Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bildutgångar på en Dream 500T

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger

Bildutgångar på en Dream 500T

Jag använder min Dream 500T till både 32" 100Hz TV och även projektor ibland då det är något riktigt sevärt. Det finns inte så mycket bildutgångar på baksidan, saknar bl.a. komponent. Har därför kopplat scarten till TV'n eftersom jag tittar mest där.
    Kompositutgången har jag tillägnat projektorn, jag skalar dock upp den till komponent via Surroundförstärkaren.

Min fråga är varför det inte sänds ut signal samtidigt på Dreamens bildutgångar.
    För att kunna se på kompositsignal måste jag dra ur Scarten, finns det något sätt att lösa detta på?

Re: Bildutgångar på en Dream 500T

Citat Ursprungligen postat av kalle2345
    Jag använder min Dream 500T till både 32" 100Hz TV och även projektor ibland då det är något riktigt sevärt. Det finns inte så mycket bildutgångar på baksidan, saknar bl.a. komponent. Har därför kopplat scarten till TV'n eftersom jag tittar mest där.
    Kompositutgången har jag tillägnat projektorn, jag skalar dock upp den till komponent via Surroundförstärkaren.

Min fråga är varför det inte sänds ut signal samtidigt på Dreamens bildutgångar.
    För att kunna se på kompositsignal måste jag dra ur Scarten, finns det något sätt att lösa detta på?
    Kompositsignalen kan du tejpa för. Speciellt om du ska ta bilden till en projje. Köp antingen en scart-växel så du kan köra RGB-scart både till TV och projje, eller en Scart-> komponent-kabel som du sätter i Dreamboxen. Det är lite lurt dock, för det är bara vissa sådana kablar som fungerar. Du kan söka på nätet på dreambox scart och komponent så hittar du.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Jag vet att komposit är det sämsta alternativet och jag köper det med en scartväxel, Classe säljer en skaplig sådan med omkopplare för 3 st scart ut.
    Problemet verkar vara att hitta en converter som gör komponent(YUV) av scarten.
    Har hittat en kabel som har scarthane i ena änden och 3 st RCA(RGB) i andra.

Eftersom jag redan har en 10 m komponentkabel och inte hittar någon scartadapter med ingång för komponentkontakter är det kanske bättre att köra denna komponentkabel mellan projje och surroundförstärkare och istället försöka hitta något bra mellan den kommande scartväxeln och surroundförstärkaren.
    Jag har iallafall hittat en kabel som har Scarthane i ena änden och 3st.RCA(RGB) i andra änden.
    Kan jag köra in dessa RCA i surroundförstärkarens komponent in?

Är det en sån här du letar efter? http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=110080
    Ingen billig lösning dock :cry:
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Jag vet att komposit är det sämsta alternativet och jag köper det med en scartväxel, Classe säljer en skaplig sådan med omkopplare för 3 st scart ut.
    Har hittat en kabel som har scarthane i ena änden och 3 st RCA(RGB) i andra.

Eftersom jag redan har en 10 m komponentkabel och inte hittar någon scartadapter med ingång för komponentkontakter är det kanske bättre att köra denna komponentkabel mellan projje och surroundförstärkare och istället försöka hitta något bra mellan den kommande scartväxeln och surroundförstärkaren.
    Jag har iallafall hittat en kabel som har Scarthane i ena änden och 3st.RCA(RGB) i andra änden.
    Kan jag köra in dessa RCA i surroundförstärkarens komponent in?
    Enligt vad jag har hört så ska denna kabel fungera ihop med DB. Jag vet att det är en RGB-sladd, men enligt uppgift fungerar den till just DB med att köra Pb/Y/Pr ut istället för RGB. Lite billigare än 1195 som i exemplet ovan

Precis som du säger vill du använda din 10m sladd, så om du köper denna kabel tillsammans med 3st hona<->hona RCA-kontakter så borde du vara safe. De kostar inte mer än nån tia styck.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Enligt vad jag har hört så ska denna kabel fungera ihop med DB. Jag vet att det är en RGB-sladd, men enligt uppgift fungerar den till just DB med att köra Pb/Y/Pr ut istället för RGB. Lite billigare än 1195 som i exemplet ovan

Precis som du säger vill du använda din 10m sladd, så om du köper denna kabel tillsammans med 3st hona<->hona RCA-kontakter så borde du vara safe. De kostar inte mer än nån tia styck.
    Ja det var ju onekligen billigare och Clicktronic brukar ju göra skapliga kablar.
    Så man får ut äkta komponent ur den trots att det är RCA?
    Kan jag inte likaväl köra in dessa 3 RCA i förstärkarens komponent in och köra 10 m komponentkabeln mellan förstärkarens komponent ut och projjen, då slipper jag ju skaffa dessa RCA skarvar.

Jag har Scart ingång på projjen, blir det stor skillnad mellan en Komponent och Scartsladd på 10 m, alltså bildkvalitet?

Ja det var ju onekligen billigare och Clicktronic brukar ju göra skapliga kablar.
    Så man får ut äkta komponent ur den trots att det är RCA?
    Kan jag inte likaväl köra in dessa 3 RCA i förstärkarens komponent in och köra 10 m komponentkabeln mellan förstärkarens komponent ut och projjen, då slipper jag ju skaffa dessa RCA skarvar.

Jag har Scart ingång på projjen, blir det stor skillnad mellan en Komponent och Scartsladd på 10 m, alltså bildkvalitet?
    Det beror på vad man menar med äkta komponent. Det finns lite olika varianter, men man kan ställa in YPbPr som output i Dreamboxen och bilden blir korrekt på projjen. Det borde inte vara några problem att använda din receiver som ingång och sedan köra vidare från den. Den enda brasklappen är just att det finns olika komponentstandarder. Komponent betyder ju egentligen att signalen är uppdelad i olika komponenter. Sedan kan det göras på lite olika sätt och det finns lite olika benämnningar. Förutom Pb/Y/Pr finns Y/Pr/Pb eller Y/Cr/Cb.

Den stora skillnaden mellan en RGB-signal och en "component"-signal är väl att "component"-signalen är progressiv. Hurvida Dreamboxen skickar ut en progressiv signal eller inte vet jag inte. Om den inte gör det borde man få samma kvalité på bilden genom att köra "component" som RGB. Jag kör själv RGB från min Drembox, men det beror mest på att jag oftast använder en vanlig CRT-TV för att titta, och bilden på projjen är helt ok även med RGB.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    1 gånger
    Tack för fin info.
    Tror du Dreamboxens komponentsignal ut
    är kompatibel med Marantz SR5500 komponent in.
    Eftersom det finns 3 varianter så blir man ju orolig om de lirar ihop.

Tack för fin info.
    Tror du Dreamboxens komponentsignal ut
    är kompatibel med Marantz SR5500 komponent in.
    Eftersom det finns 3 varianter så blir man ju orolig om de lirar ihop.
    Jag vet faktiskt inte, men eftersom kabeln bara kostar 150 spänn + frakt skulle jag ha chansat. Med största sannolikhet får du bild, men hurvuda det är en progressiv signal eller inte är en annan femma.

Liknande ämnen

1. rädda min dream box
    Av krukan i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 21:21
  2. dream up 7020
    Av clawfinger i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 19:51
  3. dream up
    Av alfredago i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 22:13
  4. vr3 och dream 500?
    Av drrog i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 17:53
  5. Dream vs. Dream
    Av Cue_ i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 01:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss