trollhattan jag säger såhär.

Datorns specifikationer kan ställa till problem även i linux / unix. Jag kör själv Fedora på en 500Mhz burk, med 384mb ram, 20gb hårddisk, hade Nvidia TNT2 men bytta till Geforce 4 MX 128mb ram.

Jag körde först med Gnome desktop men det gick på tok för seeegt, bytta till KDE det gick bättre. Nu har jag inte trimmat in burken genom att stänga av massa onödiga prylar men det hjälper inte så mycket ändå.

Jag vill påstå att din burk är på gränsen till vad man kan ha idag om man ska köra mera grafiska operativ, det går ganska segt. Du kan möjligtvis trycka in mera ram, 512mb hjälper mycket i linux / windows jämfört med 256.

Sedan håller jag delvis med matkoh, linux / unix brukar funka bra så länge man har en hyffsat snabb dator (idag behöver man nästan runt 800-900Mhz p3 med 512mb ram för att klara sig i det flesta operativ). Då går det bra surfa och annat utan att det känns för segt.

En annan sak att tänka på är hårdvaran, kör med linux / unix är det enklare och bekvämare om man har hårdvara i burken som det finns stöd för, och inte någon konstig specialdator från HP eller likanande. Det går men blir krångligare.

Nu klagar jag inte på matkoh postning, jag menar bara på att är man nybörjare och inte kan mycket är det inte så roligt att ha för stora hårdvaruproblem.

Med tanke på att lunarstorm, msn och kanske i framtiden annat liknande ska köras på datorn. Anser jag att du istället skulle kunna skaffa en något snabbare dator, köp begagnat de är mycket billigt idag.

Du borde kunna hitta minne, moderkort, cpu för en billig slant. Sikta på att skaffa 1.0-1.4Ghz, med 512ram, du kan ju behålla de diskarna du har, alternativt får du med 20-40gb hårddisk osv. Sedan om det inte är en specialdatorn du har nu, kan du ju använda den lådan och kraftagg du redan har.

Det här såg t.ex. bra ut

http://www.blocket.se/vi/10262003.htm?ca=11_s

Eller vad sägs om det här.

http://www.blocket.se/vi/10022771.htm?ca=11_s

En helt fungerande dator för 1600kr. Rena fyndet tycker jag Nu kanske du inte kan åka dit och hämta samt du inte vill ha den där. Men det finns grejer. Bara leta på.

Jag har själv tonvis med saker jag ska börja sälja av snart, för mycket datorskrot. Kommer sälja billigt som tusan.