Tänkte knåpa ihopa lite tips och tricks till alla som har tankar på att börja köra en cardserver. Jag kommer även ta upp lite saker som folk som redan kör en cardserver kan ha nytta av för att allt ska rulla på smidigare. Tråden kommer uppdateras efterhand som jag kommer på fler tips och tricks som kan hjälpa er alla.

Alla tips eller förslag kan lämnas till mig via pm!

Välja rätt linux distribution
Detta är nästan det viktigaste för att få en bra grund att bygga upp cardservern. Många tror att linux är linux och that's it, men så är det inte riktigt. Det skiljer ganska mycket mellan olika linux distributioner. Vissa har fler packet, vissa har mindre. Vissa har stöd för mer hårdvaru och tvärt om. Visst kan man själv fixa in det mesta efterom alla bygger på samma kärna, dock kärver detta lite kunskaper och pillar man för mycket kan det hända att hela systemet krashar.

Jag själv är förälskad i Slackware. Det är en lite mer avancerad linux distribution som inte rekommenderas till nybörjare direkt. Visst det är inga större problem att installera, men ska man använda linux som arbetsstation så krävs det lite knåp innan man får igång allt. Dock har jag märkt att Slackware inte är nått bra att köra cardserver på, iaf inte om man kör med usb läsare. Har pratat med många personer som haft liknande problem och alla har kör Slackware. Jag har testat att kompilera om kärnan och testat ett par olika versioner utan någon framgång. Får upp "commuincation error" i cardservern efter ett tag.

Nu kör jag istället Debian på min cardserver. Debian är precis som Slackware en lite mer avancerad linux distribution, dock är den väldigt enkel att jobba med. Dom har nämligen lagt in en mycket smart packet hanterare som heter apt-get. Skulle man behöva installera något så skriver man helt enkelt bara "apt-get install <packetnamn>" så laddar den hem packetet och installerar det åt en. Detta då under förutsättning att packetet finns med i deras databas. Debian är också bra på det sättet att det i bas utförande bara innehåller just de packeten som krävs för att systemet ska fungera, och inte en massa extra lull-lull. På så sätt får man ett enkelt system som rullar på snabbt.

Sen har jag inte testa att köra cardserver på flera linux distributioner, men jag har fått det bekräftat att det även fungerar utan problem på följande distributioner:
Fedora
Mandrake


Länka om usb till seriell i linux
Som många säkert redan vet så klarar t.ex. inte newcamd's cardserver av att läsa/skriva direkt från/till en usb kopplad läsare. Därför måste man länka om den så att den ligger som en vanlig seriell enhet. I linux så kopplas alla usb enheter till /dev/ttyUSBx (där "x" symboliserar en siffra för varje enhet) och seriella enheter kopplas till /dev/ttySx. Tänk bara på att i linux så börjar man räkna från 0 och uppåt. Så /dev/ttyS0 är alltså com-port 1 o.s.v.

Så det vi måste göra är att länka om t.ex. /dev/ttyUSB0 till /dev/ttyS0. Detta gör vi enkelt med hjälp av följande kommando. Tänk på att man måste vara inloggad som root för att man ska ha tillåtelse att göra detta. Vi börjar med att skapa en backup av /dev/ttyS0 om vi nån dag skulle vilja ha tillbaka den som den var från början.
mv /dev/ttyS0 /dev/ttyS0.backup
Sen länkar vi /dev/ttyUSB0 till /dev/ttyS0.
ln -s /dev/ttyUSB0 /dev/ttyS0

Svårare än så är det inte.

Fixa phoenix läge på läsaren
Många verkar ha problem med att sätta sina programerare i phoenix läga. Det är dock inte så svårt som många tror. Många kopplar den till en windows maskin och sätter den i phoenix läge och och flyttar sen över den till linux burken men tänker inte på att så fort dom pluggar ur läsare så nollas den igen, alltså inget mer phoenix läge. För att göra det enkelt för sig så har jag letat fram 2 program. MPset och Adusbph. MPset fungerar med alla MP läsare från ADTeknik, och Adusbph är för deras phoenix/smartmouse läsare.

MPset
Ladda hem MPset och packa upp den med kommandot
tar zxvf mpset*
Nu har det skapats en ny mapp som heter "mpset". Gå in i den och skriv
make
Nu kommer det att kompileras en körbar fil från den källkod som finns med i filen. När det är klar är det dags att köra det. För att sätta MP läsaren i phoenix läga kör vi.
./mpset /dev/ttyS0
Detta kommer att sätta MP läsaren som är kopplad/länkad på /dev/ttyS0 i phoenix läge.

Adusbph
Ladda hem Adusbph och packa upp det med kommandot
tar zxvf adusbph*
Nu har det skapats en ny mappsom heter "adusbph". Gå in i den och skriv
./adusbph -m phoenix /dev/ttyS0
Detta kommer att sätta den phoenix/smartmouse enhet som är kopplad/länkad på /dev/ttyS0 i phoenix läge.

Här kan ni ladda ner MPset och Adusbph.
MPset - http://www.comhit.net/dload.php?acti...oad&file_id=35
Adusbph - http://www.comhit.net/dload.php?acti...oad&file_id=36

Dela irdeto kort newcamd cardserver
Satt och lekte med detta lite precis och stötte på lite problem när jag skulle slänga in ett Pink+ kort i min cardserver. Dock löste jag dom ganska fort genom lite sökning och tester. Börja med att lägga till "PARITY = off" efter i "kort" sektionen i cardserver.cfg. Detta är för att olika kort vill ha det olika när kortet resetas efter det att atr lästs ut. Vissa irdeto kort fungerar med "PARITY = on" men de flesta gör det inte. Så det är bara att prova sig fram. Sen måste vi också ändra baudraten för att den ska läsa kortet i rätt hastighet. Detta gör vi genom att lägga till "BAUDRATE = 5727" på en ny rad efter "PARITY".

Så om allt blivit rätt nu så ska "kort" delen för irdeto kortet se ut som följande:
SERIAL_PORT = 0
TCP_PORT = 10000
PARITY = off
BAUDRATE = 5727
EMM-G = yes
EMM-S = yes
EMM-U = yes
SPECIAL_FEATURES = no


Detta är en fungerande konfiguration för att dela ut ett Pink+ via cardserver.

Köra cardserver i screen
Screen är ett bra tillägg i Linux som gör att du kan köra ett skal hela tiden även fast du loggar ut, du kan alltså få upp det igen när du loggar in igen. Jag använder detta för att kolla loggningen från cardservern eftersom newcamd's cardserver inte har nått bra loggnings alternativ mer än det som kommer på skärmen efter det att man dragit igång den. Screen följer med de flesta linux distributioner som standard men skulle det inte göra det så är det bara att ladda hem från freshmeat.net.

Vi börjar med att köra screen, det görs genom att köra kommandot screen. Nu får man upp en info ruta med lite text, tryck bort den genom att trycka på ENTER. Nu har vi ett nytt och rent virtuellt skal, allt som vi kör här kan vi spara och gå tillbaka till. Så börja med att dra igång cardservern precis som vanligt. Sen för att koppla bort skalet trycker vi CTRL+a följt av D (lägg märke till stora och små bokstäver). Nu kommer vi tillbaka till första skalet och det andra virtuella ligger kvar i bakgrunden.

För att nu få tillbaka det virtuella skalet kör vi kommandot "screen -r". Om ni nu bara har ett virtuellt skal igång så kommer det upp direkt, men skulle vi ha flera virtuella skal så kommer det upp en lista med alla virtuella skal och vilken pid dom har. Då kör vi istället kommandot "screen -r <pid>" där vi byter ut "<pid>" mot de pid nummer som det virtuella skalet har som vi vill komma åt.