Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 41

Ämne: köpa pellets brännare

  1. #31
    @electrified

    Jo. Jag hade kunnat få en acktank gratis för ett par år sedan men det visade sig att det skulle bli såna väldiga ingrepp för att få den på plats så jag tackade tyvärr nej. Jag hade behövt flytta en vägg och ta upp en större dörr för att öht få in den. Samtidigt hade det ju varit bra.

    Men har man acktank så måste jag i alla fall upp och elda på morgonen för att få tanken varm så att det håller sig hela dagen och det skulle jag ändå aldrig orka.

    Nåja, jag har i alla fall inte råd att göra någonting i dagsläget utan ska väl elda min ved som ju faktiskt är i stort sett gratis tills vidare. Men det vore ju skönt att slippa...
    Nollvision i skogen

  2. #32
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    164
    Tackad
    1 gånger
    eftersom du har en panna med elpatron så behöver du "bara" utedelen av luft/vattenpumpen och dockar den med din befintliga panna då blir priset ca 35000 och du kan riva ut din oljetank som väl ska besiktas nästa år eller?

  3. #33
    Jag har inte ens någon oljetank.

    Men det där lät intressant. Fast tydligen kommer man ju inte att kunna elda mer i vilket fall som helst, om man inte kör dom en i taget och har avstängningskranar hit och dit.
    Nollvision i skogen

  4. #34
    jag rättar mig själv nu...
    nackdelen med bergvärme är detta..

    om det inte är riktigt utfört kan man få permafrost i backen... alltså att gräsmattan är frusen på sommaren, och att hålet man gör för värmen fryser till is, då blir det inte kul alls.
    riktigt utfört så kan det vara bra, men undersökningar visar på att temperaturen i hålen man gör sjunker gradvis från år till år, så man kan inte ha bergvärme i oändligt många år. Förr eller senare fryser det...

    men det är ju "miljövänligt", fast ingen kan ju kolla vartifrån den tredjedelen av uppvärminingskostnaden som är el kommer ifrån, kommer elen från ett kolkraftvärmeverk i polen så kan man ju knappast påstå att bergvärme är miljövänligt. Finns många dimensioner på det där

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av Orfeous
    jag rättar mig själv nu...
    nackdelen med bergvärme är detta..

    om det inte är riktigt utfört kan man få permafrost i backen... alltså att gräsmattan är frusen på sommaren, och att hålet man gör för värmen fryser till is, då blir det inte kul alls.
    riktigt utfört så kan det vara bra, men undersökningar visar på att temperaturen i hålen man gör sjunker gradvis från år till år, så man kan inte ha bergvärme i oändligt många år. Förr eller senare fryser det...

    men det är ju "miljövänligt", fast ingen kan ju kolla vartifrån den tredjedelen av uppvärminingskostnaden som är el kommer ifrån, kommer elen från ett kolkraftvärmeverk i polen så kan man ju knappast påstå att bergvärme är miljövänligt. Finns många dimensioner på det där
    Detta gäller endast om man bor långt uppe på land. Jag själv bor på en ö, vilket gör att de strömmar in 4 gradit vatten helatiden. Men de stämmer säker om man har hålet i 150år och bor uppe på ett berg

  6. #36
    Jo, det är så..

    Nu handlade tråden om pelletsbrännare så jag tycker att folk nu ska återgå till det och ge tips

  7. #37
    Intressant tråd...

    I min villa har uppvärmningen bestått av oljepanna sen huset byggdes (65), men efter att oljan blivit så dyr ca: 10 000 kr/m3, var det dags att göra nåt. Vi har nu installerat en pelletskamin modell: K6 tillverkare: KMP. Denna är på 6KWH och oerhört effektiv, installatören uppmätte en verkningsgrad på hela 90%. Jag har nu stängt av oljepannan tillsvidare och klarar mig helt (änsålänge) på kaminen. Bor i gbg.

    DEnna kostade 33 000, då är installation inräknad, enligt mina kalkyler kommer jag att spara ca 7000 om året gentemot oljan. Klockrent
    /klas

    --------------------------------------------------------
    ComHit!: The ultimate place for FREETV lovers

  8. #38
    Hej

    Om inte annat så sparar man massor av pengar av att gå över till pellets!

    Om du tillexempel eldar med olja idag så kostar 3 kubik: 30159 kr
    Årskostnad oljevärme: 30159 kr
    Samma eller motsvarande uppvärmning med pellets är:12285 kr
    Besparing vid övergång från olja till pelletsvärme: 17874 kr
    Eldar man med olja idag så finns det en enkel lösning på pelletsbrännare till dom flesta pannor..

    /E

  9. #39
    jag har installerat en pellets brännare till min panna.jag startade upp den i söndgs jag tycker att de funkar klockrent.
    kåken e ifrån 49 pannan e ifrån 96 pelletsbrännaren heter iwabo
    Komplett med brännare skruv och ett 200liters förråd betalade jag 18300kr
    jag e skit nöjd

  10. #40
    har köpt en nu! bellux funkar fint och byggde pelletts förrådet själv,tjänade 2500:- på det

Liknande ämnen

  1. vilken brännare ska man köpa
    Av aguila i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 18:19
  2. var kan man köpa mp 3,5 brännare??
    Av Zidan_junior i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 21:51
  3. [LÖST] Var kan man köpa toma kort och brännare?
    Av Regnu i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-02, 15:59
  4. viken brännare ska man köpa???
    Av markling i forum Com Hem
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-03-08, 00:23
  5. Köpa Brännare.
    Av 9802ACE i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-09, 10:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss