Citat Ursprungligen postat av rick Visa inlägg

Men en sak är säker, fjärren till en dreambox.. my god, vad har de tänkt på.. klumpigare får man ju leta efter. Och alla dreamboxar jag testat har asdålig IR mottagning.
Näe.. får hoppas att någon tar efter Sony/PS3 och skickar med en bluetooth fjärr istället
Tycker nog att dreambox har bland de smartaste fjärrkontrollslösningarna jag.
I varje fall nu.
Kan hålla med om att det fjärr som var till DM500 var illa dålig.
Däremot den nya stora som de skickar med är ju kalasbra.

Och vad gäller övrig kritik mot dreambox....
Jag äger numera en DM600, en DM7025 och en DM7025+.
Ägde tidigare en DM500.
Ingen av boxarna är direkt felfri, men en generell regel från mig: Ju större box, desto större problem. Båda 7025 (alltså med och utan +) har nätdelsproblem (se annan tråd), den utan + har problem med scartomkoppling och kortläsare, vet inte om det beror på nätdelen. DM600 hänger sig ibland om man den har stått i standby mer än 24h.

Tycker väl ändå inte att DM600 och 7025+ är överdrivet dyra, det som är den riktiga bluffen är ju 500+, 800 och 8000.
På ett annat forum (väldigt dreamboxvänligt) skrev jag om DM800 som "en LimitedLabelprodukt prissatt som en Bang&Olufsen". Av någon anledning slutade mitt login fungera någon dag senare.

Det som ändå gör att Dreambox är hobbymecklaren val är väl i mångt och mycket Enigma och Enigma2 tror jag. Detta innebär ju alltså (om min teori stämmer från början) att DMM kommer att börja tappa marknadsandelar VÄLDIGT snabbt nu när det kommer konkurrenter för knappt halva priset med bättre hårdvara och E2-mjukvara.

Jag är som sagt ingen dreamboxfanboy, det bara blev så att jag började med dreambox för det var där den breda massan och möjligheten till hjälp fanns. Nu när man lärt sig är det inget hinder att prova andra boxar (har en Octagon för att kolla på HD) men jag vill nog påstå att det är det mjukvarumässiga(E2 + öppen källkod) som gör att dreambox fortfarande är "bigger fish" i STB-världen.