Hej,
Var uppe på taket idag fick ta mig två whiskey då jag lider av svindel även om det är lågt.
Jag var inne på innertaket och tittade lite hur det såg ut, antennröret är ganska långt och det går inte att vinkla in det i undertaket, det var också tätmassa så jag beslöt att inte testa att vrida stången utan bättre att gå upp på taket och vrida den stora nedersta antennen mot Göteborgsändaren.
Jag satte på TV4 Göteborg analog kanal 46, hade halvtaskig bild här även mot Boråssändaren, testade att vrida mot vad jag gissar vara Göteborg och vad jag ser andra har ställt in.
Tyvärr händer ingenting med bilden den blir varken bättre eller sämre.
Kanske behöver jag få upp antennen till högsta läget där nuvarande lilla gamla sitter.
Det finns en del träd som skymmer min kontakt med Göteborg, Boråssändaren ligger fritt utan träd.
Jag är lite förvånad att det inte blir någon förändring på bilden när jag vrider runt antennen.
Det var skit hela tiden enligt de som tittade på TV:n där nere.
Jag funderar nu på att göra det optimala nämligen att rycka ur den 4 meter långa stången rätt ur taket och ta ner den på backen och montera den grymma antennen Kjelle rekommenderar högst upp på stången sedan ta upp den igen och trycka i den och gå in på innertaket och vrida i lugn och ro tills jag får in Göteborgsändaren.
Hur känsligt är det att hitta exakta läget när man vrider runt?
Sedan finns det ytterligare ett problem.
Göteborgsändaren sänder TV1analog på VHF och någon sådan antenn har jag inte men däremot får jag över 2 st. UHF efter att jag köper nytt.
Jag kan då rikta en av dem mot Kungälv och få in TV1 på UHF.
Hade vart fint om man visste vinkeln dem emellan så slapp man gå upp på taket och justera den ena.
Dessa förstärkare och filter har jag på innertaket:
(Kan något här göra att jag inte får skillnad när jag vrider runt min nedersta antenn?)
Det kommer ut två antennsladdar ur maströret, jag börjar med den lägsta stora antennen som går mot TV4 Borås--Kabeln går in i en Kompaktförstärkare av märket Wisi ME15 0-20dB drivs med 220 Volt.
Sedan går den vidare in i en dosa som heter Polytron MK2-2K det är vanliga snabbantennanslutningar här på bägge sidor
även en nivåjustering på varje ingång, 1 ingång är också ledig.
Sedan går kabeln till ett Filter Wisi MB47 UD Rest K2-69 ej drivet med 220 Volt
Härifrån går det vidare till en ny box Wisi med 2 ingångar 1st.VHF och 1st.UHF vet inte vad det är för typ av box.
Sist går kabel till en 220 Volts dosa med 2 utgångar för antenndosorna i huset.
Den övre antennen TV1 och TV2 har en enklare dragning, den går från maströret rätt in i filtret MB47 och följer sedan den andra antennkabeln paralellt hela vägen.
Den här Polytron dosan är märkt med Boråssändarens TV4:s kanalplats 55
Skall jag kanske koppla förbi denna för att få bildförändring vid vrid av antenn?
Behöver jag byta ut någon av mina boxar/filter/först.?