Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hårddisk i 7020 som aldrig sover?

  1. #1

    Hårddisk i 7020 som aldrig sover?

    Jag har en 7020 med Gemini 2.5 och har problem med att min HD aldrig sover inte ens när dreamboxen är i standby-läge.

    Sleeptimern på HDn är satt till 5 minuter. Aqoustics är på 160 (vad nu det är?). Vad kan vara fel?

    En annan fråga: Finns det något sätt att få boxen att skicka vidare text-tv informationen till TVn? Alltså att du kan använda text-tv funktionen på tvns fjärr (som man kan med CDs Combobox)?

    /Stefan

  2. #2
    Förstår inte vad Du menar med Text-Tv informationen. Se text-Tv infon är ju bara å tryck på "Text" på DM70xx eller via en meny i DM500 boxarna. (Gul-knapp--->tuxtext)

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  3. #3
    Jag menar att när jag använde comboboxen så kunde jag använda TVns fjärrkontroll att titta på texttv med. Med DB så står det Text-tv ej tillgängligt. Jag vet hur man kollar på texttv med DBn men jag vill använda min sony tvs istället.

    Det verkar som comboboxen skickar vidare text-tv datan till tvn men att DB inte gör det.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av warcow
    Jag menar att när jag använde comboboxen så kunde jag använda TVns fjärrkontroll att titta på texttv med. Med DB så står det Text-tv ej tillgängligt. Jag vet hur man kollar på texttv med DBn men jag vill använda min sony tvs istället.

    Det verkar som comboboxen skickar vidare text-tv datan till tvn men att DB inte gör det.
    Då får Du ordna så att TV:n får signal till sin tuner, annars är det inte möjligt som Du beskriver, så länge det är DB:n som har "makten" över vad som visas på skärmen. Det blir alltså att växla till ett läge på Tv:n som kopplar från DB:n, eller slå av boxen, så Tv:ns tuner tar över. Eller så proggar Du fjärren till DB:n så att Du kan styra din TV med den.

    mvh humlan
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmm.

    Angående din fråga om att hårddisken aldrig sover. Kan det vara så att du har installerat swap och/ellerdin img på den ? Då kommer den aldrig att stanna då CPU´n vill prata med swapen (& RAM) typ hela tiden. Enklare i så fall att sätta img & swap på ett CF eller USB-minne.


    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    ser inte nån anledning till att använda sonys texttv istället... dreamboxens är miljoner gånger bättre.... dessutom kan du ju styra sonytvn med dreamboxens fjärr med...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av matkoh
    Hmm.

    Angående din fråga om att hårddisken aldrig sover. Kan det vara så att du har installerat swap och/ellerdin img på den ? Då kommer den aldrig att stanna då CPU´n vill prata med swapen (& RAM) typ hela tiden. Enklare i så fall att sätta img & swap på ett CF eller USB-minne.


    Lycka till
    Tack! Antagligen är det där skon klämmer! Kan man flasha in gemini i DBns flash? Eller måste den ligga på HD eller USB etc?

    Comboboxen verkar skicka texttv över scart. Sonys Text tv är trevligare än tuxtext tycker jag personligen då den direkt gör en minibild av tvblden vid sidan av texttvn (16:9). mao behöver man inte fibbla med volymkontrollen som man måste med tuxtxt.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.
    Standard svaret är att alla ickeorginalimg skall ligga på ett CF eller USB. Det finns 2 anledningar till det.

    1. P-img (ex. Gemini) bygger på orginalimg, som då måste ligga i flash,
    2. Om din DB mot förmodan krashar så kan du ta bort CF eller USB-minnet och skicka in den för rep. Och garantin gäller då.


    Så montera in ett CF eller USB-minne 128 mb räcker gott, dessutom blir swapen en smula snabbare.

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Garantin gäller alltid hos oss, oavsett IMG i flash. Fast vist finns det "pajas företag" som har annan policy. Ungefär lika idiotiskt som att hävda, att viss programvara får köras på PC:n. Undantaget skulle isf vara nån finsk piratkopia av UNIX, då ryker garantin direkt på PC:n

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

Liknande ämnen

  1. Vilken hårddisk till 7020
    Av skooogen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 20:00
  2. Jag ska aldrig mer dricka sprit?
    Av Deas i forum Övrigt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 20:41
  3. Aldrig knäckts??
    Av Nallemannen i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-12-12, 18:56
  4. aldrig mer, eller???
    Av snurpen i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-07, 14:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss