Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: extra hårddisk

  1. #1

    extra hårddisk

    Har köpt en extra hårddisk, men kan inte hitta den.
    När jag startta xp pro så sa den att den hitta drivrutiner för den och maskinvara.
    Hur skall jag göra för att få den att synas då jag trycker "start"- "den här datorn".
    Tack för all hjälp jag kan få

  2. #2
    Spidde
    Gäst
    Du lär gå till kontrollpanelen / administationsverktyg / datorhantering / diskhantering

    och aktivera den där

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Precis du måste in i diskhanteraren och formatera din externa hårddisk. Därefter kommer den synas när du pluggar in den på din dator och en annan men utan filsystem är det lite svårt.

  4. #4
    Har försök med det men får endast detta meddelande:

    Ett internt fel har inträffat. Starta om snapin-modulen Diskhantering.

    Vad skall man göra, är det någon uppdatering som det är fel på?

  5. #5
    har du ställt in pinnen på baksidan hårddisken rätt då?

  6. #6
    Det är en seagate 250Gb och pinnen är som slav som det skall vara men jag vet ej vad "cable select" betyder.
    Det är den gråa flatkabel pluggen jag använder.
    Kan det vara det som är felet..
    Prövade också med att ha cable select som oaktiv.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Kolla då om din första disk är satt på "cable select", är den det så flytta den till master.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Eh, de där är nog lite fel. Alla externa USB monteringar jag har haft står det alltid, hårddisken som MASTER (inte slave eller cable select). Detta för att controllerkortet i USB lådan bara har en hårddisk ansluten till sig. Att man sedan har en ide-till-usb brygga kvittar.

    De är därför windows inte hittar hårddisken för att controllern i lådan inte hittar någon disk.

    De är bara i speciellt fall om man har flera diskar i större externa lådor med usb / firewire / sata men det ska framgå av manualen hur det ska ställas in.

  9. #9
    Men jag har haft en annan hårddisk där som var inställd som slave och det fungera i några år.
    Det var en maxtor på 60Gb

    Den är som master. Den först hårdisken.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo de är klart det kanske fungerar.

    Vad jag vet av IDE är att har man en enkel disk, så är den master och den andra disken slave, om de sitter på samma kabel.

    Jag föreslår du kollar manualen till lådan om du har någon sådan eller på nätet så du är säkert på det är rätt installerat.

    Därefter ska man formatera disken i windows dishanterare. Har du win98 eller liknande kan det vara svårare.

    I värsta fall kan man ta ut hårddisken ur lådan och formatera den på datorn som vanligt, därefter stoppa in den och aktivera den i operativsystemet. Då fungerar det garanterat.

    Sedan vet jag att vissa såkallade IDE till USB chip i en del externa lådor fungerar mindre bra med windows / linux. Alltså att själva chipsetet inte är stabilt.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med ny setup + extra DB
    Av jelu71 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 08:22
  2. Extra Fjärrkontroll
    Av mimmie i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 23:38
  3. extra paket
    Av stwa i forum Boxer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 21:33
  4. Extra antenn?
    Av p1s i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-30, 22:21
  5. Viasat Extra 1-6 ...
    Av gammm58 i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-11, 21:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss