Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hårddiskproblem

  1. #1

    Hårddiskproblem

    Min systers dator startade inte utan meddelade att filen hal.dll saknades eller var skadad. Jag läste allt på nätet om felet och kom till henne med startdisketter och CD-ar. På nätet skulle man redan vid startbilden vid installation kunna trycka på R för recovery, men inte, man skulle tydligen välja Installera och därifrån välja reparera. Nu sa installationsprogrammet att hårddisken inte var formaterad, vill du formatera? Min syster har en massa bilder och arbeten på hårddisken och nu har jag tagit med mig hårddisken hit till jobbet och jag tänkte stoppa in den i en dator som extra disk för att rädda informationen. MEN: Om den inte anses formaterad ser jag väl ingenting!
    Kan jag få råd av någon?

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Skulle du inte få upp någon info kan du alltid ladda ner något recovery program som säkert kan återställa en del till dig... Annars kan det även vara så att disken är kass och det är därför installationen säger det..
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Du kan prova med något av alla olika Linux-OS som är gjorda för att man ska bränna det på en CD/DVD-skiva och sedan starta det ifrån CD-spelaren för att kunna rädda krascade system (och till viss mån även hårddiskar). Är säker på att de mera Linux kunniga på detta forum har några bra förslag på vilket Linux är bäst till detta.

    Vilken Windows version används på datorn?

  4. #4

    Hårdiskproblem

    På den skadade hårddisken (70GB) är det XP Home, i min dator är det XP Pro. Jag har laddat ner GetDataBack och kör det med en dator med 2 hårddiskar om 40GB var, där hårddisk 2 ersatts av den skadade hårddisken. Men trots att jag väljer sista fjärdedelen av den skadade hårddisken körs inte analysen igenom utan plötsligt startar datorn om. Sedan har jag provat med File Scavenger och där kan man skapa en image av den skadade hårddisken, men man kan inte välja vilka sektorer. Alltså behöver jag en stor hårddisk större än 70GB. Det har jag också, men den hårddisken är en SATA. Kan jag lossa en CDs anslutningar och koppla in den skadade hårddisken istället. På moderkortet finns en blå flatkabelanslutning som är tom. Ska jag använda den?

  5. #5
    Det borde gå alldeles ypperligt.

    El L :lol: kk :lol:

  6. #6

    Hårdiskproblem

    Du skrev "Det borde gå alldeles ypperligt". Båda eller vilket av mina förslag. Om jag ska använda blåa sockeln, hur ska jag använda den? Jag har ingen flatkabel extra och skall den skadade hårddisken vara slave eller master?

  7. #7
    1... Plocka ur din andra disk.

    2... Bygla defekt disk till slave.

    3... sätt in den i datorn

    4... kolla att du hittar den i bios

    5... boota upp PCn och se om du kan läsa den

    6... om inte, så test med nått recovery program (har själv använt easy recovery pro på formaterade diskar och läst allt utan problem)

    7... Om inget av ovanståeende fungerar så är nog disken defekt.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Ytterligare en metod. Stoppa in disken i en Linuxburk och kör dd från den till en fil & sedan tillbaka till en fräsh disk.

    eg.

    dd if=/dev/hdb of=/tmp/Data bs=1024 Om disken är byglad som slav på den första kontrollen.

    Sedan byt disk & kör

    dd if=/tmp/Data of=/dev/hdb bs=1024

    På detta sättet har jag lyckats rädda flera "oläsliga" diskar.

    Detta funkar oxå utmärkt att kopiera ex. kopieringsskyddade minneskort o.d.

    OBS detta funkar oavsett om den är formaterad med FAT, FAT32 eller NTFS (och naturligtvis EXT2, EXT3)

    Lycka till
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss