SVT HD , VOOM HD , Discovery HD , Canal+ HDUrsprungligen postat av DennisOlof
så det är ju dom som finns i sverige just nu , precis som canaldigital ....
SVT HD , VOOM HD , Discovery HD , Canal+ HDUrsprungligen postat av DennisOlof
så det är ju dom som finns i sverige just nu , precis som canaldigital ....
Jaha tja, de var inte mycket till kanaler då. Discovery HD är säkert bra, man får se hur Canal+ HD funkar
Är ingen expert, men jag tror att det handlar om att förstärkaren som ni har (i husets eller området avlämningspunkt) ska klara upptill 862 MHz. HDTV-kanalerna kommer ligga i det högre frekvensbandet, så en äldre förstärkare klarar inte av desssa ( Många gånger är det förstärkaren som är boven när den analoga kanal 4+ ser grynig ut).Ursprungligen postat av robur
Du har med all säkerhet rätt, och man kan ju då tycka att comhem borde kunna byta ut förstärkaren till en som försärker även de högre frekvenserna. Men tyvärr så gör de inte det utan att man går på hela kittet och får 3-hål. Dessutom så gör de bara det om det tecknas nytt avtal med föreningen, och eftersom vi har individuella avtal idag per fastighet så är det kört. TV4+ får jag inte in alls analogt så vi sitter väl med Svarte Petter här är jag rädd.Ursprungligen postat av mavericken
robur det är nog inte de enda anledningen, de är nog så att själva "3-hål-i-väggen" konceptet garanterar, Internet, HDTV och mycket annat.
De är ett sätt för comhem att garantera att dom verkligen kan leverara tjänsterna till dessa nät, de kanske skulle funka ändå om man hade ett modern nät utan dom där 3-hål men antagligt är det enklare för comhem att göra på de viset.
robur varför kan ni inte prata med fastighetsägaren då eller gå ihop och fixa ett gemensamt avtal ?
Ni borde ju kunna uppgradera till "3-hål-i-väggen" eller
Alla fastigheter i föreningen är inte anslutna till comhem så det blir rätt krångligt att "flytta" alla individuella avtal till ett för föreningen. Alla individuella avtals måste sägas upp och så ska det tecknas ett nytt av föreningen. Grejen är ju att styrelsen får inte ta ett sådant beslut själv utan det ska godkännas på ett årsmöte. Dessutom måste det vara 100% för att slippa skapa en ny samfällighet för alla fastigheter som ska vara med. Dessutom är det så att alla fastigheter har egen fiber så intresset för 3-hål är i stort sett noll eftersom alla redan kan få surf/ip-telefoni/ip-tv via sin fiber. Enda anledningen till att få "3-hål" är HDTV och du kan ju gissa hur lätt det bli att säga upp alla individuella avtal, skapa ny samfällighet, bekosta en uppgradering med motiveringen "Men ni får en bättre bild... på 3 kanaler".Ursprungligen postat av DennisOlof
Robur jaha har alla fastigheter redan fiber. Då är det nog lite svårt motivera.
Det bästa är såklart ett MF nät men de kostar en del pengar och så måste man dra om kablarna. Sedan vet man ju inte vad comhem säger.
3-hål i väggen faller ju ganska lätt om ni redan har fiber, då vill ju ingen ha comhem bredband t.ex. däremot ett MF-nät innebär ju att folk kan skaffa viasat, eller canal digital, samt även titta på andra kanaler om så önskas.
Lustigt att ni inte har eget oberoende TV nät om ni ändå har fiber.
Vi kommer snart dra fiber i området här för vårat stamnät med koaxkablar från 1960talet börjar bli riktigt dåliga.
Sedan ska vi ovanpå detta bygga MF nät, kostar en slant men som tur är kan området belåna husen då pengarna kommer investeras i tv-nätet vilket alla är beroende av.
På köpet drar vi även gigabit TP kabel, sista sträckan in i respektive hus. Blir fint men det kommer ta lite tid att fixa.
När området byggdes i mitten av 80-talet så var det tydligen det som gällde, dvs att comhem slöt avtal med enskilda fastighetsägare och äger således kabel-tv nätet. För några år sedan valde vi mellan att hitta på något med kabel-tv nätet eller att bygga ett eget fibernät i föreningen. Ett ganska enkelt val egentligen och nu har alla fastigheter egen fiber rakt in i sina hus. Visserligen kan vi få digital-tv via bredbandet sedan att tag tillbaka, men tyvärr inga HDTV-kanaler. Jag gissar att boxar för IP-TV ligger några år efter, men på sikt kommer det givetvis. Det är bara så tråkigt att nu när comhem verkligen kommer med HDTV till slut så kan man ändå inte få det, även om man vill betala extra för det.Ursprungligen postat av DennisOlof
Ok jag förstår, så alla hus har en egen fiber direkt till huset.
Ok jag förstås, det går att skicka TV i fiber och allt möjligt, problemet är att tekniken är mycket dyr för slutanvändare.
Det är betydligen vanligare med combinät, där man drar fiber i stamnätet och sedan har man överlämningspunkter där man t.ex drar ut 10 tv kablar till 10st hus, plus TP datakablar.
Den utrustning man behöver (från scientificatlanta) för att skicka data + TV över fiberkablar i stamnätet är ganska billig, fiber kabel är inte dyrt.
Det går att skicka HDTV och annat i fiber men det blir dyrt, de är mycket billigare att köra MF-nät för TV delen och sedan mata ett basutbud via fiberkabeln som läggs ut som vanlig analog TV man får via comhem osv.
Annars är det ju uppenbart, det billigaste är att skaffa parabol för din del. (Och det är ju precis så ett MF-nät fungerar) man delar på en t.ex. europaparabol, och drar kablar in i en stor switch så får varje uttag sin egen kabel och kan välja LNB. Trevligt, men det kostar ju att dra kabel osv :/
Det råkar inte vara så att du finns i stockhomsområdet![]()
Jo jag har förstått att parabol är det som gäller om jag ska få HDTV. Men samma dag som jag tecknar avtal med Canal Digital lär det komma boxar som klarar HDTV för IP-TV och förmodligen även nån variant för comhem för de med bara "två hål". Så är det alltid. Dessutom sitter man ju med en Dreambox för DVB-C. Tur att det är ett tag kvar till nästa stora mästerskap så man har lite tid att vänta in vad som händer.
Stockholmsområdet... nja.. det är nog några mil för långt för att kallas Stockholmsområdet:-)