Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Hur fungerar dom nya korten till boxer?

  1. #1

    Hur fungerar dom nya korten till boxer?

    Hej!

    Jag har försökt att söka i forumet efter hur dom nya boxer korten fungerar, men jag hittar ingen bra tråd.

    Kan någon förklara hur dom nya korten fungerar?

    När dom bytte system så var det ju bara korten man bytte ut, dom nya korten fungerar ju med dom gamla boxarna fortfarande, så min fundering är följande:

    Hur har man lyckats göra ett system som dom gamla kortläsarna i boxarna kan läsa av när dom kodar av kanalerna men det går inte att läsa av kortet och kopiera informationen. Som jag har förståt det hela så är det i olika lager som informationen ligger, det översta lagret ser ut som dom gamla korten och under det ligger det nya systemet som är krypterat. Jag skulle kuna förstå att det inte går att kopiera kortet om dom hade bytt system för kortläsarna i boxarna också men nu är det ju "vanliga" kortläsare man kör med fortfarande så vad är skilnaden när boxen läser av kortet och en kortläsrare kopplad till datorn?

    Skulle gjärna vilja ha ett svar på hur det fungerar

  2. #2
    Man har aldrig kunnat kopiera korten, man läste bara ut vissa parametrar ur kortet. Dessa är bättre skyddade i det nya kortet och utan dem blir det inga piratkort.
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

  3. #3
    tilläggas skall att boxer inte byte system endast kort
    där fanns en bakdörr på tidigare kort som gjorde att man kunnde läsa ut huvudnycklarna från korten

    att kopiera orginalkorten rent av är det ingen större mening med

    mvh
    t

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av tergo
    att kopiera orginalkorten rent av är det ingen större mening med
    Åjo, nog vore det väl användbart med en kopia. Men det skulle överraska mig mycket om någon lyckades, det är liksom styrkan med ett smartcard.

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    janbananfan just pga av detta har det blivit popis med "card sharing" dvs antingen man delar på ett kort via bredband eller som jag tror är mera vanligt, att folk vill dela ett kort på flera TV apparater i samma hushåll. Piratkopieringen är borta, finns inget gratis numera eller kopiering av kort. De går inte.

    SmartWI är ju ett steg i rätt riktning, om det bara fanns en variant som var trådbunden, så man slipper störningar och begränsad räckvidd :/

    Det är ju trost allt mycket billigare än att köpa flertalet vanliga boxar och en smart WI istället för dreamboxar. Fast smart WI fungerar ju bara med conax eller viacess (boxer). Inte med NDS Videoguard (viasat) :/

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Inlägg
    169
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    SmartWI är ju ett steg i rätt riktning, om det bara fanns en variant som var trådbunden, så man slipper störningar och begränsad räckvidd
    Det finns en trådad variant, men jag får inte säga vad den heter här på forumet. Skicka ett PM så berättar jag mer.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof
    janbananfan just pga av detta har det blivit popis med "card sharing" dvs antingen man delar på ett kort via bredband eller som jag tror är mera vanligt, att folk vill dela ett kort på flera TV apparater i samma hushåll. Piratkopieringen är borta, finns inget gratis numera eller kopiering av kort. De går inte.
    Det var väl precis det jag sa, att det inte går och aldrig har gått att kopiera ett smartcard.
    :think:

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo det kanske du sa.

    Inte säker på jag läste rätt, ibland blir det fel när jag skriver

  9. #9

    det är möjligt att kopiera läsa hela programmet å nycklarna

    det är som sagt möjligt att läsa hela programmet å nycklarna å sen kopiera men det är typ industrispionage på hög nivå- går till enligt följande!
    det finns några företag som kan göra detta dom tar ett chip eller smarkort som är spärrat eller krypterar så ,man inte kan läsa ut det klyver chippet med en precions laser lägger det i ett electronmicroskop så ser man uppbygnaden å nockarna dvs on of=ettorna å nollorna å i chipet.
    en kraftfull dator annalyserar datan å man ser enkelt programmet å uppbygnaden kryptering är ingen problem på¨den nivån efter som det blir rå data med ettor å nollor så går det å det har gorts förut men kostar typ 100 000 dollar att göra om man lämmnar ett okändt chip till ett sånt företag

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo det går antagligen, men i praktiken så kan ju inte privatpersoner kopiera eller skapa piratkort.

    Men självklart kan du säkert köpa smartcards, programerare osv. De finns ju till inpaseringssystem osv. För att bygga upp ditt eget system.

    Å andra sidan tycker jag det är lite fåningt att de flesta vill ha gratis, de var ju annat på den tiden endast TV1000 filmkanalen kostade 400kr månaden. Då var det intressant.

    Numera får man ju typ alla kanaler från viasat för 300kr månaden eller något. Det har blivit mycket billigare.

    Jag tror det bara är en tidsfråga innan vi får hårdvara som delar på ett kort för folk som vill se på fem olika program på fel olika tv apparater.

    De flesta har ju "Tvillingkort" men de räcker inte för alla.

    Sak samma de är ju upp till var och en vad man tycker om saken osv.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-25, 12:35
  2. [LÖST] fungerar några av de korten ?
    Av west86 i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-21, 19:48
  3. [LÖST] korten inte bytas förrän till våren på boxer
    Av Alt går om man vill i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-20, 10:11
  4. Vilken dekoder fungerar bäst till Boxer?
    Av Powerop i forum Övriga mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-12-13, 12:04
  5. Triax UFO antenn fungerar kanon till Boxer
    Av pellekahn i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-26, 20:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss