Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 41

Ämne: köpa pellets brännare

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    164
    Tackad
    1 gånger
    Berg värme kostar i runda tal 130000 mot 20000 för luft/luft och 70000 för luft/vatten( om man byter ut pannan annars 50000) det är stor skillnad det.

  2. #22
    Själv tycker jag att det bästa är jordvärme priset ligger runt 80 000.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Jojje_115
    Själv tycker jag att det bästa är jordvärme priset ligger runt 80 000.
    Nackdelen med jordvärme är att du är väldigt beroende av ute temprauren eftersom du tar upp "värmen" från ytan av marken och inte 50+ merter ner.

  4. #24
    Och så måste man tänka på några saker om man har panna och ska byta till VP. Spillvärmen från pannan används ofta till att värma källaren. Utan den behövs radiatorer. Vattnet blir aldrig varmare än ca 55C. Är det för lite för att radiatorerna ska kunna värma huset får man byta till större. Skorstenen blir kall utan panna och självdraget i huset kan försvinna eller bli sämre. Skorstenen går sönder om den står kall under en längre tid. Om den ska användas igen måste man laga den. Dyyyrt.

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    164
    Tackad
    1 gånger
    Hur mycket kostar oljan idag?

  6. #26
    Men om man skaffar en co2 luft/vatten-pump så bör man väl kunna behålla pannan och elda kvällar och helger när man är hemma? Det jag stör mig mest på är att jag måste elda ett par timmar för att få varmvatten varje dag när jag kommer hem från jobbet innan jag kan duscha. Och så är det kallt som f*n på vintern förstås.

    Jag är väldigt sugen som sagt på en sån där sanyo luft/vatten värmepump. Den ska ju tydligen fungera ner till -26 grader.
    Nollvision i skogen

  7. #27
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    154
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av cichlidae
    Men om man skaffar en co2 luft/vatten-pump så bör man väl kunna behålla pannan och elda kvällar och helger när man är hemma? Det jag stör mig mest på är att jag måste elda ett par timmar för att få varmvatten varje dag när jag kommer hem från jobbet innan jag kan duscha. Och så är det kallt som f*n på vintern förstås.

    Jag är väldigt sugen som sagt på en sån där sanyo luft/vatten värmepump. Den ska ju tydligen fungera ner till -26 grader.
    Kan man använda alternativa värmepannor tillsammans med SANYO CO2 värmepump.
    Om man önskar behålla sin nuvarande panna så måste man utrusta den med
    avstängningsventiler och parallell ansluta den. Man kan INTE använda dem samtidig.

    läs mer här

    http://www.kcc.se/filarkiv/Fragor_o_...2_20050802.pdf

  8. #28
    Kan man eller vill man då ska man ha pellets med solpannel mot ackumulatortank läs mer här http://www.pellets.info/

  9. #29
    Suck... Jag som ville kunna fortsätta använda pannan.

    I min panna har jag ju vedeldning samt elpatroner. men där finns även anslutningar för olja, det har dock aldrig använts i den här kåken. Skulle man kanske kunna koppla på en pelletsbrännare den vägen? Och kombinera pelletseldande med vedeldande?

    Eller det allra bästa är kanske att hiva ut pannan helt, sätta in en luft/vattenpump och sätta in en braskamin istället.
    Nollvision i skogen

  10. #30
    cichlidae en enkel lösning på dina problem är att skaffa en acktank. Det är ett måste om man eldar med ved. Annars får man dålig verkningsgrad, höga utsläpp osv. Och det kostar nog mindre eller åtminstånde lika mycket som en FVP. Pelletsbrännare går att sätta in i oljeluckan fast man brukar sätta den i vedluckan eftersom eldstaden är större och lättare att sota. Men fungerar gör det helt klart.

Liknande ämnen

  1. vilken brännare ska man köpa
    Av aguila i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 18:19
  2. var kan man köpa mp 3,5 brännare??
    Av Zidan_junior i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 21:51
  3. [LÖST] Var kan man köpa toma kort och brännare?
    Av Regnu i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-02, 15:59
  4. viken brännare ska man köpa???
    Av markling i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-03-08, 00:23
  5. Köpa Brännare.
    Av 9802ACE i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-09, 10:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss