Nu börjar det äntligen vara dags att göra den stora investeringen, dvs parabol, huvuden switchar och box. Tanken är att börja med en "bra" box (DM8000?), men givetvis att kunna köpa fler (t.ex. DM500) sedan och kunna nyttja dessa utan trista begränsningar som t.ex. att LNB'erna kan ha endast en box i taget ansluten.

Någon som är sugen på att rekommendera "den optimala konfigurationen", samt förklara vilka switchar jag egentligen behöver?

Utifrån vad jag läst och trott mig förstått har jag har för närvarande följande i tankarna:

* DM8000 (när den nu kommer)
* Wave Frontier Torodial 90
* 4st Quad LNB av "bra" märke" (förslag?)
* Switchar av "bra märke" (förslag?)

Går det att koppla ihop switcharna och endast ha en antennkabel ner från taket? Eller måste man ha fyra switchar och en kabel från varje ner från taket? Skulle även vilja kunna ha kvar den "gamla" antennen för att kunna köra marksänt. Kan den kopplas ihop med switcharna på ngt vänster och bli tillgänglig för alla antennuttag på samma sätt som den är idag?
Jag har iofs möjlighet att dra ner ett antal antennkablar till ett "kopplingsskåp" inomhus och där göra själva ihopkopplandet. Är det bättre på något sätt? Till "kopplingsskåpet" kommer också kablaget från de befintliga antennuttagen. Tyvärr är de kopplade i två slingor och inte i ett stjärnnät som jag antar är bättre för detta ändamål. Eventuellt finns möjlighet att dra om kablaget till antennuttagen, men det är förstås en del jobb med det...

Eller skall/kan man ställa den eventuella DM8000 boxen i kopplingsskåpet och låta den ta emot några kanaler och sedan streama ut dessa på lan'et? Men då behöver man förstås kunna styra den genom vägga på något mystiskt sätt... Hur har ni gjort?

Självklart hade jag också tänkt köra cardsharing, men jag antar att det inte har någon som helst inverkan för svaren på frågorna ovan. Det torde vara ett senare bekymmer....

Hoppas inte det här blev för grötigt och att någon har lust att beskriva hur ni gjort, eller kanske skulle vilja göra? (en skiss vore inte helt fel..)

Tackar på förhand!