Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Knepigt (nätverksproblem)

  1. #1

    Knepigt (nätverksproblem)

    Har nu skaffat min andra Dreambox DM-500T och har flashat den med Leatherface dm500_02012006_beta.zip. Har konfigurerat nätverksinställningar som det skall vara men får ändå ingen kontakt med nätet.

    Har testat med en WinXP laptop med samma kabel, funkar hur bra som helst.
    Kabeln är ansluten till en Netgear switch och även testat med DHCP utan gott resultat.

    Vad kan vara tokigt?

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Testa sätt statisk ip på den med samma serie som du kör i ditt eget nät fast med nån helt annan slutsiffra...

    Brukar funka... Jag har själv varit med om detta ett par ggr...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Ett tips är att ALLTID köra med statiska adresser, eller möjligen DHCP-adresser som är låsta på MAC-nivå. Man slipper alla konstiga problem då.

    Se till att ge rätt: IP-adress (192.168.1.xxx), nätmask (255.255.255.0), GW (192.168.1.1) samt DNS-server (192.168.1.1 eller vad du har).

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Jo jag vet och det är också tanken att köra med statisk IP. Men jag skrev att jag ÄVEN hade testat med DHCP utan bättre resultat (DHCP funkar för jag kör jobb-laptopen med detta)

    På en WinXP klient har jag jag:
    IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3
    Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
    Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1
    DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

    Och kör med samma på Dreamboxen fast givetvis med annan IP (192.168.1.17).

    Kabeln är ju testad med en WinXP burk och ping till servern ger 0% packet loss. Vet inte om switcharna kan låsa på vissa MAC-adresser och vägra "släppa till".

    Någon idé?

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Då pratar vi DYRA switchar typ ProCurve 4000 eller så. Men det är nog inte så. Du lommer alltså inte ut med den nya DB, är det så problemet är ? Inte att Fönstermaskinen inte ser den ! Har du provat med putty ? Ping osv.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Testade du att sätta ett statiskt ip med helt annan slutsiffra?
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  7. #7
    Jag har provat med ett några olika IP-nummer, hjälper inte.

    Nej, det är inga dyra switchar (Netgear FS105 + GS608) och har testat med båda. Har provat att installera plugins från Internet (från DB) samt pinga, telnet (från Linux och WinXP).....och resultatet är zip, nada, zero. Har flashat om den med samma leatherface (som jag för övrigt kör på den andra och den funkar).

    Har provat med Factory Reset (via menyer)....

    Nu funderar jag på om jag skall flasha med den senaste originalimagen från http://www.dream-multimedia-tv.de/english/downloads.php och se om denna funkar.

    Har ni nåt annat hett tips?

    UPDATE: Nu har jag blivit lite klokare....eller inte..
    Provade att flytta DB till kontoret (via en annan switch/router) och vips svarade den på ping. Tillbaka med den i sonens sovrum (som har 4 nätverksuttag). Provade alla med en kort stump-kabel, inte ett ljud...hmmm, satte den direkt i en av switcharna i källaren (som den varit kopplad till tidigare)....funkade hur fint som helst. Alltså är problemet kabeln mellan patchpanelen och uttaget i sovrummet. Tyvärr hade jag slut på bättre kabel när denna dragning skulle göras och i brådskan blev det en rulle från Biltema (säg inget &%#¤#¤%).

    Det som förbryllar mig är det funkar med WinXP men att Linux inte trivs...
    Upplys gärna mig varför det är såhär.

    // Jocke - som tycker det är sååå kul att dra en kabel (som tur ganska kort sträcka med få "strul-krökar")

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Som jag har upplevt det så kräver Linux att alla 8 pinnarna på nätverkskontakten är rätt installerade, då den kör med "full fart" (testa gärna en Fönstermaskin & en Linuxburk på samma switch, med ex.TP-test så får ni se vad jag menar). Det kan vara det som spökar. Har du provat sätta en switch i det uttaget som spökar. Torde bli samma sak då dvs. zip, nada osv.

    Det luktar som om någon tåt inte är riktigt rätt !

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Låter som något att testa (lättare än att dra om alla kablar ) att jag sen skall ha misslyckats med 4 st.... :roll: Dock så är dessa kablar "fulkopplade" i "serverhallen" med kontakter direkt på installationskabeln.

    Hur som havfer så skall jag kolla detta imorgon.

    Go natt

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av matkoh
    Hmmm.

    Som jag har upplevt det så kräver Linux att alla 8 pinnarna på nätverkskontakten är rätt installerade, då den kör med "full fart" (testa gärna en Fönstermaskin & en Linuxburk på samma switch, med ex.TP-test så får ni se vad jag menar). Det kan vara det som spökar. Har du provat sätta en switch i det uttaget som spökar. Torde bli samma sak då dvs. zip, nada osv.

    Det luktar som om någon tåt inte är riktigt rätt !

    Lycka till
    Vad jag vet används bara 4 trådar oavsett vilket operativ man kör på datorn... Kanske placebo?
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

Liknande ämnen

  1. Nätverksproblem
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 12:26
  2. Nätverksproblem
    Av El Lokko i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 15:51
  3. Jag åkte på ett knepigt problem.
    Av Fonzie i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 15:08
  4. nätverksproblem igen!!!!!!!!
    Av Megaman i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 23:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss