Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kopplingshjälp

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Kopplingshjälp

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska koppla. Jag har kabel-tv från comhem i ett (och endast ett) jack i lägenheten. Jag har med en vanlig t-koppling delat på detta uttag till mina två tv-apparater. Nu har jag skaffat en dreambox och eftersom den inte har någon analog tuner så skulle jag vilja ha en sladd direkt till tv:n från väggent. Detta gör att jag skulle behöva dela mitt uttag till tre delar. Tyvärr är redan två mottagare (dreamboxen och andra tvn) för mycket då jag inte får in alla digitala kanaler då jag delar på signalen. Skulle helst ha en antennsladd från dreamboxen till andra tvn också, så jag kan titta på någon digital kanal i andra rummet. Vill dock bara ha en sladd in till andra rummet. Krångligt värre...

Finns det någon som har några tips på hur jag ska lösa problemen? Antennförstärkare? Finns det andra tillbehör som hjälper mig? Idéer mottages tacksamt. Även om du inte har någon totallösning (vilket jag tror är omöjligt) så vill jag ha lösningar på delproblemen.

Tack på förhand.. Fråga om något är oklart!

Antingen köper du en antennförstärkare och kopplar vidare med T-kontakter, vilket kanske inte blir särskilt smidigt.

Annars så skaffar du en vanlig F-kontakt, typ twist-on, och sätter på ena antennkabeln, lämpligtvis den som ska gå till boxen. Sen skruvar du fast den i "Data-hålet", det har samma signal som för vanliga tv'n. Sen kör du med t-kontakt för de övriga två tv'na på det vanliga "tv-hålet"

Funkar fin-fint... förutsatt att du har 3-hål i väggen

NEJ! GÖR INTE SOM Xertox SA!

Datautgången e HELIG! Den har nämligen inget filter i sig utan släpper igenom ALL trafik både i fram OCH returriktningen.
    Det betyder att om du tex har en drös dåliga kontakter, t-skarvar eller kablar av dålig kvalitet så kan de fungera som en antenn som tar in störningar av alla de slag.

Följden KAN bli att du sänker inte bara husets utan kanske ett större områdes möjlighet att kunna köra datatrafik via kabelTV nätet..

Radio o TV porten/ utgången är nämligen skyddade i returvägen av ett filter.

Alltså! Koppla INTE in nåt där det INTE ska vara!

Det beror HELT på vilken sorts uttag det sitter, De flesta av com-hems uttag är Flomatik-uttag och de skickar ingen ingress (som jag antar du menar), vidare ut i basnätet, iaf ingenting som är märkbart ens om man mäter ingressen i samma fastighet som flera har så kopplat.
    Dessutom så ska det till extrema kabelskador, eller lång rejält gammal oskärmad kabel för att det ska bli någon skillnad för returtrafiken.

Hmm... Vad skulle det vara för skillnad på olika uttag? Om det nu skulle vara nån skillnad på dem så räcker det ju att en en person lyckas koppla in sig som du säger på ett uttag som inte skyddar.
    Så det var väl inget bra tips , va?
    Alla har ju öppet i returen på 5-65? Jag vet att det var problem med WISIs Wicklick serie, men deras tanke med dem var ju god. Just att man eliminerade det här problemet med att folk kopplade in saker där de inte skulle.

Det e ju inte direkt ovanligt med både 20-30m gamla kablar i lgh som bara har 1 uttag. O sen blir det ju inte bättre av att folk använder dessa fantastiska kabelsamlare vilka buntar ihop nätkabar, högtalarkablar samt antennkablar.

Skillnaden skulle vara att av erfarenhet så har jag aldrig märkt att flomatik-uttagen skickar ingress i returen, iaf inte i mätbara nivåer, och då har jag ändå mätt direkt på en 6-slinga där 3 hade inkopplat i datautgången, och iaf en hade lite dålig antennkabel, och att det skulle blir störningar i returen i form av att folk lagt antennkabeln tillsammans med att knippe nätkablar har jag aldrig varit med om, dessutom kan jag inte tänka mig att det skulle finnas ett sådant filter i uttagen.
    Comhem har väl returen på mellan 18-63?
    Dessutom så brukar de flesta som bygger nät idag slänga dit ett högpass-filter, så det bromsar upp att ingress skulle komma ut i returen rätt bra.
    Visserligen så tycker jag inte att ALLA ska koppla på datautgången om man klarar sig med T-kontakt, just nu så var det frågan om ett fall där han skulle ha tre anslutningar, och just i detta fallet var det enklast, det går att lösa med en förstärkare och en 3-vägssplit, men det är inte enklast.

Jag har bara två hål (tack gode gud för bredbandsbolaget).

Men en antennförstärkare är alltså att rekomendera. Och det finns inget sätt att se på DBn på den andra tvn?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss