Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Dreambox 500T

  1. #11
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Kolla under GUIDER... Där finns en hel del att börja med...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Ok skall läsa där.
    Har nu iallafall kopplat upp bägge två boxarna och även dragit fram och kopplat in nätverkskabeln.
    Jag fick koppla ur strömförsörjningen då den ligger på hela tiden och inte går att få i standbyläge.
    Jag gissar att det kommer att funka då alla inställningar är gjorda.
    När boxen startade upp så startar en guide där man får välja mellan autosökning och manuell sökning i lite olika länder.
    Detta kändes inte så bekant så jag får nog läsa på lite först.
    Gick igenom manualen på engelska men den förklarar bara knappar på fjärr m.m. inte så mycket hur man kommer igång.
    Skall läsa lite guider nu först.

    ---------------------------------

    Har hittat en bra nybörjarguide nu.
    Har dock ett litet problem:
    Hade tänkt flasha imagen med min bärbara
    men ser att den saknar serieport.
    Går det att flasha via nätverkskabeln?
    Måste strömmen vara på dreamboxen vid flashning?

    ------------------------------------


    Kopplade loss boxarna från TV apparaterna och hittade en gammal nollmodemkabel i en låda, anslöt sedan till stationär PC och lyckades få in en image i bägge.
    Skall nu försöka att få TV bild för att sedan försöka få igång dem i nätverket.
    Tack för en bra guide.

    --------------------------------------

    Det var knivigare än jag trodde att få bild via boxen.
    Har läst guiden och lagt in image och nätverket är också på plats.
    Fixade sedan in newcamd som rekommenderades i guiden.
    Sedan också nycklarna till newcamd.
    Efter detta så verkar det som guiden bara behandlar satelitmodellen.
    Det verkar som om man får hämta och installera Boxers transponders manuellt.
    Har iallafall fått bild på de fria kanalerna, kodade funkar inte trots att originalkortet är i.
    Får testa vidare imorgon igen.

  3. #13

    Så här har jag gjort:

    1. flasha in letherface img 02012006 (eller nyare bara leatherface images har alla transpondrar för marksänd digitaltev så vitt jag vet, och det göre det hella 1000ggr enklare, tack leatherface!)
    2. boota / dra ur strömsladden och sätt i igen
    3. efter ca 30 sek on screen: TV System PAL tryck grön knapp på fjärren
    4. Choose language bläddra med pil/upp ner bekräfta med OK knappen (svenska)
    5. Tidszon (tryck grön knapp)
    6. välj automatisk transpondersökning (OK)
    7. bläddra fram "din" sändare bekräfta med OK
    8. SNR = signalstyrka = upp mot 100% om dåligt justera antenn/antennkablar osv starta sökning med Grönknapp
    9. om inget hittas har du valt fel sändare/transponder eller har ingen mottagning från antenn
    10.Klar x antal kanaler tryck OK
    11. du får en kanallista, väl typ svt1 okodad kanal bläddra med pliar tryck OK.
    12. Bild
    13. tryck på dreamknappen, tryck 4 ggr på pil vänder till off meny, tryck OK starta om. OK
    14. efter 30 sek startar burken. nu kan du titta på okodade kanaler.
    15. tryck på dream gå till kugghjulen OK
    16. Expertinställningar Nätverksinställningar, mata in ip nummer eller bocka i DHCP, sista är att föredra
    17. om man som jag kör mot linuxserver och cs där måste man skapa ett konto på servern och mapp där inspelade filmer sk sparas. efter inställda ip, spara med grön knapp. och bota om enligt punk 13.
    18. gå in i nätverksinställningar och kontrollera att du har fått ipnummer om du valt dhcp.
    19. tryckpå exit för att komma tillbaka till expertinställningar, väl plugin inställningar. välj installera från internet. bläddra ner till newcamd, bekräfta med OK tyck på grönknapp för installation. tyck exit. gå in på avinstallera plugins. om nu newcamd står med i listan har installationen lyckats. tryck nu exit exit exit exit och starta om enlig punkt 13.

    19b. om du har ett programkort i ska det koda upp de kanaler om det stödjer. (sålänge du inte pillar i newcamd configfilerna )
    20. starta nu din webläsare och surfa till ditt inställda ipnummer. user:root, pass:dreambox
    21. starta ett FTP program exempelvis flashfxp eller nått. logga in på din dm med användarnamn root lödsen dreambox.
    under /var/mnt skapa en ny mapp hdd (exempel) och ge den användar och grupp rättigheter för läsa,skriva
    22. go till ditt Egigma Web interface. gå in på knappe CONFIG, välj Mount Manager till vänster. tryck på grön ADD. ett nytt fönster öppnas: fyll i enligt följande:
    Description: harddrive
    Filesystem Type: 1
    Auto Mount: v
    CLient Directory: /hdd
    Server Directory: dreambox (eller vad du nu valt att dela ut för mapp på din server)
    IP: ip nummer till din server exempelvis 192.168.0.1
    User Name: användarnamn på utdelat konto på din server
    Password: password till utdelat konto på server
    Options:

    bocka i rw, alla andra tomma.

    spara.

    23. i web interfacet tryck på CONTROL och Reboot
    24. efter ca 30 sek uppdatera ditt webläsar fönster. tryck på CONFIG, Mount Manager och om du konfat din server rätt så ska nu det vara en grön Bock under Stat och du har mountat rätt.
    25. prova att trycka på record knappen Rund Röd.om det nu kommer upp ett felmeddelande på TV typ inspelningen misslyckades på grund av otillgängling lagringsplats så funkar inte mounteringen.
    26 om det kommer upp en RÖD prick under det gröna strecken (som är volymen) så sperar den nu in.
    27. nu till CS
    28 i FTP programmet gå till /var/tuxbox/config/newcamd editera newcamd.conf. om du ska köra mot en CS från din eller någon annan server den ENDA raden du ska ändra är CWS = 127.0.0.1 10000 local local 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 lan cardserv
    här ska du ändra till ipnummer eller adress till CS tex 192.168.0.1 samt portnummer boxens användar namn och lösen och nyckel (inställt i CS programmet) ändra sen till wan och namnet på CS.
    spara.
    29 starta om boxen
    30. nu ska du kunna spela in till hdd, spela upp, och titta på kodade kanaler


    /Snakehult

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    kan väl tillägga att man ser kodade kanaler direkt utan att göra nåt efter man flasha in imagen men för cs måste man ta och configa lite... 500ans orginalfjärr har ingen record knapp så använd < för att ta fram pvr panelen och sen > för att spela in... sen måste ni skapa katalogen "movie" med i utdelningen... ett tips också om ni har problem med att det pixlar sig vid inspelningar är att lägga till "directio" som extra option för cifs utdelningen... för mer info kolla in README filen...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Har varit upptagen en tid med att montera upp en ny antenn på taket.
    Tog bort den gamla UHF:en och satte upp en Unix 100.
    Det blev en stor bild och ljudskillnad, får nu också in alla muxarna.

    Jag måste säga att ju mer jag zappar runt med Dreamboxen ju mer glad blir jag åt den fina imagen som Leatherface har gjort, den funkar ypperligt.
    Kanon att det finns signalmätare med.

    Vad betyder de tre olika värdena? SNR/AGC/BER ?
    MUX 1 och 2 ger SNR-99% AGC-59% BER0
    MUX 4 ger SNR-99% AGC-58% och BER växlar mellan 0-40-180.
    MUX 3 ger SNR-99% AGC-55% och BER växlar mellan 0-40-80-180-270-380
    MUX 5 ger SNR-98% agc-52% och BER växlar mellan 2750-3880 m.m.

    Är detta bra värden? Bör det gå att få bättre?
    Har endast grovjusterat antennen med grannens som riktmärke.
    Vid finjustering så blir det inte märkbart bättre? Skall justeringen göras på något speciellt sätt? Jag justerar imagevärdena på högsta MUX:en.

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    SNR=Signal-To-Noise-Rate
    AGC=Automatic Gain Control
    BER=Bit Error Rate

    viktigaste är ju att BER är så lågt som möjligt.. helst på 0 men det är ingen fara på mux 1-4 om det håller sig där men mux 5 är gränsfall... högre AGC brukar oftast ge lägre BER... jag brukar få ligga på mellan 55-60 för att ha acceptabel mottagning men det kan variera beroende på hur långt från sändaren man bor osv bor man nära kan lägre räcka... men tittar man på dina siffror så verkar det vara som för mig att du bör ligga mellan 55-60 på AGC... SNR visar nästan alltid på 99-100% på 500T även om man inte får in kanalerna så den ska du inte bry dig om...
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    MUX 5 brukar vara svårare att få bra bild på efter vad jag hört. Jag abonnerar inte på tillägget så jag ser bara 2 lokalkanaler men bilden är helt ok ändå trots höga BER värden.

    Tror du att det är ide att trixa ytterligare med antennen för att få ännu bättre mottagning?
    Jag gjorde ett test och vred åt bägge hållen men det blev inte bättre siffror.
    Jag har en känsla av att Unix 100 är så bra antenn att man inte behöver finjustera den så mycket utan den plockar in ändå om den står hyfsat rätt, men jag kan ju ha fel.

    Det finns möjlighet att justera känsligheten på mastförstärkaren inom 22-32 dB.
    Jag har inte rört justeringen på den så jag vet inte hur den är inställd.

    Hur påverkar denna känslighetsjustering Dreamboxens signalvärden?
    Får jag bäst värden i maxläget 32dB?

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    om du vrider på mer förstärkning eller skaffar bättre förstärkare så kan hjälpa att få ner BER på 0.. bara testa dig fram vad som funkar bäst för mycke förstärkning kan göra det värre med.... själv har jag sämst mottagning på SVT's kanaler så tror inte det har nåt att göra med vilken mux det är... däremot har ju vissa områden slavsändare för mux 1 och 2 och att det blir lättare att få in då... men har du inga problem med störningar så är det ju bara låta det vara....
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Ok, tackar för hjälpen.
    Jag har en likadan Dreambox och TV på ett annat ställe i huset. Jag tittade på värdena där och där ligger AGC värdet betydligt lägre.
    Det beror på att både kabel och vägguttagen är gamla och dåliga i detta rummet.
    Skall testa även ett tredje ställe där både kablar och uttag är helt nya.

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    om kablarna är gamla kan det vara en bra ide att byta ut dom med självklart....
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 05:39
  2. dreambox 500t problem
    Av dangerousdave i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 22:14
  3. Få in marksänt i Dreambox 500T?
    Av P3774N i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 14:30
  4. Dreambox 500T - kortläsare
    Av atomized i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 21:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss