Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Windovs xp

  1. #11
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Men på den gamla goda tiden fanns det ju UNIX och man slapp Bill Gatus of Borg !!!

    UNIX "uppfanns" av Bell Laboratories redan i början av 1960, och den annmärkningsvärda ålder lär aldrig Fönster uppleva.

    Jag började med Unix redan 1979 & den första PC med DOS 1.00 kom 1983, och första fönsterversion kom 1989 eller så, dock "stabil" (inte riktigt ännu heller) först 1993. Det är bara drygt 10 år bakåt.


    Så är det.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    min första dator var en zx81.. den hade väl 2kb minne har jag för mig och os som var 16kb stort amiga och mac hade fönster långt för pc fan sugen på en pegasos ii för att byta ut min gamla a4000/060... fast man ska ju ha pengar också...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av humlan57
    Citat Ursprungligen postat av Snouser
    Om man ska förtudliga de som personen över skriver..
    Förmodligen har du laddat ner en ISO fil som du bränner som image i NERO. Starta sedan om datorn med skiva i och tryck på te.x ENTER undertiden datorn startar så kommer du sedan in i installations guiden.

    OT: Lite roligt de där att dom älde (över 50) här på forumet kommer med frågor som är ganska självklara för oss yngre.
    Om Du visste hur fel Du har..., jag kan inte annat än skratta åt din okunnighet. Tyvärr är jag bara lillbarnet, då jag ännu inte nått 50 år, men de flesta datagurus jag känner har gott å väl passerat den åldern, med några få undantag. Alltså folk som var med på datorernas tid, innan Linux å Windows ens var påtänkta. Däremot har Ni unga den fördelen å ha hemmet fullt av datorer, som förmodligen era föräldrar har haft, eller som dom åtminstone skrapat ihop pengar till.

    mvh humlan.
    Älde personer som börjar andvända datorer i dag börjar oftast med Windows. Och lär sej kolla mailen. Sedan stöter dom inte på några mera problem vilket reulterar i att dom heller inte lär sej. Sedan finns de dom som började andvända datorer när dom va minde när man va tvungen och vara "proffs" för att änns kunna starta datorn. Där finns de en skillnad.

    Sedan säjer du att man har andvänt datorer som somna föräldrar har andvänt. De stämmer säkert för dom flästa men långt i från mej. Jag har köppt ALLA mina datorer själv och jobbat i hop mina pengar.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av matkoh
    Hmmm.

    Men på den gamla goda tiden fanns det ju UNIX och man slapp Bill Gatus of Borg !!!

    UNIX "uppfanns" av Bell Laboratories redan i början av 1960, och den annmärkningsvärda ålder lär aldrig Fönster uppleva.

    Jag började med Unix redan 1979 & den första PC med DOS 1.00 kom 1983, och första fönsterversion kom 1989 eller så, dock "stabil" (inte riktigt ännu heller) först 1993. Det är bara drygt 10 år bakåt.


    Så är det.
    Men hur naiv kan man bli, eller vem fan tror Du vill sitta å hacka i nån uråldrig promt, när allt kan skötas grafiskt. MS kommer att överleva, eller åtminstone det dom en gång drog igång. D.v.s ett gränssnitt som alla kan begripa sig på, å inte en massa text kommandon, med möjligheter till fel, på varenda knapptryckning. Såna som dig, kommer antagligen bara å kunna beskådas på Skansen, som de sista levande som aldrig har försått sig på vad utveckling innebär. Dessutom vad kan du eg? Det Du har visat på dom här sidorna är ju lika med noll, fast Du påstår dig certifierad... Fast å andra sidan känner jag en massa certifierat folk, å dom kan heller inget, mer än å rabbla en massa rappakalja som stått i böcker eller varit på cert-proven. Å det har ju visat sig totalt värdlöst, när det kommer till kritan. Nä tacka vet jag folk med genuin praktisk erfarenhet, å som skiter i allt vad sk "sanningar" är. Dom kan man åtminstone få hjälp av på ett smidigt sätt.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  5. #15
    Jeg ville bara ha hjälp inte veta vad ni hadde för daorer

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av lasse52
    Jeg ville bara ha hjälp inte veta vad ni hadde för daorer
    Du fick ju hjälp...

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Spidde
    Vadå måste man vara över 50 för man heter lasse53?
    Så peter57 är 57ås eller? Har jag missat något?
    Bara en tanke
    Om han nu skulle varit lite mera va vid forum och andvända ett eget nickname så skulle han ju ha valt de. Om du de va upptaget som te.x lasse så kan kunde han isf välja kanske lasse3 eller dyl. I detta fallet valde han förmodligen antingen när han är född (1952) eller att han är 52år. "Ovana" forumandvändare brukar göra som de sist nämda, och varför jag vet att han är ovan är för att för de första ställer en sådan fråga i ett "digital forum" och inte i ett rigtigt dator forum där 1000 dator nördar sitter (som tex. sweclockers). Sedan så ställer han en relativs enkel fråga som tyder på att han är lite äldre och då passar 52 bra in. Yngre personer brukar ha lite mera koll när de gäller tekniksaker..

    Nu får jag säkert alla på mej för att jag skriver att yngre kan mera. Men frågar jag någon som är 50+ hur man installerar windows så har han/hon ingen aning. Sedan finns de undantag (som humlan) som kan en massa saker.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Snouser
    Citat Ursprungligen postat av Spidde
    Vadå måste man vara över 50 för man heter lasse53?
    Så peter57 är 57ås eller? Har jag missat något?
    Bara en tanke
    Om han nu skulle varit lite mera va vid forum och andvända ett eget nickname så skulle han ju ha valt de. Om du de va upptaget som te.x lasse så kan kunde han isf välja kanske lasse3 eller dyl. I detta fallet valde han förmodligen antingen när han är född (1952) eller att han är 52år. "Ovana" forumandvändare brukar göra som de sist nämda, och varför jag vet att han är ovan är för att för de första ställer en sådan fråga i ett "digital forum" och inte i ett rigtigt dator forum där 1000 dator nördar sitter (som tex. sweclockers). Sedan så ställer han en relativs enkel fråga som tyder på att han är lite äldre och då passar 52 bra in. Yngre personer brukar ha lite mera koll när de gäller tekniksaker..

    Nu får jag säkert alla på mej för att jag skriver att yngre kan mera. Men frågar jag någon som är 50+ hur man installerar windows så har han/hon ingen aning. Sedan finns de undantag (som humlan) som kan en massa saker.
    Tack, Du är faktiskt en av de första som gett mig lite uppskattning här på bordet, sånt uppskattas väldigt mycket. Jag är ju supporten, å till en sån hör man knappast av sig, om nåt inte är fel :wink: .

    mvhh umlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  9. #19
    Ya' wellcome

  10. #20
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    @Humlan57.

    Jag förstår inte varför du hackar på mig, jag bara svarade på ditt inlägg om "tiden före Linux & Fönster". Men om du inte visste det så kan jag upplysa dig om att "Linux" är UNIX på PC-hårdvara.

    Med detta menar jag att Linux (och alla andra Unix-dialekter), har varit med ett tag. Jag har inte nämt ett ord om grafikst & / eller text baserat. Utan det var du som spydde ur dig det.

    Och vad gäller felaktiga knapptryckningar, så har den typen av kontroll funnits i snart 50 år på Unix & kommer att fortsätta att finnas. Varför har då ex. Försäkringskassan FORTFARANDE kvar sina Unixsystem. Inga Fönsterprodukter där inte. Och de maskinerna administreras enbart med "DOS-kommandon".

    Jag skulle vilja säga att det är lättare att det blir ett fel vid ett musklick, då du absolut inte har en aning om vad som finns bakom "knappen". Däremot så har du full kontroll över ett komando som du skriver.

    Lycka till.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss