Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Koppla samman Canal Digital + Viasat

Koppla samman Canal Digital + Viasat

Hallåj

Var verkligen länge sedan jag var inne här, så länge sedan att att jag glömt mitt gamla lösen så jag var tvungen att reggade mig på nytt då jag inte ens kommer ihåg vilken mail jag reggade mig i. Anyway har ett litet men jobbit problem.

För att ta det från början.

Har haft 1st Deltasat vilken jag har haft 1st Thompson Viasatbox inkopplad med.
    Inga problem då det finns In och Out på Deltasaten.
    Har nu köpt mig en Grundig HD box för Canal Digital vilken bara har IN på baksidan, går alltså inte att "loopa". Har varit runt till diverse tv handlare och försökt lösa mitt problem men utan lycka. Vädjar nu till någon snäll själ om hjälp.
    Det jag behöver hjälp med är att kunna använda signalen i kabeln från parabolen att "splittas" eller switchas på något sätt utan att behöva gå upp på taket och sätta dit twin huvuden, måste finnas ett sätt.
    Tackar och bockar 1-miljon gånger på förhand

ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Om du inte behöver köra båda mottagarna samtidigt kan du använda en s.k. "smart switch". T.ex. http://www.satpro.se/detailes/detail...?art_nr=300503
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Fungerar den verkligen med två digitalmottagare?

Twin LNB är bätre.Litte jobb men brå.Mvh

Vill absolut inte upp på taket, går det inte med denna:

http://www.satpro.se/photo/FC-2SPLT-ST-KN_2.jpg

Problemet med denna är ju att dom skriver att den inte är kompatibel till DiSEqC switch. Men vad använder folk annars!?

Den som du refererar till är ok har haft en son en kabel in direkt till en av mottagarna den andra till disec men du kan inte ha boda två påslagen samtidigt.Mvh

Tack för snabba svar alla!

Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    Enklast är att skaffa TwinLNB, Quattro LNB eller OctoLNB. Då kan du köra två, fyre eller åtta dekodrar oberoende av varandra.

Dock mot samma satellit som LNBn är riktad emot.

Däremot måste du dra kablar ner till boxen, i annat fall brukar man sätta upp en switch nära parabolen, där man även kan mixa in "marksänd digitaltv". Därefter väljer man i dekodern vilken LNB man vill köra mot.

Då kan man iofs inte köra dekodrarna parallellt men det går ju att "switcha" mellan dem. Stödjer inte dekodrarna DiSEqC, får du skaffa en switch du styr manuellt.

Den switchen du refererar till fungerar men åter igen, du kan inte köra dekodrarna parallellt.

Även om det är jobbigt, att skaffa en Quattro (eller Twin) är bäst. Då slipper man problem även framtida sådana om du ska köra PVR system och liknande.

Enkelt sätt kan man säga att TwinLNB, QuattroLNB och OctoLNB fungerar så att varje sladd är anslutet till microvågshuvudet oberoende av de andra. Precis som att sätta upp två paraboler bredvid varandra.

Men man slipper ha 8 paraboler på fasaden till huset osv.

Sent svar men det kanske klargör lite, hoppas jag.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Tackad
    2 gånger
    blev varse om skillnaden mellan QUATTRO Lnb och QUAD Lnb nyligen.

(fick skillnadena förklarade för mig, men minns som inte ordagrannt)

Köpte först en quattro lnb, inverto 0.2db, och när jag kopplade in allt, så funkade bara 1 av utgångarna ok. de andra funkade bara på vissa frekvenser eller polarisationer, eller vad det var.

bytte dit en QUAD lnb jag fått från canal digital, och den funkade perfekt.

Jag trodde quattro/quad var samma sak, bara olika stavat.

(skillnaden med dessa två hade tydligen nåt med switch att göra)

Quad LNB är till för 4 separata boxar, Quatro LNB har 4 utsignaler (höga frekvenser horisontalt, höga frekvenser vertikalt, låga frekvenser horisontalt samt låga frekvenser vertikalt) för att med en Multiswitch kunna koppla in fler än 4 boxar på en enda LNB.

Liknande ämnen

1. Viasat o Canal Digital
    Av bigboss62 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 20:39
  2. Viasat+Canal Digital?
    Av K.K. i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 11:44
  3. Viasat + Canal Digital
    Av jughead i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 17:57
  4. Canal Digital + Viasat
    Av Smergo i forum Canal Digital
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 22:38
  5. [LÖST] Viasat/Canal Digital
    Av martin*skbg* i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-15, 16:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss