Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tips på bra utomhusantenn?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger

    Tips på bra utomhusantenn?

    Är så J-A trött på det här nu. Både bild och ljud hackar med jämna mellanrum. Enligt Boxer så ska jag ha full mottagning/täckning där jag bor. Nu kör jag på farsans utomhusantenn som han har inne på vinden. Köpte nyss nån digital inomhus antenn men den är rent värdelöst. Står i manualen att den behöver få fri sikt till sändaren men den får inte vara utomhus. *hmm* Någon som kan tipsa om en riktigt bra antenn? Utomhus så klart. Så ska jag se till att montera den uppe på taket. Om inte det heller funkar så ska jag köpa en mast alt. vindkraftverk och montera uppe på toppen. Funkar inte det heller sen så ska jag flytta ner till afrika, hitta ett berg och bli beduin och aldrig mer ställa nån fråga på det här forumet igen! :-(

  2. #2
    Vad är problemet? Störningar, reflexer, svag signal, stark signal, eller va då? Men är det digitalt, så skaffa en enkel billig gitterantenn, så löser det sig. Jo, det där med bra antenn finns inte, den (antennen) skaffar man sig efter förutsättningarna.

    mvh humlan.
    Sunray4, Vu+ Solo SE, MyGica ATV1800, 4 to 1 HDMI 1.4-switch 4k 2k med optisk utgång för anlutning till min Logitech Z906, Projektor Optoma 141x, 150cm Parabol med actuator, Moteck V-Box II för DiSEq konvertering, Invacom LNB + en del annat för Tv, bild, ljud/Hi-Fi LAN/WAN...

  3. #3
    @humlan... Om man ska välja antenn efter förutsättningarna, varför rekommenderar du då en gitterantenn? Den tar ju in skit från alla möjliga håll och fungerar bra bara nära sändaren?

    mvh
    dickus
    7.62mm - One size fits all. xx/

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Det är inga reflexer eller nåt. Har en Samsung DTB-9401V.
    Bilden hackar till. Den blir förvrängd typ och hänger inte med ibland. Ljudet hackar helt enkelt.

    Signalstyrka: 85 %
    Signalkvalitet: 75 %
    C/N: ca 24 dB

  5. #5
    C/N: ca 24 dB är på gränsen borde vara minst 27db för att få stabil bild
    gitterantenn+ev förstäkare borde funka om sändaren ligger inom 3 mils radie
    annars finns där ufo antennen med inbyggd förstärkare som skall vara bra
    använd en antennsladd av bra kvalitet som går hel utan skarvar direkt från antennen in i boxen

    mvh
    t

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    reflexer är bara bra för digital tv signaler det förstärker signalen... för analog tv däremot ska man undvika det... så har ni problem med mottagning testa få in med reflexer... i dom fallen så är just gitterantenn ett bra val....
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #7
    Skaffa en WISI EE06. Funkar kanon upp till ca 50 km från sändaren iaf. Sen kan ni försöka hålla på at justera den bäst ni vill men ska ni ha den optimalt injusterad så MÅSTE ni ha ett instrument som kan visa S/N, Signalnivå, CSI, och BER. Ni kan befinna er inom synhåll från sändaren och ha abntennen riktad rakt mot sändaren men riktigt så enkelt e det inte. Visst. Ni kan få det att funka men ska ni vara säkra på att det ska funka så måste ni kunna kolla ovanstående.

    /Guffe

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    121
    Tackad
    8 gånger
    Då köper jag en WISI EE06. Nån speciell förstärkare jag ska köpa? Tänkte eventuellt köpa allt från sovida.com så slipper jag massa olika frakter!

Liknande ämnen

  1. GPS Tips
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 13:48
  2. tips
    Av fan194 i forum Boxer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-02-18, 21:12
  3. tips
    Av ynot i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-03, 21:09
  4. Tips !
    Av Eldkvarn i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-20, 12:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss