Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Kostnad för Hyresvärd 2hål vs. 3 hål i väggen?

  1. #11
    Var i kontakt med min hyresvärd idag, och fick som svar att det är just "3hål hon vill ha" *S* (ja hon sa så och skrattade för hon hörde väl hur dumt det lät..)

    Hon sa att Comhem tycker att Halmstad är för liten marknad och att dom inte vill upggradera, för att dom inte gör hus för hus utan bara områden..
    Är inte alls insatt i hur Comhem arbetar, men jag tycker det låter lite konstigt..

  2. #12
    Kostnaden för en uppgradering av fastighetsnätet var
    ca 1200 kr/ LGH för 5 år sedan. Det som byts ut är antennutagen och antennförstärkaren i fastigheten då
    den gammla förstärkaren inte klarar returtrafik och ej har tillräcklig bandbred. Vidare behöver kabelfördelningarna bytas av samma anlednig samt kablarna om de är gammla.
    Den rörliga kostnaden för ett uppgraderat nät med hela
    analoga utbudet är ca 950 kr/år/LGH
    Priserna avser ett ordinärt hyreshus med 10-20 LGH

  3. #13
    Gissning från min sida..

    Det verkar som de som bara har "2 hål" (jag t ex) har bara VHF förstärkare i nätet. (Upp till ca ~300MHz, men lite dock liite ovanför: 418MHz)
    De som har "tre hål" har även UHF signaler på tråden, tar det från minnet - men det var väl upp till 700/800MHz däromkring. (Alla knäppa "hemspråkskanaler" ligger där) Så de kan bara "ge" plats för "HDTV" på UHF bandet. Skulle väl bli ramaskri om vanliga kanaler på VHF försvann...

    Correct me if I'm wrong..

  4. #14
    På våran kabel-tv-förenings årsmöte sa dom att det skulle kosta knappt 1200 kr per bostad i engångskostnad. Det är själva uppgraderingen av installationen som kostar, priset för kabel-tvn från comhem påverkas inte. Det är alltså inte comhem som tar betalt för detta utan tv-teknikern som fixar med hårdvaran om man säger så.

    Det som behövdes var att byta ut förstärkarna så de blir dubbelriktade så att bredbandet fungerar. Som det var nu så gick det bara att skicka signaler åt ena hållet, d.v.s. till bostäderna men inte tillbaka. Sedan behöver man byta uttagen så att det blir 3 hål istället för två.
    Ronny

  5. #15
    Min förening fick erbjudande om gratis uppgradering så länge kablarna var enligt nån standard från 86.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  6. #16
    Är det någon som kan bekräfta (gärna med länk) att det behövs 3 hål för att ta emot HDTV. Annars kan man ju få för sig att det bara är för bredbandet som man behöver returtrafik?

  7. #17
    Mina parentesers samfällighet fick tre hål (inte för att de blev gladare, men...). Eftersom de hade bestämt sig för att hålla sig till com hem ombesörjde jag kontakterna med com hem. De alternativ jag fick var ca 1200 per fastighet (läs lägenhet eftersom det är radhus vi pratar om) om de skulle fortsätta äga antennkabeln efter förstärkaren alternativt gratis, men då äger com hem kabeln in i lägenheten och man får inte göra några som helst förändringar. Jag har dock hört varianter på det här så jag är ändå inte för säker...

  8. #18
    > Är det någon som kan bekräfta (gärna med länk) att det behövs 3 hål för att ta emot
    > HDTV. Annars kan man ju få för sig att det bara är för bredbandet som man behöver
    > returtrafik

    Jag har ett nyhetsbrev (jan-06) från ComHem till fastigetsägare framför mig som bekräftar detta, ingen länk dock.

    "3 hål i väggen" innebär att det är uppgraderat med UHF muxar/förstärkare- plats för flera kanaler.
    ComHem har inte kanal-plats i de gamla näten med bara VHF muxar upp till ca 400MHz...
    (..dock existerar tydligen undantag)

    ...men i slutändan så vill ComHem kunna sälja flera tjänster också -- det enkla budskapet "3 hål" är det som gäller..

  9. #19
    jag mailar och tjatar på comhem några gånger i månaden om uppgradering i Halmstad, men jag får samma svar alltid: Finns ingen planering på uppgradering än så länge, marknaden är för liten..

    Idioter! Jag vill ha HDTV!

  10. #20
    Hur var det med ryktet att ComHem provsänder HDTV på kabeln redan nu då?
    Kanske är det så trist att det bara testas på en liten slinga - inte hela nätet...
    ..eller att ingen hittarför ComHem använder INTE 6.875 Msym/sec för HDTV?

    Mao det vore ju kul om man fick höra att nån hittar något om man scannar av nätet.
    Tyvärr har jag inte UHF muxar på min kabel.

    Jag hittade en fransk kanal på kabeln som inte nämns någonstans..tror det var okrypterad - iaf så kunde mitt DVB-C kort koda av den, "TV5 Mondial"....vad jag fattade så var det inte den vanliga franska "TV5". Kanske har den bytt namn bara. Den låg på en knäpp mux som annars bara hade en testbild från ComHem "TS48". TV5 Mondial hade kanal ID't "TS48-2" eller liknande.. (Muxen ligger på 418MHz på min kabel)

    Edit: Jag ringde precis ComHem för att kolla hur det ligger till just nu.
    Tydligen så körs HDTV i en liten slinga som bara når deras huvudkontor. (Så de kan titta om de vill) .Ska ringa igen om en månad för att se när de skickar ut det på hela nätet...

Liknande ämnen

  1. Tre hål i väggen
    Av pelle_ag i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 17:00
  2. Ström i antennen från väggen ??
    Av Taxitaxi i forum Com Hem
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 19:26
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 15:15
  4. kostnad
    Av snugge i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 23:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss