Citat Ursprungligen postat av hogga
Goddagens. Efter att ha konstaterat att det är fel på min dreambox, vände jag mig till inköpsstället( neptunsat) för att höra hur jag skulle gå till väga när jag skickar boxen i retur mm. Den var ju inköpt i september så det är ju en garantigrej. Jodå, det var bara att skicka tillbaka den så skulle de göra en felsökning. Men "OBS, vi tar ut en undersökningsavgift på 300:- ifall det inte är nåt fel på den." :shock:
Så svarade de. Har de rätt att göra så? Det är ju en garantigrej. Är det praxis i branchen att ta ut en avgift? Jag trodde att när det går på garantin så är det bara att laga och se glad ut. Jag skickar ju inte tillbaka en helt fungerande box. Vad göra?

Hogga
Den nya konsumentköplagen från april 2005 anger att det, vid eventuellt fel på varan, är säljaren som skall visa att varan var felfri vid leveransen. Detta gäller de första sex månaderna. Garantitiden är numera 3 år men de senare 2,5 åren måste köparen visa att varan har ett fabrikationsfel. Kolla med konsumentvägledaren i din kommun eller med konsumentverket.