Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Eldningsolja / Diesel

Eldningsolja / Diesel

Jag undrar vad det är för skillnad på eldningsolja och diesel? Är det något mer än bara namnet? Det kanske är några tillsatser som skiljer. En vanlig oljebrännare till en villa panna funkar ju lika bra med vilket som. Sedan har jag tänkt på att fler och fler diesel fordon körs på RME eller kanske en blandning av diesel och RME, funkar detta även i en oljebrännare? Hoppas att det finns någon kunnig på detta här.

Re: Eldningsolja / Diesel

Citat Ursprungligen postat av s70t5
    Jag undrar vad det är för skillnad på eldningsolja och diesel? Är det något mer än bara namnet? Det kanske är några tillsatser som skiljer. En vanlig oljebrännare till en villa panna funkar ju lika bra med vilket som. Sedan har jag tänkt på att fler och fler diesel fordon körs på RME eller kanske en blandning av diesel och RME, funkar detta även i en oljebrännare? Hoppas att det finns någon kunnig på detta här.
    Absolut INGEN skillnad alls, mer än färgen. Förr, innan miljömupparna blandade sig i, med färgning å annat skit, så användes samma för både diesel å eldningsolja. Men Du kan tanka EO i bilen, den kommer inte att ryka grönt :wink:

mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

Spidde
    Gäst
    Visst är det skillnad på dom.
    Vanlig eldningsolja funkar inge bra i minusgrader, fäller ut parafin tror jag. Det gör inte fordons diesel.

vad säger lagen...
    EO i bil = olagligt
    diesel till oljebrännare = OK

Stämmer detta?

Någon som provat RME i oljebrännare?

Citat Ursprungligen postat av Spidde
    Visst är det skillnad på dom.
    Vanlig eldningsolja funkar inge bra i minusgrader, fäller ut parafin tror jag. Det gör inte fordons diesel.
    Det är bara för dom tilsatt lite saker i den, men välj EO vinterolja då. Färgningen är tillsatt för att skattmasen ska kunna kolla om man kör på EO istället för skattade Diesel.

mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

Citat Ursprungligen postat av s70t5
    vad säger lagen...
    EO i bil = olagligt
    diesel till oljebrännare = OK

Stämmer detta?

Någon som provat RME i oljebrännare?
    Ingen aning, men EO är olagligt i bilar..

mvh humlan.

Var kan man köpa eldningolja billigt

Liknande ämnen

1. Har några frågor om grön diesel i bil?
    Av mdredfox8 i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 19:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss