Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
Nästan alla nyare bilar är adaptiva och klarar mycket väl att utnyttja bättre bränsle,
Speciellt turbobilar som rekomennderas att köras på minst 98oktan
Högre oktan=mindre spikningsbenägenhet=högre laddtryck=mer effekt

E85 är jättebra men har den egenskapen att den är aggresiv mot vissa gummiblandningar
det har fler än en fått erfara..Kan bli svårstartat vid kyla med...
Tänk på att för att få ut samma effekt krävs dubbelt så stora spridare.
Hmm.... du hade ungefär 2 rätt av det du skrev. :roll: :wink:

Även äldre bilar klarar det om de har härdade säten, flera jag känner som kör V8 har ordnat detta.

E85 är inte aggresiv mot gummi men kan däremot släppa smutsavlagringar som fastnar i bensinfiltret varvid man bör byta det efter ett par tankningar.
Enligt efterforskningar av Hydroscand som även för övrigt har en tabell med hur olika vätskor är agressiva emot bensinslangar så är bensin mer aggresiv än etanol, etanol är alltså syntetiskt framställt brännvin och inget annat, många förväxlar etanol och metanol.

Dubbelt så stora spridare? Nu pratar vi racingmotorer med metanol va?

Annars är det brukligt att köpa en bränsletrycksregulator (BTR) för 700:- och montera.