Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: störningar vid inspelning till mnt disk på winxp från 500s

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Tackad
    1 gånger
    jag kör enigma 3.00 med cifs mnt mot en xp.

under extra står det default "nolock.rsize=....."

Den ändrade jag och SKREV directio.rsize=7168.......

Det funkar klockrent.

OBS! jag skrev directio.... det var inget option på den raden, så det är på samma rad som sizen står. På raden där man kan välja ur en lista valde jag bara rw precis som guiden för hur man ska mounta beskriver.

Thx Igor

Nu har jag testat med directio.rsize=4096 och directio.rsize=7168 men tyvärr samma störningar fortfarande :cry: Tar man upp TaskManger och visar nätverkstrafiken så ser man tydligt att jag bara tar emot ~1-2Mbit. Ingen annan inställning du har ändrat på?

Kör jag däremot med NGRABLite så fungerar det PERFEKT (men utan textning vilket är nackdelen) och mottagande trafik ligger på ~6-7Mbit istället.
    Dreambox 500T, Gemini 4.50

Ändrade parametern Extra till directio,rsize=4096,wsize=4096 på DreamBoxen och se nu fungerar inspelningarna på nätverksserverns hårddisk klockrent utan mosaik. Tack Tack för tipsen.

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Tackad
    1 gånger
    det var så jag också gjorde och ökade sedan gradvis tills jag fick störningar igen. max som jag kunde ha var 7168 på båda... och det funkar fint.

testa att sänk till den nivån som funkar utan störningar

Ja det kan jag ju göra men vad betyder siffran 4096? Vad blir skillnaden om jag ökar från 4096 till någonting högre? Får jag bättre bild? Bilden verkar bra vad jag kunde se.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Tackad
    122 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MatsB
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface
    byt till CIFS och lägg till directio som extra option och rsize,wsize satt till 4096 på den utdelning du spelar in till.... om inte det funkar så bör du nog kolla upp switch och kablar.... helst ska du ha en cat5e eller cat6 kabel
    Om man inte kör din image hur kan man då få till directio som val under option?

BTW, Testade och kopplade in min PC och DM mot en 100Mbit switch och får samma strörning vid inspelning (inga onödiga applikationer igång i WinXP).
    directio funkar bara på images med nyare cifs driver tror jag än standard drivern så kan inte svara på hur det är i andra images... det gör att den inte tar lika mycket prosessorkraft i dramboxen då den inte gör en mellanbuffring i minnet typ... speciellt då 500an har så lite minne så är det ingen bra ide... rsize,wsize är bufferten och har inget med kvaliten att göra men en högre buffer på ett nätverk då den måste skicka om paket resulterar i att den inte hinner med och blir pixlar så därför kan det bli bättre att sänka där....
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Jag lånar denna gamla tråd. Har haft samma problem; efter nån minut så hoppar det som till och blir pixelation/mosaic. Har efter 2 dagars trixande löst det tror jag.
    Fungerar det för dig med rsize och wsize på 4096 så var glad. För mig var det inte så enkelt.
    Fick helt enkelt sitta och öka med 50, spela in 5min, se igenom det och blev det mosaic så pröva med 50 till.
    Jag landade på 5850 till slut på båda värdena.

Jag kör CIFS montering mot en linuxburk (archlinux) och har gigabitlan med smart-switch så jag tror inte att det har sån stor betydelse vilket operativ du använder som det nämnts i tråden innan.

Monterar du genom webbläsargränssnittet så är det alltså under "Options:" du ändrar detta till t.ex:
    rsize=4096,wsize=4096

Lycka till!

Liknande ämnen

1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 10:40
  2. Inspelning på cifsmonterad disk hackar ibland
    Av ab12cd34 i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 13:21
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 00:49
  4. NFS-mounta Linux disk på en 500S
    Av gummikungen i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 16:16
  5. Spela in från db 500s till hårddisk
    Av fogden i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 08:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss