Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Dreambox är inget annat än dyrt skräp!

  1. #11
    Nu är ju inte bara Dreambox linuxbaserad.. även t.ex. Relook som frågeställaren frågade om. Jag använder både dreambox och relook. Finns för och nackdelar med allt. Naturligtvis finns det fler images (och installationer/betatestare) av dreambox, men relook har blivit riktigt bra. Och det är inte en klon av dreambox. Egen bootloader,drivers osv.
    Om jag skulle rekommendera någon en enkel mottagare (ej hd) skulle jag rekommendera en Relook 200S långt före en DM500. När det gäller HD så skulle jag nog än så länge rekommendera DM800 men Relook är snart på banan igen.


    Men en sak är säker, fjärren till en dreambox.. my god, vad har de tänkt på.. klumpigare får man ju leta efter. Och alla dreamboxar jag testat har asdålig IR mottagning.
    Näe.. får hoppas att någon tar efter Sony/PS3 och skickar med en bluetooth fjärr istället
    2 x DM800 | 2 x Relook 200S | 1 x Relook 250

  2. #12
    smakar det så kostar det och man får vad man betalar för
    Kolla in min Blogg om SatellitTV
    http://tompe.com/wp

  3. #13
    richard_roe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mr_tompe Visa inlägg
    smakar det så kostar det och man får vad man betalar för
    Dina inlägg verkar inte innehålla mycket substans, det verkar uppenbart att du skriver inlägg här på comhit för att få besökare till din blogg som du länkat till i din signatur.


    "Smakar det så kostar det" .... ja ja

  4. #14
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Den typen av inlägg förekommer ofta från Dreambox-älskarnas håll.

    Man får inte komma med någon kritik av vare sig Dream Multimedia eller Dreambox som märke, eller att man tycker att priset är för högt.

    För att återgå till trådskaparens påstående...Helt rätt uppfattat! :thumbup:

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rick Visa inlägg

    Men en sak är säker, fjärren till en dreambox.. my god, vad har de tänkt på.. klumpigare får man ju leta efter. Och alla dreamboxar jag testat har asdålig IR mottagning.
    Näe.. får hoppas att någon tar efter Sony/PS3 och skickar med en bluetooth fjärr istället
    Tycker nog att dreambox har bland de smartaste fjärrkontrollslösningarna jag.
    I varje fall nu.
    Kan hålla med om att det fjärr som var till DM500 var illa dålig.
    Däremot den nya stora som de skickar med är ju kalasbra.

    Och vad gäller övrig kritik mot dreambox....
    Jag äger numera en DM600, en DM7025 och en DM7025+.
    Ägde tidigare en DM500.
    Ingen av boxarna är direkt felfri, men en generell regel från mig: Ju större box, desto större problem. Båda 7025 (alltså med och utan +) har nätdelsproblem (se annan tråd), den utan + har problem med scartomkoppling och kortläsare, vet inte om det beror på nätdelen. DM600 hänger sig ibland om man den har stått i standby mer än 24h.

    Tycker väl ändå inte att DM600 och 7025+ är överdrivet dyra, det som är den riktiga bluffen är ju 500+, 800 och 8000.
    På ett annat forum (väldigt dreamboxvänligt) skrev jag om DM800 som "en LimitedLabelprodukt prissatt som en Bang&Olufsen". Av någon anledning slutade mitt login fungera någon dag senare.

    Det som ändå gör att Dreambox är hobbymecklaren val är väl i mångt och mycket Enigma och Enigma2 tror jag. Detta innebär ju alltså (om min teori stämmer från början) att DMM kommer att börja tappa marknadsandelar VÄLDIGT snabbt nu när det kommer konkurrenter för knappt halva priset med bättre hårdvara och E2-mjukvara.

    Jag är som sagt ingen dreamboxfanboy, det bara blev så att jag började med dreambox för det var där den breda massan och möjligheten till hjälp fanns. Nu när man lärt sig är det inget hinder att prova andra boxar (har en Octagon för att kolla på HD) men jag vill nog påstå att det är det mjukvarumässiga(E2 + öppen källkod) som gör att dreambox fortfarande är "bigger fish" i STB-världen.

  6. #16
    Instämmer till fullo och när jag ändå är i farten.... varför inte se HTPC som ett alternativ? Det går att köra fönster och Linux, funktionaliteten är mångfalt större än på Dreambox och bildkvaliteten kan ingen klaga på. Ok, det är en del meck innan allt fungerar, men det är det ju också på Dreambox. Det tog ju sin lilla tid innan det ens blev bild på den och då kändes det inte precis motiverat att ha pröjsat 5500 för en 7020. Med detta sagt vill jag påstå att jag inte på något sätt känner motivation för att betala de där dryga 10000 för 8k-modellen. Den här gången har de nog satt prislappen lite väl högt. De där 7500 det handlade om från början kändes fortfarande ok, något dyrare än en vanlig linux HD-box, men ändå acceptabelt, men 10 lock känns som om det gått lite inflation i DBn. Jag vet att Tysklands ekonomi är lite dålig, men det här var att ta i lite väl mycket....

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Tror snarare det är DMM-killarna som gått en kurs i marknadsekonomi. Så länge det finns folk som betalar 10 papp för skiten (utan HDMI) så finns det ju ingen anledning att sänka priset.

  8. #18
    ni som rekommenderar relook 200s före dreambox 500s, vilken image kör du på relooken?

    Äger båda, och relooken står på hyllan faktiskt.....

  9. #19
    higland 1.17 funkar för mig.

  10. #20
    Jag använder "ABcom Enigma =14-09-08 release= for 200s". Finns senare images också men har inte orkat byta, funkar bra. Den senaste heter "ABcom enigma for 200s - 09-01-09 release"
    Om du ska prova ABcom, hämta även "All in one panel for ABcom Rel.6". Det är den pluginen som kan hämta annat roligt..

    Allt finns på www.denktenk.com om du inte hittar det här.
    2 x DM800 | 2 x Relook 200S | 1 x Relook 250

Liknande ämnen

  1. dreambox dm600 c inget signal
    Av dblockboy i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 12:15
  2. Digitalt skräp.
    Av virvelvinden i forum Boxer
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 18:20
  3. Nytt skräp eller???
    Av Nicepoz i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 09:20
  4. Sagem skräp
    Av phq i forum Com Hem
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2003-11-19, 11:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss