Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Projektor

  1. #1

    Projektor

    Efterssom jag har bara ca 150 timmar kvar på min projektorlampa så står jag i valet och kvalet mellan ny projektor och ny lampa. Projektorn, en NEC VT54 har ju några år på nacken nu och en ny lampa kostar ca 4600kr.

    Så frågan är om man inte får en helt ny nästan likvärdig projektor idag för i stort sett samma pengar? Jag har varit dålig att hänga med i projektorsvängarna på sistone. Vad är det som gäller just nu? Jag är ingen förmögen människa, men jag måste ha en proje i rätt prisklass!

    Eller ska jag satsa på en ny lampa ändå och köpa ny projektor om ett par år istället?
    Nollvision i skogen

  2. #2
    Jag är riktigt nöjd med min 9 månader gamla Hitachi PJ-TX100. Såg på prisjakt.nu att den går för 11.250:- på billigaste stället.

    Det är en LCD-projektor kanske jag ska tillägga.

    Har säkert kommit en och annan som slår denna på fingrarna i detta prissegmentet, men när jag läste mig till och testade för 9 månader sedan så var denna helt rätt för mig.

  3. #3
    Jo, tyvärr (?) går ju utvecklingen väldigt fort på dom här prylarna. Min NEC VT45 kostade 25000 när jag köpte den. :-/ men jag misstänker att en 10kkr-proje är lika bra om inte bättre i dagsläget.

    Jag skulle vilja få uppradat specifikationer på en massa projektorer så man kan jämföra dem. Det finns ju hur många som helst att välja på, alla med sina egna för och nackdelar gissar jag.

    Egentligen skulle jag vilja få tag på en riktig crt till rätt pris.
    Nollvision i skogen

  4. #4
    Ta en titt på www.prisjakt.nu. Deras forum är en bra källa till information.

  5. #5
    Mja.. ska kolla.. Men trevligast vore lite riktiga professionella recensioner. Fast det lutar nog mest åt en ny lampa i alla fall känns det som. :-/
    Nollvision i skogen

  6. #6
    Nu har jag snubblat över en tre år gammal Barco Cine6 CRT-projektor som jag kan få köpa hyffsat billigt med ca 2500 timmar på rören. Kan det vara vettigt? Förr i tiden var i alla fall CRT helt överlägset och alla hemmabioentusiasters våta dröm...

    Och jag misstänker att det fortfarande inte finns någon LCD eller DLP för vettiga pengar som får samma djup och svärta som en äkta CRT?

    Vad kan vara ett vettigt pris på den projektorn? Jag är sugen som FAN rent ut sagt, men jag vill inte göra bort mig heller.. Det är ju ganska mycket pengar....
    Nollvision i skogen

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    557
    Tackad
    1 gånger
    Har kommit i kontakt med en del barcos och kan säga att de INTE är tysta och jävligt stora.
    Det talar emot och med tanke på vilken upplösning man får med nyare projjar så betvivlar jag att ens en crtbarco är så suverän som den en gång var.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    kolla vad lampor kostar med då ni köper för det finns projecktor med lampor för under 2000 spänn...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #9
    En bullrig asvarm men riktigt bra projektor -> CRT

    Själv skulle jag välja en LCD eller DLP varje dag i veckan. Absolut tillräcklig bild för min smak.

  10. #10
    @eviln
    Just cine6 är ju hyfsat liten i alla fall. Men storleken spelar inte så stor roll för mig. den ska upp i taket och sitta där i minst fem år. Att den bullrar är väl en viss nackdel, men enligt säljaren ligger den under 18db. Vad gäller upplösning så klarar den ju HDTV vilket räcker gott och väl för mig, jag har ingen avsikt att koppla in en dator.

    @leatherface
    Lampor (eller rör snarare) till CRT-projar är ju svindyra, men åas håller dom 15-20000 timmar och när dom är slut köper man en ny projektor, så i långa loppet är det mer ekonomiskt att köpa en (begagnad) crt.

    @elfeo
    Jag har ju kört med LCD nu några år och tröttnat på den. Iofs är ju den jag har ganska utgången vid det här laget men jag tror inte att det idag finns en LCD eller DLP med samma kontrast, svärta och djup i bilden som man får i en crt förrän man kommer upp i samma pengar som hos en några år gammal 3-röring.

    Det man vinner på crt är ju bättre bild och bättre långsiktig ekonomi. Man får en bra projektor som håller 6-7 år vid ganska mycket tittande gentemot en projektor som håller 2-3 år vid sparsamt tittande för sama pengar ungefär.

    Nackdelen är ju att CRT-projar i allmänhet (och barco i synnerhet har jag förstått) är djäkligt kniviga att ställa in, en utbildad tekniker gör det på några timmar. samt att dom är som sagt stora och klumpiga och att det är svindyrt med nya rör när det blir dags för det. Men då köper man en ny projektor istället.

    Jag har i alla fall nästan helt bestämt mig för att crt är vad som gäller för mig, jag vill bara veta att jag inte blir blåst. Vart ska man vända sig för att få lite mer åsikter om detta? Har ni nåt bra forum att rekommendera?
    Nollvision i skogen

Liknande ämnen

  1. Dreambox 800Hd +tv och projektor
    Av jerka85 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 11:15
  2. Köpa ny projektor
    Av pazante i forum Projektorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 15:07
  3. projektor fråga
    Av axl i forum Projektorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 08:40
  4. Projektor ?
    Av trollhattan i forum Projektorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 18:10
  5. projektor duk!
    Av 1000foting i forum Projektorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-08, 07:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss