Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Parabolmotor inställning

  1. #1

    Parabolmotor inställning

    Jag har nu grejat med min parabol motor hela helgen men jag får de inte att funka.
    Hur är de man ska ställa in motorn? Vad jag har läst mej till är att den ska stå på 0 grader och rakt mot söder, men hur gör man sedan för att få in dom olika satteliterna. För jag vet ju inte om parabolmen/motorn står exakt riktad mot söder när de inte finns någon sattelit där.

    Jag andvänder mej av en STAB HH 120 och en Dreambox 7020

  2. #2
    Hej. Du ska "nolla" mot hotbird 13 grader, så stämmer det ganska bra

  3. #3
    Ska jag då ställa in motorn på 13 grader och sedan säja till dreamboxen att den ska utgå från den då?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Ska jag då ställa in motorn på 13 grader och sedan säja till dreamboxen att den ska utgå från den då
    Nej :wink: Du skall ställa motorn på 0 grader och sedan vrida den, för hand, tills du får in Hotbird, sedan trycker du på en knapp som heter " Calculate Satpositions " eller nåt i den stilen.

    Mvh Kalle

  5. #5
    Jaha, så man kalibrerar den från Hotbird så att 0 grader på motorn blir igentligen 13 E (isf 0)

  6. #6
    du ska utgå från astra 19 e
    vissa har det andra inte här i lappland har vi det w----från MALÅ

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Jaha, så man kalibrerar den från Hotbird så att 0 grader på motorn blir igentligen 13 E (isf 0)
    Aldeles korrekt :wink:

    Mvh Kalle

  8. #8
    Nu är parabolen inställd på Astra och mottagning finns.

    Men jag har några problem.

    Motorn går extremt långsammt. I manualen /för motorn) står de att motorn klarar 350mA (max) och när jag kollar under menyn där man kan ställa in spänningen själv så står de endast 40mA. Vågar jag ställa om till 350 eller bränner motorn då?

    Hur ställer man in parabolmotorn i dreamboxen? Den är nu sälld på Astra där kan jag göra en kanal sökning med framgång. När jag sedan väljer att söka efter en sattelit till (Thor) så vrider parabolem inte på sig. Varför? Är de inte meningen att den ska vrida på sig eller är de endast när alla inställningar är gjorda och inte under kanal sökningen.

    Hur får man stopp på motorn under en manuell sökning? När jag trycker åt höger och sedan släpper knappen så vill jag att den ska stoppa direkt, men de fortsätter. Ska den göra de?

  9. #9
    Du behöver knappast sätta den på max, utan 100mA bör räcka långt. Men bränner den, gör Du inte, då den har automatsäkring som löser ut, om strömförbrukningen skulle bli för hög.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Hur får man stopp på motorn under en manuell sökning? När jag trycker åt höger och sedan släpper knappen så vill jag att den ska stoppa direkt, men de fortsätter. Ska den göra de?
    Du får titta i din menu för motorstyrningen där skall det finnas olika körsätt. Varför ska du köra manuell :?: När du har en riktig inställning väljar du bara Calculate och du har alla andra positioner inställt, helt automatisk 8)

    [/quote]Motorn går extremt långsammt. I manualen /för motorn) står de att motorn klarar 350mA (max) och när jag kollar under menyn där man kan ställa in spänningen själv så står de endast 40mA. Vågar jag ställa om till 350 eller bränner motorn då? [quote]

    Dom där 350mA som står i manualen för stab120 är den maximala strömen som motorn kan dra, men i vanliga fall drar den mindre ström. Den ströminställningen i menyen är en extra säkerhet för mottagaren så du inte knäcker den vid en kortslutning. Har du den inställning för låg så stryper du även motorn och den går långsamt. Ett sätt att hitta rätt värde är att öka strömmen i små steg tills du märker att motorhastigheten inte öka längre.

    Mvh Kalle

Liknande ämnen

  1. Monoblock LNB och parabolmotor?
    Av edde1 i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 11:53
  2. EPG inställning
    Av tias_71 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 09:50
  3. LNB inställning
    Av classe i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 08:32
  4. [LÖST] Inställning av parabol.
    Av mojje i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 19:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss