okej, men hur gör jag de då.... O vad är ("viaj")..... du får gärna hjälp mig mer.... kan inget om dreambox....
Tack på förhand....
okej, men hur gör jag de då.... O vad är ("viaj")..... du får gärna hjälp mig mer.... kan inget om dreambox....
Tack på förhand....
Hmmm.
vi är en editor som finns till ALLA linux & Unix varianter. Den bör man absolut lära sig om man ska hålla på något med Linux.
alltså:
vi /var/tuxbox/config/enigma/config
Bläddra med pilarna.
Radera med x (tecken för tecken), radera en hel rad dd
Klipp in en raderad rad p
Mata in text i (insert) eller a (append)
avsluta inmatning Esc
Avsluta & spara
Esc : wq
Avsluta UTAN att spara (bra om man vill testa)
Esc :q!
Och det VIKTIGASTE, kom ihåg att INTE använda musen, det finns INGENTING att klicka på nu. Så helst ska du ta bort råttan.
Lycka till
VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Editorn "vi" är notepad i unix-världen. Eftersom man saknar mus och menyer i ett terminalfönster så får man nyttja tangentbordskommandon. Dessa kan tyckas vara lite krångliga i början men det ger sig. Googlade fram den här länken till dig:
http://www-acs.ucsd.edu/info/vi_tutorial.php
Jag har aldrig lyckats ställa till med multipla monteringar via fjärren men via webbgränssnittet är det inga som helst problem att skapa helt vansinniga monteringar.
För att se alla monteringar så skriver du helt enkelt kommandot "mount" i en telnet-session till boxen.
Du bör få en lista i stil med den här + ev monteringar som du själv gjort:
~ > mount
/dev/root on / type squashfs (ro)
none on /dev type devfs (rw)
/proc on /proc type proc (rw,nodiratime)
devpts on /dev/pts type devpts (rw)
/dev/mtdblock/1 on /var type jffs2 (rw,noatime)
none on /tmp type ramfs (rw)
För att avmontera så skriver du helt enkelt "umount" + den monteringspunkt som du vill ta bort. Du behöver INTE skriva allt på raden.
Ex.
"umount /var/mnt/hdd/movies"
Lycka till.
EDIT - HAHA vi lyckades tydligen svara på det samtidigt
Hmmm.
Då går du in i den mappen och söker efter strängen som dina felaktiga moneringar heter eg "/var/mnt/hdd"
Alltså:
cd /var/tuxbox/config/enigma
grep "din_sträng" *
Då får du (om du har tur !) vilken fil det är om gäller.
Men om du INTE har config så är det nog en gammal Gemini img. Vilken har du. Det är 3.1 som gäller nu.
Linux rules!
okej, hur kollar jag vilken jag har då....?
Hmmm.
Telnet till boxen, så ser du i inloggningsrutan vilket datum det är på img. Då kan du se hos ex. IHAD vilken version av Gemini du har.
Lycka till
Linux rules!
Hittar inte vart man kollar versionen...
Nu har jag lyckast hitta "var/tuxbox/config/enigma/config" katalogen men de går inte att gå in på den.... för att avmounta dom jag har....![]()
Hmmm.
Det är ingen KATALOG utan en txt-fil, som du kan editera med lämplig editor, förslagsvis naturligtvis "vi" som ändå finns inbyggd i DB (och i alla Linuxar).
Alltså telnet till boxen.
cd /var/tuxbox/config/enigma (DÅ är du i KATALOGEN)
vi config (och nu öppnar du FILEN)
Lycka till
Linux rules!
Vad är de jag ska ändra på, kan ju inget om de här... :-)