Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: motorolja i båtmotor

  1. #1

    motorolja i båtmotor

    kan man använda vanlig motorolja samma som till bilen i en 4-takt båtmotor? allt vad marin heter är otroligt dyrt.

  2. #2
    Misstänker att du menar en utombordare när du säger "fyrtaktare"
    Den oljan duger gott....men minst delsyntet. INTE mineralolja.....

    En nyfiken fråga...va e dt för maskin?

  3. #3
    ja utombordare en mariner 40 hk de säger på en marina att det kan bli kondens så man ska ha marin olja,men det blir väl mer kondens i en bilnotor på vintern!

  4. #4
    Ingen fara på en båtmotor med "vanlig" olja...dt är iofs ingen skillnad på dom. Förutom att "marin" oljan är mkt dyrare och på mindre förpackning
    Men kondens o motoroljan på en utombordare behöver du inte va nervös för, dt e ingen fara på taket...kör du me delsyntet 10-40W lr ngt liknande som du har i närheten
    Tror du får i cs 4 liter med filter-byte va?
    Och du...kolla oljan i växelhuset oxå...den e kännsligare. Dt sitter en skruv nere vid hypoidväxeln i växelhuset...men dt kan du säkert redan .

  5. #5
    Jag lånar den här tråden lite och ställer en egen fråga.

    Det är så här att farsan har en gammal "venjanbåt", alltså en 70-talsracerbåt som är ganska vanlig här i dalaskogerna. När jag var liten hade vi den i en sjö där vi hade sommarstuga, men sedan så hamnade den i ladan och där har den stått nu i minst 20 år.

    Så häromdagen så sa farsan att om inte jag vill ha den så skulle han sälja den men vi kom överens om att jag skulle lägga den i älven och ha den i sommar och kolla om jag tyckte att det var skoj, är det inte det så får gubben sälja den, annars norpar jag den.

    Grejen är att motorn som sitter på, en 55-hästars utombordare, yamaha 2-takt, är helt sprillans ny, den har gått max två timmar, troligtvis inte mer än en timme. Gubben lånade ut båten nån gång innan den hamnade i ladan och då körde någon sönder propellern, sedan dess har den stått still.

    Alltså bör man nog gå igenom motorn innan man över huvud taget försöker starta den, men vad ska man kolla? Jag kan absolut ingenting om båtmotorer. Det vore ju synd att starta en knappt använd motor bara för att se den skära direkt. Hur krångligt är det? Kanske är det bäst att lämna in den till någon som kan båtmotorer?
    Nollvision i skogen

  6. #6
    Jag skulle ge den en normal service i form av olja, oljefilter, tändstift, luftfilter. Och inte minst kolla oljan i växelhuset. Jag har varigt me om att växelhuset kan läcka ur axeltätningen när dom stått still länge.
    Men ser har en sak som kan va en lurig sak, dt är att dt stog bränsle i förgasarna när motorn blev insläpad i ladan....o jag kan tänka mej att dt bränslet sitter fast i munstycken i förgasarna .
    Men den har aldrig gått i saltvatten lr?

    // Mikael

  7. #7
    Nej, aldrig saltvatten. Olja och oljefilter? Finns det över huvud taget på en tvåtaktare? Jag har inte ens tittat på den, men jag tänkte ta det nu i helgen. Speciellt efterssom gubben är borta nu, annars ska han bara vara med och lägga sig i.

    Förgasarna bör man väl kunna plocka isär och blåsa ur munstyckena med tryckluft? Dessa oljor, är det specialolja till växelhuset eller går det med vanlig växellådeolja från OKQ8?

    Det mest avancerade jag varit med om när det gäller båtmotorskruvning är att jag bytt tändstift på en 2-hästare en gång. Jag hatar att skruva, det är nog bland det värsta jag vet, men im jag är tvungen så kan jag göra det, men då vill jag gärna veta exakt vad jag ska göra så att jag inte gör för mycket.
    Nollvision i skogen

  8. #8
    kolla impellern, den har säkert torkat sönder då kyler inte motorn.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av cichlidae
    Nej, aldrig saltvatten. Olja och oljefilter? Finns det över huvud taget på en tvåtaktare?
    Även om den är 20 år gammal "borde" den ha en separat oljetank.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  10. #10
    det finns inte oljefilter och det finns inte motorolja bara olja i växelhuset och det ska vara växelhusolja,finns på en del mackar. byt växelhusolja och kolla impeller samt att förgasarna är rena men passa så du inte ställer om dem de är troligen synkade i hop! på med kaptensmössan och kör

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss