Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: problem med D-link router

  1. #1

    problem med D-link router

    Har problem med D-links DSL-G624T router, den kopplar bort min internet anslutning relativt ofta var 30min ungefär.
    Jag har kör inställningarna som man får med på cd:n.
    Läst manualen men hittar inget vad status lampan betyder för den blinkar.
    Kan man köra någon uppdatering på routern?
    Det står på förpackningen att det är vers. 3.0.
    har någon haft samma problem?

  2. #2
    Standardfråga: Har du tittat om det finns någon nyare firmware på tillverkarens hemsida?
    "Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience"

  3. #3
    Varit och kollar men det är v 3.0 som skall vara den senaste.

  4. #4
    Ständigt ett problem med D-link. Har haft tre stycken och alla har krånglat med nerkopplingar. Kör nu med linksys WRT54GL (Linux version) med DD-WRT som firmware.
    Som en dröm jämfört .

    //Pipeline

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    WRT54GL är en bra router!

    Jag har dock haft flera D-link produkter som gått som tåget. Senast en DSL-G604T som gått som en klocka i flera år. Så allt skitsnack om att D-link är dåliga grejer tror jag inte på.

    Ang. problemet ovan så låter det som ett DHCP-problem. DHCP lease-tiden är ofta satt till en timme och då förhandlas lånet om efter 30 min. Får man störningar ungefär var 30:e min. så skulle jag dubbelkolla WAN-inställningarna. Att DHCP är aktiverat om man skall ha det. (Beror ju på vilken ISP man har.)

    Status-lampan skall nog blinka långsamt för att visa att burken går. Den är väl kopplad som en "watch-dog" ungefär, så att den slutar att lysa eller lyser fast om burken hänger sig. Så är det i alla fall på DSL-G604T.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Det är INGET skitsnack att D-Link är usla. Här följer lite fakta:

    1. D-Link låter kunderna vara betatestare av FW
    2. Supporten i Haparanda, vet knappt vad en wifi-router är.
    3. D-Link har låst sin FW, så det finns inga alternativa FW att hämta som ex. LinkSys (made by Cisco) har.
    4. D-Link har stora problem med sin hårdvara, framförallt nätdelar.
    5. Garantiåtagande funkar inte

    Jag kan nämna åtminstone 3 ÅF bara i mitt närområde som har lämnat D-Linj pga allt strul.
    Jag jobbar som Internet-/kommunikation-ansvarig på en kommun & vi har oxå slutat med D-link, och alla "konstiga" nätfel är som borta.

    Nä köp en LinkSys och se hur en router ska funka.

    Erkänn fakta.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Det är bara det att jag köpte den för några dagar sen. Skulle inte vilja köpa en ny igen!

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Synd att säga ! Då blev du ordentligt blåst !
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    matkoh det där känner jag också igen.

    Att köpa t.ex. en switch (d-link eller netgear) och t.ex. nätverkskort kvittar oavsett vilken leverantör man köper från. De skiljer lite antar jag men överlag är det inte några större problem.

    Däremot när det gäller router, brandvägg, skrivar servar osv, då måste man verkligen tänka sig för vad man köper och vad det ska användas till.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Till matkoh:
    Jag respekterar dina åsikter men de är inte helt riktiga alltid.

    1. Linksys tillverkas INTE av Cisco som jag nämnde i en annan tråd. Linksys är bra grejor och bolaget ÄGS av Cisco. Men det betyder inte att deras produkter tillverkas av Cisco. Om du ringer Linksys-support så får du tala med lika stora idioter som om du ringer till D-Link eller Netgear. Tro mig jag har provat!
    Det är en helt annan klass på riktiga Cisco-grejor och Cisco support. Men då kostar det pengar!

    2. Vad gäller att D-Link låter kunderna beta-testa FW så är det påståendet lika sant för Netgear, Belkin eller vilken annan tillverkare av hemma-routrar som helst. Det är en följd av att priserna är låga och att nya produkter skall ut på marknaden fort... D-Link är inte sämre än någon annan i detta avseende. Jag har haft Netgear-prylar som varit näst intill oanvändbara p.g.a. dålig FW.

    3. Att det finns alternativ FW till Linksys är inget som Linksys supportar. P.g.a. att WRT54G(L) är Linux-baserad så valde Linksys att släppa källkoden fri. Ett antal entusiaster utvecklade alternativ FW (som är mycket bra!) men Linksys själva supportar inte detta. D-Link har f.ö. också släppt källkoden fri till sina Linux-baserade modeller t.ex. DSL-G604T. Och det finns faktiskt en alternativ firmware till den också. Klassen på det projektet är dock inte alls lika hög som på Linksys-FW.

    I mitt tycke är D-Link lika bra (eller dålig) för hemmabruk som konkurrenterna Netgear eller Belkin m.fl. Jag själv har som sagt bara positiva erfarenheter från D-Link. Men då förväntar jag mig inte att de skall prestera på professionell nivå. I mitt arbete som nätverkstekniker på ett större företag skulle jag aldrig använda "hemma-prylar", vare sig D-Link eller något annat. Då använder vi Cisco eller HP eller möjligen 3Com. Men då är som sagt prislapparna helt andra. Yrkesmässigt blir det dock billigast i längden att slippa strul.
    Som hemanvändare däremot är kraven inte lika höga och prislappen får gärna vara låg. Då duger D-Link, Netgear, Belkin eller Linksys. Och skall man välja mellan dem så håller jag med dig om att Linksys är att föredra. (Dock är den INTE "made by Cisco") ;-)
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. D-Link DI-524 router
    Av erkhu i forum Hårdvara
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 22:18
  2. Dreambox 500c med D-link dgl-4300 router
    Av gbglass i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 17:19
  3. Router problem
    Av Cullun i forum Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 13:13
  4. router problem
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 10:31
  5. router problem
    Av rottweiler i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 19:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss