Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kabeldragning

  1. #1

    Kabeldragning

    Någon som vet på vilket sätt kablar (uttag i serie, stjärnnät, ...) för Comhem är dragna i en lägenhet? Sitter det en antennfördelare inne i lägenheten eller utanför, t.ex. i trapphuset? Bor i ett hus byggt 2005.

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Brukar sitta uppe på vinden eller nere i källaren...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Japp .. brukar sitta i källaren / på vinden
    (oftast i husets el central )

  4. #4
    Några följdfrågor:

    - ansluts min utgång från källare/vind direkt till ett av uttagen i lägenheten, eller finns det i regel någon dosa eller dylikt mellan mitt "första jack" och källare/vind?
    - hur kan man kolla var "första jacket" är i lägenheten?
    - är antennuttagen kopplade i serie i lägenheten?

  5. #5
    Beror på hur det är uppbyggt men det brukar vara sligor som går uppifrån vind eller nerifrån källaren med en tapp till varje slinga.
    sej att du har 2 lägenheter på varje våning och 3 i Höjd och två ingångar (A,B).
    då får du 12st lgh.

    om nu förstärkaren sitter på viden, och det är typ sling nät så brukar första uttaget vara i den översta lägenheten till vänster och det sista längst ner till vänster är en slinga då blir det alltså 4st slingor totalt.
    Helt beroende på hur det är uppbygt.
    imellan förstärkaren och det första uttaget sitter det i regel en Tapp allternativ en splitt om det är stjärnnät. Kan även finas i sling nätt, det beror på som sakt hur det är uppbygt.
    alla tappar har olika värden som mätts i db fins tex
    -6, -8, -10, -12, -20 och några till. splitrarna har olika värden beror på hur många utgångar dom har tex vanlig 2way ligger på -3,5db.
    man använder olika tappar för att få lika signal värden på förstar uttaget i ingång A och förstar uttaget i ingång B.
    Efter som signalen blir sämre ju längre kabeln är så man får kompensera med lägre värde på tapparna etc.
    sen uttagen har också olika värden första uttaget brukar i regel vara 20 uttag. det dämpar 20db ut till TV och 1db till nästa uttag i lgh under har ett 15 uttag tex.
    Hoppsan blev litte mycket text..

    Hoppas detta hjälpte litte iallfall, svårt att förklara Alla hus är olika Uppbyggda med slingor tappar och allt som hör till. så det är svårt att förklara hur det Kan vara uppbyggt fins en hel del faktorer som spelar in.

  6. #6
    kan ju läggas till i noteringarna , att de knappast finns några hus idag som byggs med slingor anledningen till detta är att ma vill ha ett nät som inte blir utslaget för lätt , så vid nbygnation så e de 99,99 % chans att man nyttjar ett stjärnnät i fastigheten. fast man bygger ett kaskadnät med avtappare till varje våning, som går ut till ett sjärnnät,
    detta är nästan krav från alla leverantörer, vet t.ex. UPC, har inget annat än stjärnnät i sina fastigheter ver huvudtaget,

  7. #7
    Det var något i den stilen jag antog från början. Detta måste väl innebära att man vid varje lägenhet, eller åtminstonde våningsplan, har en fördelare?

  8. #8
    Bara för att huset är byggt 2005 finns ingen garanti för att det är stjärnnät, beror helt på vilket företag som gjort installationen, från Com-hems sida så kan jag säga att buden om huruvida det ska vara i slingor eller stjärnnät svänger hej vilt.
    Det tips jag kan ge är att om du skruvar loss locket på uttaget, så brukar det sitta en klisterlapp uppe i högra hörnet, de två sista siffrorna 20-17-15-13 eller 10 talar om hur mycket dämpning det är i uttaget. Har du bara ett uttag i lägenheten så kan du även titta om det går en kabel ut från uttaget, om det inte gör det så kan du utgå ifrån att du antingen är sist i en slinga eller att du har stjärnnät
    Vart grejerna sitter i ett hus är omöjligt att säga, det kan sitta grejer allt från en liten låda utomhus, till en krypgrund i källaren, och att det inte alls behöver sitta på varje våning.
    Dessutom vill jag säga att koppling INNANFÖR locket på uttagen inte alls är att rekommendera då det lätt blir ingress på hela nätet, som sen går ut i stamnätet, som tvingar ut en servicegubbe helt i onödan för att se att någon kopplat ett extra uttag vidare från huvuduttaget...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss