Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Box i stugan?

  1. #1

    Box i stugan?

    Hej alla experter. Här kommer ytterligare en nybörjarfundering.

    Först lite bakgrundsinfo:
    Hade tänkt skaffa en DB500S + parabol till vår fjällstuga. (som dessutom kommer bli helt utan marksänd tv när man släcker ner det analoga nätet).

    Det finns - så vitt jag förstått- inte finns möjlighet att teckna abonnemang liknande "mobiltelefonkontantkort" hos Viasat eller CD (Dvs betala för den lilla tid under året som man är där) Dessutom finns inget internet uppkopplingsmöjlighet så cardsharing är inte heller att tänka på. Då inställer sig alltså följande frågor:

    * Vilka kanaler (om några) kan man se utan abonnemang? (förutom 1,2 & 4 som man väl skall kunna se med ett kort utan abonnemang om jag fattat rätt av tidigare inlägg)
    * Finns det alls något fungerande piratkort som man skulle kunna nyttja, eller är det helt kört på den fronten?
    * Eller finns möjligen andra "kreativa" lösningar som jag inte tänkt på?

    Hoppas verkligen någon av er experter skulle vilja hjälpa mig med detta!

    Har också tänkt skaffa en DM8000 till hemmet (och där köra CS) och har även lite frågor kring detta, men det tänkte jag återkomma med i en annan tråd.....

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Det funkar utmärkt att köra CS i din stuga mha. följande:

    1. Mobiltelefon med GPRS + IR eller seriekabel
    2. Bärbar dator med Linux (där du kan stänga av all onödig trafik).
    3. Korsad kabel eller switch.

    Grejen är att man kopplar upp sig mot nätet mha. bärbara & GPRS. Aktiverar internetdelning på bärbara & du rockar.

    Kostnad typ 10:-/48 timmar.

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Kreativiteten flödar - man tackar!

    Teoretiskt funkar det naturligtvis utmärkt precis som du säger, men tyvärr kommer det nog inte funka så bra för oss i praktiken. För att inte bli så långrandig i min fråga lämnade jag inte all info.... Det är nämligen så att om det vore bara jag som var "tittarsugen" skulle det nog gå. Problemet är att vi delar stugan med svärföräldrar och svågrar med familjer och dessa är väldigt tittarsugna. Men, om man uttrycker sig snällt; inte så haja på tekniken... Det kommer helt enkelt inte funka med datorer och telefoner som skall riggas. Och att ha utrustning stående färdigriggad har vi helt enkelt inte råd med...

    Alltså: Jag är mycket tacksam för kreativt svar men jag skulle nog behöva fler idéer (om det nu är möjligt)!

  4. #4
    du kan köpa ett "kontantkort" hos boxer de gäller i 3 månader och kostar 795 tror jag...

    då har du dessutom alla kanaler gratis i 2 veckor (canal+ osv.)

    då måste du ju ha en dvb-t mottagare också...

  5. #5
    Hej Trollhättan.

    Jag kanske var lite otydlig: Kruxet är att det varken finns, eller kommer finnas, marksänd digital-TV där. Teracom, som idag har en mast med analog sändare inom synhåll, tänker uppenbarligen strunta i att hänga dit en digital dito...

  6. #6
    Om det bara är satellit som gäller så finns det inga fria kanaler alls, allt kräver programkort även SVT och TV4.

    Varken CD eller Viasat har någon motsvarighet till Boxers korttidskort, däremot är dom skyldiga att leverera ett kort som tar SVT+TV4 och dom tar en depositionsavgift på ca 1200:- för det, ringer du valfri kundtjänst så kan dom tom säga att det inte finns :shock: men dom är som sagt skyldiga att tillhandahålla dom korten oavsett vad dom säger.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  7. #7
    Raven: Du har inte tänkt på att ha ett abonnemang hemma då? o ta med det till stugan då ni är där? gäller även era svågrar o systrar o allt det där om dom har nåt abonnemang hemma! För det behövs ju inte en dreambox utan går ju med vanliga boxar!

  8. #8
    Kolla om du har 3G-täckning i stugan. Om du har det är din lycka gjord. För en billig peng kan du få 1 GB/mån hos två av operatörerna (abonnemanget kan du ju även använda till att surfa när du inte är i stugan).
    Utöver detta skaffar du dig en Linksys router, i vilken man kan stoppa in 3G-datakortet (minns inte namnet på den, orkar inte lyfta på häcken, men köpte den på Dustin Home). Denna kör både trådlöst och kabel. Sen är det bara att plugga in Dreamboxen, konfa och titta. Även dina svärföräldrar klarar det eftersom det bara är att sticka in datakortet i routern och slå på denna och boxen. Sen lyser det på skärmen s.a.s.
    Det bör väl tilläggas att routern är en Linuxlösning :-)

  9. #9
    Tack för era svar!

    CoolGate: Jo, det har jag nog tänkt på. Haken är att alla redan har andra lösningar, t.ex. kabel-TV. Förutom jag som inte har något alls, men tänkte köra CS när jag väl kommer till skott....

    music4keep: Idén låter ju alldeles lysande. Har du testat det i praktiken själv? Nu skall jag genast kolla efter något slags kontantkort med 3G (GPRS borde väl oxå funka?) Tackar tackar!

    Förresten: Någon som har en aning om hur stor datamängd det egentligen handar om?

    EDIT: Ajaj. Efter att ha kollat lite på Linksysroutern verkar det som (om jag inte fattat helt fel) att måste man ha Vodafones Mobile Connect kort och det ligger på närmare fyra papp + abonnemang...

    Hur man än vänder sig verkar man ha ändan bak ;-)

  10. #10
    Hejsan

    Funderar på hur jag gör den fysiska uppkopplingen med DB - Laptop - GPRS

    Hmmm.

    Det funkar utmärkt att köra CS i din stuga mha. följande:

    1. Mobiltelefon med GPRS + IR eller seriekabel
    2. Bärbar dator med Linux (där du kan stänga av all onödig trafik).
    3. Korsad kabel eller switch.

    Grejen är att man kopplar upp sig mot nätet mha. bärbara & GPRS. Aktiverar internetdelning på bärbara & du rockar.

    Kostnad typ 10:-/48 timmar.
    Så med en korsad kabel kan jag då koppla ihop DB och pc rakt i deras respektive LAN kontakt. :?: :?: :?: :?:
    vill ju inte ha någon extra hub eller router som drar ström då det är en "12volts sommarstuga"

    ~G
    DM800S / openpli 4.0

    Server Ubuntu newcs / CardsevrProxy 0.7.5 (Denna "går som tåget")

Liknande ämnen

  1. Boxer och Cardsharing i stugan.
    Av jhunden i forum Boxer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 15:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss