Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Analysera mina antennförutsättningar på bilden

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Hej,
    Var uppe på taket idag fick ta mig två whiskey då jag lider av svindel även om det är lågt.

Jag var inne på innertaket och tittade lite hur det såg ut, antennröret är ganska långt och det går inte att vinkla in det i undertaket, det var också tätmassa så jag beslöt att inte testa att vrida stången utan bättre att gå upp på taket och vrida den stora nedersta antennen mot Göteborgsändaren.
    Jag satte på TV4 Göteborg analog kanal 46, hade halvtaskig bild här även mot Boråssändaren, testade att vrida mot vad jag gissar vara Göteborg och vad jag ser andra har ställt in.
    Tyvärr händer ingenting med bilden den blir varken bättre eller sämre.
    Kanske behöver jag få upp antennen till högsta läget där nuvarande lilla gamla sitter.
    Det finns en del träd som skymmer min kontakt med Göteborg, Boråssändaren ligger fritt utan träd.

Jag är lite förvånad att det inte blir någon förändring på bilden när jag vrider runt antennen.
    Det var skit hela tiden enligt de som tittade på TV:n där nere.

Jag funderar nu på att göra det optimala nämligen att rycka ur den 4 meter långa stången rätt ur taket och ta ner den på backen och montera den grymma antennen Kjelle rekommenderar högst upp på stången sedan ta upp den igen och trycka i den och gå in på innertaket och vrida i lugn och ro tills jag får in Göteborgsändaren.

Hur känsligt är det att hitta exakta läget när man vrider runt?

Sedan finns det ytterligare ett problem.
    Göteborgsändaren sänder TV1analog på VHF och någon sådan antenn har jag inte men däremot får jag över 2 st. UHF efter att jag köper nytt.
    Jag kan då rikta en av dem mot Kungälv och få in TV1 på UHF.
    Hade vart fint om man visste vinkeln dem emellan så slapp man gå upp på taket och justera den ena.

Dessa förstärkare och filter har jag på innertaket:
    (Kan något här göra att jag inte får skillnad när jag vrider runt min nedersta antenn?)
    Det kommer ut två antennsladdar ur maströret, jag börjar med den lägsta stora antennen som går mot TV4 Borås--Kabeln går in i en Kompaktförstärkare av märket Wisi ME15 0-20dB drivs med 220 Volt.
    Sedan går den vidare in i en dosa som heter Polytron MK2-2K det är vanliga snabbantennanslutningar här på bägge sidor
    även en nivåjustering på varje ingång, 1 ingång är också ledig.
    Sedan går kabeln till ett Filter Wisi MB47 UD Rest K2-69 ej drivet med 220 Volt
    Härifrån går det vidare till en ny box Wisi med 2 ingångar 1st.VHF och 1st.UHF vet inte vad det är för typ av box.
    Sist går kabel till en 220 Volts dosa med 2 utgångar för antenndosorna i huset.

Den övre antennen TV1 och TV2 har en enklare dragning, den går från maströret rätt in i filtret MB47 och följer sedan den andra antennkabeln paralellt hela vägen.

Den här Polytron dosan är märkt med Boråssändarens TV4:s kanalplats 55
    Skall jag kanske koppla förbi denna för att få bildförändring vid vrid av antenn?

Behöver jag byta ut någon av mina boxar/filter/först.?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Polytron MK2-2K märkt med kanal 55, kan det vara någon form av filter som bara visar kanal 55
    eller är det en förstärkare?

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Har testat men får ingen bra bild med någon av mina antenner. Jag skrotar dem och köper den du rekommenderade.

Vore även tacksam för tips vad jag skall ha för boxar mellan antenn och nerledning till huset/rummen? Vill ha möjlighet att koppla på en extra antenn och rikta den mot en slavsändare då TV1 Göteborg sänds på VHF
    Det är lika bra att byta ut boxarna(filter-förstärkare) också så är man väl förberedd när det digitala kör igång

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Är det större chans att få bra bild med denna stora Triaxen än med en stor Gitter med 4 dipoler?

Vilken FM-antenn är bäst? En mastmonterad rundstrålande eller en stor mastmonterad FM3/FM5?

Det var mycket boxar på den antennanläggningen.
    Verkar som man försökt att förstärka signalen, sedan filtrera den för att sedan förstärka den ytterligare en gång.
    Brukar alldrig bli bra med flera förstärkare efter varandra.

Denna mastförstärkare med 3 ingångar har jag använt med gott resultat, dock är den inte lågbrus.

Triax
    TA 4213-3R (330521)
    Ingång för FM, VHF, UHF

Alla ingångars förstärkning går att ställa separat för bästa nivåer.
    Behöver bara kompletteras med nätdel(sätts lämpligen uppe vid vinden där du redan har strömuttag).

Ihop med en Unix 100 elements antenn har du stor chans att lyckas.

Rundstrålade FM antenn skall du absolut inte använda, en t.ex. 3 elements
    Kjell&CO art.nr. 30-210 är ett bättre val.
    Fm radio är inte alls lika känsligt.

Från antennerna(UHF, VHF, FM) får du då 3 kablar som skall in i mastförstärkaren sedan en kabel ut från förstärkaren till nätdelen, vidare sedan en kabel ut från nätdelen
    till alla tv /radioapparater.

Använd absolut inget annat än mastförstärkare, förstärkare skall alltid vara så nära antennen som möjligt.
    Alltså inga långa kablar till någon ev. inomhusförstärkare.

Kjelle

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Hej Kjelle skönt att du e tillbaka, du är mitt ljus i mörkret.
    Jag tror att anledningen till alla boxarna är att det är svårt att få in en bra signal på TV4 och den tas också väldigt långt ifrån(Borås).
    Det ligger något störfilter efter förstärkaren så inte TV4 signalen skall störas bort.

Jag har tittat mer och mer på Elfas produkter, de är faktiskt väldigt billiga jämförelsevis och så är det kvalitet bl.a. Triax.
    Den lågbrusförstärkaren från Kjell &CO som du rekommenderade var ganska dyr så jag hittade några likvärdiga betydligt billigare från Elfa-Triax samma fabrikat som antennen Unix100.
    Bl.a den du nämner här ovan.
    Jag trodde dock att den var lågbrusig.
    Hur tror du denna är jämförelsevis mot den lågbrusiga från Kjell&CO?

Jag köper en FM-antenn typ FM-3 eller FM-5 istället för rundstrålande.Elfa har en likadan fast billigare.

Någon VHF har jag inte men däremot blir det 2 st. UHF varav den ena skall riktas mot en slavsändare som sänder TV1 analogt över UHF.
    Mastförstärkarna har oftast bara en UHF ingång.
    Hur skall jag kunna få in bägge UHF-antennerna .
    Jag har lyckats hitta ett filter på Claes Ohlsson med 2 UHF, 1 VHF, 1FM.
    Hur kopplar jag in detta på rätt sätt?
    Före eller efter mastförstärkaren?

Filter med 2 UHF ingångar verkar vara lite svårt att hitta ja!
    Jag skulle prova med ditt tidigare nämnda Clas Ohlson filter utan antennförstärkare
    för att först se hur bilden blir.
    Behöver du antennförstärkare så sätter du den mellan UHF antennen och antennfiltret,
    nätdelen måste ju också ligga mellan filtret och förstärkaren.
    Om du inte vill använda den lågbrusiga Kjell&CO så köp i alla fall en med justerbar
    förstärkning(gain).

FM antenn räcker säkert med en 3 element då det inte alls är lika känsligt på FM bandet.

Kjelle

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Hej Kjelle och tack för ditt svar.
    Jag satsar på en FM3 då FM5 blir så stor
    vi får hoppas att det räcker ändå.

Saken är den att det är lite problematiskt att få upp grejerna på taket, är beroende av hjälp och får nog därför endast ett tillfälle att montera.
    Tänkte därför montera bäst möjliga grejer direkt
    då vet jag också att jag har bra grejer när mottagningsförutsättningarna är sämre.

Att justera Gain blir nog svårt då stången är hög och man når inte så högt med armarna.
    Hur långt ifrån Unix 100 kan man montera förstärkaren utan att det uppstår problem?
    De andra antennerna monteras längre ner på stången och kommer därför närmre förstärkaren.

Din beskrivning att koppla förstärkare/nätdel mellan antenn och Clas Ohlsson filter får jag inte att fungera.Från förstärkarens nätdel så går det ju 2 nedledningar som skall ner till husets antennuttag.
    Skall jag koppla in en av dessa i C.O filtret? Isåfall i vilken av ingångarna?

Jag skall rita ett noggrant kopplingsschema med allt jag skall köpa och lägga upp det som en bild här så kanske du kan korrigera mig så att jag kopplar i rätt ordning.

Undrar också vilken av dessa Elfaförstärkare som passar bäst. Bägge är lågbrusiga-den ena lite mer än den andra, de har olika kontakter och lite olika fördelning av ingångarna, det skiljer bara en 50-lapp i pris.

MFA 320 ---78-039-27 eller TA 4213-3R ----78-039-01

OK jag väntar på ditt schema

M.V.H

Kjelle

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=36199

Här är ritningen,
    Hoppas det funkar.

Liknande ämnen

1. Får jag in mina 4 satelliter?
    Av imported_kalleanka i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 01:07
  2. Mina ögon svider!
    Av Hermansson i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 17:47
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 20:52
  4. Kan se mina gamla 8 favoriter plus de nya
    Av Ingenting i forum Com Hem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-05-19, 10:03
  5. Problem med mina microvågshuvud
    Av J.P i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-09-15, 19:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss