Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Boxerproblem med TV4.

Boxerproblem med TV4.

Hej.

Har lånat hem en nokia-box och ett boxer-kort för att testa. Enligt täckningskartan bor jag i ett område där mottagningen kan vara lite sisådär.

Ställde in antennen efter signalen på Kanal 5 och det gick skapligt (kanske 70% styrka).

Hela boxer-utbudet funkar alldeles utmärkt UTOM tv4, tv4+, tv400, tv4fakta - d.v.s. allt som har med "TV4" att göra. På dessa kanaler är det ordentligt "pixligt" och sprakigt...

Har läst igenom forumet så gott det går och kommit fram till att min antenn troligen är i äldsta laget - kanske bör skaffa en gallerantenn.

MEN samtidigt verkar det finnas lite olika uppfattningar om problemet med att vissa kanaler funkar och andra inte. Har sett orden ".../funkar en kanal så funkar alla/...".

Det enda jag är intresserad av är att få bort "gröten" på tv4:s kanalutbud.

SÅ; Vad göra?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

I 99,9% av fallen med problem på Boxer är det antennen som spökar & att säga att det är bra på en kanal så blir alla bra går inte. Kanalerna är frekvenssorterade & blir naturligtvis svårare att få in ju högre upp i frekvensbandet som man går, och en gammal antenn tappar först i de högre banden.

Dina TV4-kanaler ligger förmodligen på den MUX som är högst i frekvens & därav problemen.

Åtgärd: en galler-antenn med inbyggd förstärkare funkar perfekt, Triax har sådana mycket bra.

Och om du nu köper en galleranten (egentligen Gitter), så se till att köpa en BRA förstärkare som förstärker signalen & inte lägger på en massa brus.

Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Tackar för snabbt svar.

Kändes som om detta var lösningen. (Även om andra tankar naturligtvis också uppskattas...)

Fråga: Hur vet man om förstärkaren är bra eller dålig i den specifika antennen? Inbyggd eller ej?

Vore angenämt om någon kunde rekomendera några "godtagbara" alternativ. T.ex. vilka av Triax antenner är bra? Andra märken?

Och inte minst - var kan man tänkas komma över en till bästa möjliga pris? Går Classe Olsson-varianter bort?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Köper du en Triax Gitterantenn med inbyggd förstärkare så blir du garanterat nöjd. Annars pratar vi "proffs"-förstärkare för en tusing eller mer.

Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Hej,

Pröva först med att höja upp den antenn du har.

Själv har tidigare haft probl. med just Tv4 men köpte en Triax förstärkare som man sätter vid tv:n och det funkar perfekt.
    (köp en sån förstäkare, använd öppet köp om du inte är nöjd)

Kort om förstärkare: det finns egentligen två typer, kanalförstärkare och bredbandsförstärkare. Den senare är den du köper på Hobbex för en hundring. Den förstärker upp hela bandet, därav namnet, inkl. eventuella störningar. Men oftast har man som du skriver ett problem på bara en eller ett par MUX. Då tar man en kanalförstärkare, som man oftast ställer in på den enskilda frekvensen ("kanalplatsen") som man har problem med. Men förstärkare är inget underverk; den kan bara bidra viss mycket. En schysst antenn är en förutsättning.

Prova att ställa in boxen på 4:an och justera antennen och se om du får bra bild. Innan du vrider så gör en markering där den står först. Får du bra bild på 4:an så kan andra kanaler bli sämre så du får ställa nånstans i mitten där det blir bäst signal.

Sen så är vissa boxar känsliga på lägre signaler så det kan funka med en annan fast du inte har rört antennen, kolla med nån polare om du kan låna en box.

Det kan störa mycket på signalen om du har gammal kabel från antenn,om det finns skarvar osv. Signalen bör inte gå under c:a 20 db för att det ska funka hyffsat, men bör ligga upp mot 25db. Det kan se anorlunda ut på vissa boxar som visar tex % istället.

Hej,

Jag har en Triax gitter antenn, och visst den ger 95% signalstyrka i bra väder. men i dåligt väder är den helt värdelös. Jag har iofs väldigt långt till närmaste mast 3,4 resp 3,8 mil. Så jag fick sätta upp min gamla antenn igen och när det är dåligt väder så får jag byta sladden till boxern och kan då med lite tur komma upp i 33% signalstyrka... men i bra väder förespråkar jag också en triax. För övrigt suger teracom, fattar inte att dom stängde ner vår lokala mast...

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    ElStoffo : Fick du in Boxer på din lokala mast? Det är väl bara de större sändarna som sänder detta eller?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss