Ursprungligen postat av
Dizzy_dan
Kan då informera dig om att du som haft körkort i 1 vecka är en större trafikfara på alla sträckor (även 30) än en mera erfaren bilist.. Alla vi som haft körkort en längre tid vet att man var en mycket sämre bilförare och att man inte uppfatta eventuellt farliga eller blivande farliga situationer på samma sätt... men jag kan lova dig att du kommer vid mer än ett tillfälle glida över 30 stäcket på din hastighetsmätare under dina kommande körkorts år och har du då otur så står farbror blå där och haffar dig.. DOCK vill jag inte påstå att det är rätt att köra fort på 30 sträckor men att det är lätt hänt...
Ahhh, vad härligt när någon svarar precis vad man väntar på!
Då gör vi så här, jag skiter i att köra bil i två år och sedan sticker jag ut.
Det borde göra mig till en bra bilförare eller?
F.ö så är jag nog betydligt mer informerad om risker och regler för tillfället än vad du är och jag har ingenting till övers för ditt tvetydiga resonemang att jag ändå kommer att köra för fort i framtiden. Kör jag 30 så har jag betydligt större chans att undvika en olycka än vad en van bilförare som kör 60 på en 30 väg har.
Min reaktionstid är inte dubbelt så lång och stoppsträkan blir väl sisdåär en tredjedel.
Jag kommer garanterat säkert att köra fortare än 30 på någon 30 sträcka i framtiden och jag kommer fan inte att gnälla om jag åker dit på det heller.
Jag kan dock med stor sannorlikhet säga att jag inte kommer att köra 60 på 30 väg då i alla fall.
Det viktiga i inlägget var dock: 1 av 10 dör vid påkörningar av gångtrafikanter vid 30km/h. 8 av 10 vi 50km/h.
500 meter i 30km/h tar ca 2,5 minuter.