Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Få färg på utländska DVD-filmer.

  1. #1

    Få färg på utländska DVD-filmer.

    Jag har nyligen fått ett dussin utländska DVD-skivor, men när jag skall spela upp dom i min tv blir det svartvitt. Jag behöver hjälp att få färg på dessa filmer.
    Jag har provat att koppla runt lite med kablarna och ändra inställningarna i boxern, men inget har hjälpt. jag har provat med S-VHS kabel, men det hjälpte inte.

    Min TV är en Philips 25PT4101/13 (det var modelnummret som stod ibak), DVD-spelaren är en Sony DVP-PQ1 och boxern är en Thomson DTI 353TH, jag har även en Thomson DTI2000.

    Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.

  2. #2
    En NTSC->PAL konverter behöver du tror jag? Det går säkert att kolla på dom i datorn
    oxå. I datorn kan du nog konvertera över filmerna till pal oxå men jag har inte fördjupat
    mig i detta ämne så kan inte mycket om det tyvärr. men hoppas att det löser sig som
    kärringen som sket i bassängen sa hehee... :wink:
    ___________________________
    We do not see things as they are,
    we see things as we are!!

  3. #3
    En sån är ju svindyr, finns det inget annat sätt?

  4. #4
    Antingen nöj dig med att spela dem på datorn eller köp en ny TV...(många/ de flesta TV apparaterna klarar NTSC om du kollar specifikationerna...)
    Din DVD spelare klarar redan NTSC som du märker..

  5. #5
    din dvd borde kunna göra om signalen till PAL60 dvs. PAL signal fast i 60hz det klarar kanske din tv av om den inte pallar NTSC fast det gör dom flesta tv apparater tycker jag, fan min gamla telfunken från typ 89 fixar att jag ser på R1or...
    - Look! I'm Al Pacino from Scarface!
    - No you're not! You're Fredrik the idiot from Sweden.
    **Gary Busey till Fredrik Wikingsson efter en omgång Paintball.**

  6. #6
    något som många ofta glömmer är att testa med en fullkopplad scart kabel (så kallad RGB kabel) det kan mycket väl lösa ditt svartvita problem.

    Lycka till!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av ooze
    något som många ofta glömmer är att testa med en fullkopplad scart kabel (så kallad RGB kabel) det kan mycket väl lösa ditt svartvita problem.

    Lycka till!
    Jag koppalade en S-Video hane-hane sladd (som jag fått med ett grafikkort) till en scartadapter (liknande denna http://www.siba.se/images%5Carticles%5C4%5CSE54264.jpg), hur kan jag prova med RGB-kabel som du säger?
    DVD-spelaren har endast fyra RCA-honor (en till digitalljud, resten standard) till kontakter och en S-VHS-hona.
    Bilden blir konstig även om jag använder en PAL-film.
    Behöver verkligen ha hjälp med detta.

  8. #8
    OK...du skickar en s-video signal till TVn som vill ha komposit video (därför är bilden sv/v), jag gissar att du måste trycka på en knapp på fjärren för att slå om till s-video läge. Det är ofta så att en ingång på TVn klarar både svideo och komposit. För att växla -- tryck på en fjärrkontroll knapp. Ibland trycker man på samma knapp igen, för att växa ingången mellan s-video eller komposit läge...

    Annat:
    Kanske måste du ställa in DVD spelarens utgång i s-video läge också..

  9. #9

    Re: Få färg på utländska DVD-filmer.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas_101
    Jag har nyligen fått ett dussin utländska DVD-skivor, men när jag skall spela upp dom i min tv blir det svartvitt. Jag behöver hjälp att få färg på dessa filmer.
    Jag har provat att koppla runt lite med kablarna och ändra inställningarna i boxern, men inget har hjälpt. jag har provat med S-VHS kabel, men det hjälpte inte.

    Min TV är en Philips 25PT4101/13 (det var modelnummret som stod ibak), DVD-spelaren är en Sony DVP-PQ1 och boxern är en Thomson DTI 353TH, jag har även en Thomson DTI2000.

    Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.
    Mitt förslag är :kolla först att om din dvd spelaren klara av NTSC !l

  10. #10
    Den klarar av att spela upp NTSC om det är det du menar, men den omvandlar inte signalen till PAL, så bilden blir svartvit.

Liknande ämnen

  1. Dicovery utan färg ??
    Av map_se i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 09:13
  2. spara filmer
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 20:27
  3. För mycket färg
    Av blomryd i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:23
  4. DVD filmer
    Av BenkeBus i forum Övrigt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-09-18, 15:26
  5. filmer
    Av mackebull i forum Övrigt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2004-04-09, 12:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss