Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Vilka satelliter kan man ta in här i norden ?

  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Vilka satelliter kan man ta in här i norden ?

    Är det någon som vet vilka satelliter man kan ta in här i norden. Dvs teoretiskt, sedan är det ju flertalet som kräver mycket stor parabol.

    Har tillgång till en 3.8 meters parabol fast den behöver ju riktas om för att ta in nya kanaler. Men om man struntar i de så undrar jag i alla fall vilka man kan ta in, vi ligger ju ganska långt norr över på klotet.

    Jag vill ha möjlighet att ta in kanaler på olika språk (tyska, spanska, arabiska, indiska osv) för att kunna skicka ut några gratiskanaler. Finns några här som är från indien, dom vill ha en eller flera indiska kanaler i TV nätet.

    Har titta på www.lyngsat.com och det finns ju en hel del, jag antar att man inte kan få in satelliterna som ligger under kategorin "Asia" och "America". Men dom andra två kategorierna.

    Vart går gränsen?

    Astra 19.2°E går ju bra precis som Hotbird 13.0°E , men hur långt upp i listan når man, eller kan man ta in alla satelliter under "europe" kategorin (vissa kanske inte går beroende på hur stor parabol man har).

    Thos 1.0°W går bra men hur långt ner i listan når man ?

    Någon som vet ?


    Hittade följande sajt, är den tillförlitlig http://www.geo-orbit.org/default.html

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Det skiljer avsevärt beroende på var du bor. Jag som bor i Kiruna, klarar just nätt & jämt astra 19.2 grader, och de stackarna som måste bo i Skåne har betydligt fler möjligheter.

    Sverige är lååååååååååångt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Aha glömde nämna såklart, sitter i stockholm (cirka 1mil från arlanda).

    Jag vet att om man bor längre upp, norrland behövs störra parabol för att få in astra och hotbird (som jag antar) är det vanligaste europeiska satelliterna som folk har utöver Thor + Sirius

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Det räcker inte alltid med stor parabol. Satelliten hamnar under horisonten. Och för info skull så börjar norrland i Sundsvall & jag har nästan 900 km till Sundsvall !
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Iofs sant, de beror antagligen på footprint.

    Jag såg att man kanske kan ta in ESPN från Telstar 12 satelliten. Och vad jag kan se är sändningarna på engelska. Frågan är sedan vart i tusan man får tag i kort för att avkryptera kanalen. Plus att få tag i CAM modul för PowerVu kryptering

    Vore fint med ESPN, kolla på hockey, NBA, Nascar, NFL

    Men de kanske inte går

  6. #6
    Med den wook-pannan du har borde du kunna ta in från 30W till 30E, rent teoretiskt....

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    LOL, aha ok, så oavsett hur stor parabol man har (8 meter) så får man ändå inte in mer än det som ligger mellan där pga att jorden är runt.

    Tusan vore bättre om den var platt

    Ok, så beroende på hur de olika satelliters footprints och vart själva "beemen" är riktad mot så borde man kunna få in det mesta.

  8. #8
    Du kanske kan bli inspirerad av den här gossen, han ser det mesta som finns över horisonten :lol:

    http://www.satwall.se/
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tack för länken men jag känner till den där personen. Jag har också försökt att få tag i större paraboler men inte lyckats. Känns lite surt för jag vill ta in allt. Finns ju massor av godis över horisonten, gratis och krypterat.

    Problemet är att få tag i så feta paraboler, de går ju inte att köpa nytt, säkert 200000kr för en 6-meters parabol

    De kanaler som intresserar mig är, Viasat, Canal Digital, Astra 2D, astra 19.2, hotbird. Men kanske även en del andra som Telstar12 då EPSN sänder där.

    Vi har även 2st 2.4meters paraboler, men en av dom har inte monterats upp ännu plus jag måste fixa mast där det finns utrymme för kanske 2-3 mindre paraboler

    Jag vill ha egen "earth station"

    http://www.rolisat.de

    Skojig sida.

    ---------------------------------------------

    Ah skönt, hittade de jag letade efter.

    http://www.tele-satellite.com/eng/

    Nu kan man jobba vidare på min jätteanläggning

    ---------------------------------------------

  10. #10
    PowerVu den krypteringen kan du glömma för det fins inte koder.Frågade jag med engång efter men de sa det fins inte tillräkligt interese för det men jag tvivlar på det.Mvh

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilka satelliter tar ni in och varför
    Av JJay i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 00:58
  2. Vilka grader ligger era satelliter på?
    Av Vistasol i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 20:41
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-01, 21:28
  4. DVD-norden
    Av Eldkvarn i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-02-12, 09:16
  5. om man har en norden parapol vad för box ska man ha
    Av henrikpadi i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-25, 21:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss