Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Vad är IPTV och hur fungerar det?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    67
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av mami Visa inlägg
    Vill bara lägga till här att det är viktigt att skaffa en router som klarar av multicast. Har du en gammal router som inte klara multicast så kan du få ett väldigt trögt internt nät (LAN), eftersom den skickar ut kanalen i alla portar och inte bara i den som utrutningen sitter. Har ni switchat nät efter routern så skulle switcharna behöva klara multicast också.
    Jo, IGMP snooping är att föredra.
    http://en.wikipedia.org/wiki/IGMP_snooping

  2. #12
    Hi if you need iptv stream and user system you can watch this video! http://www.youtube.com/watch?v=FPRqQCKZhN4

    If you want to buy my email and skype: mcschumacher@outlook.com

    MVH Schumacher

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    193
    Tackad
    4 gånger
    Hej, Om man har Telias tv via fiber, kan man då ta med sig sin box till "sommarsugan" om man även där har Telias bredband/Fiber ?
    Eller om man vill kila över till grannen en kväll för att kolla lite hockey, kan jag ta med Telias box och koppla in den hos grannen på deras
    Telia bredband och kolla lite hockey. Skulle det fungera ?

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    har inte ip tv nu men det borde du kunna allt annat hade varit konstigt.

  5. #15
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 004
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Tattisator Visa inlägg
    Hej, Om man har Telias tv via fiber, kan man då ta med sig sin box till "sommarsugan" om man även där har Telias bredband/Fiber ?
    Eller om man vill kila över till grannen en kväll för att kolla lite hockey, kan jag ta med Telias box och koppla in den hos grannen på deras
    Telia bredband och kolla lite hockey. Skulle det fungera ?
    Är inte 100% säker på att du kan göra det, jag har testat en gång att ta med min router som går via telejacket till grannen och där gick det inte för att jag tror routern är kopplat till mitt hem telefonnummer.

    Med IP-TV kan det nog vara samma sak att boxen är kopplat till din IP adress.
    Senast redigerad av joakim95 den 2015-11-02 klockan 09:32.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  6. #16
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    För ett par år sedan gick det iaf. bra att flytta en IPTV-box från ett (Telia-) ADSL-abonnemang till ett annat. Vilka kanaler som var tillgängliga verkade då styras av IPTV-boxen (när du första gången sätter igång boxen får du slå in två koder).

    Så har de inte ändrat något så bör det fungera.

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tattisator, ring telia och fråga. Det borde funka, förutsatt du har Telia på båda platserna, och då specifikt Telias eget nät, inte stadsnät. Tror inte Telias TV system fungerar i stadsnät, har inte sett att dom erbjuder TV den vägen i alla fall.

    Sedan är det ju abonnemanget och själva boxen som bestämmer vilka kanaler du kan titta på, dom kör med mjukvarukryptering och liknande, så det borde gå att flytta boxen oberoende av vart du befinner dig i landet, så länge du kör exklusivt via Telias nät. Tror inte boxen är kopplad till IP nummer och sådant utan att det som bestämmer är det som finns i boxen. Själva mjukvarukrypteringen, nycklar, vilka kanaler man kan titta på osv, är kopplat mot en server som finns i själva nätet för deras TV system, så funkar i stort sett alla IPTV system där man inte kör med smartcards. Kan tänka mig att även IPTV system med smartcards kommer överge det i framtiden, kostar för mycket pengar att administrera och är inte smidigt.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Jag tycker att den här tråden kräver lite uppdatering och mera kött på benen för IPTV är starkt uppseglande och är redan idag ett hyfsat alternativ till kabel- eller parabol-TV och kommer definitiv att växa och rent av gå förbi andra alternativ och det skulle inte förvåna mig om våra fria kanaler snart finns att fånga upp som en mediaström, helt legalt och på deras initiativ.
    Nu är jag ingen stjärna på detta men jag har nyligen skaffat en Android-box med lite inbyggda finesser så jag har skrapat på ytan för att se vad som finns out there.

    IPTV är ju egentligen strömmat media och det finns två huvudtyper:
    1. Man kopplar upp sig mot en server, väljer vad man vill se och streamar ned det till sin mediaspelare (som man väl kan säga att min Andriod-box är). Utbudet är gigantiskt och här finns absolut allt men i skiftande tillgång och kvalitet. Servrarna är ofta öppna utan inloggning och vem som helst kommer åt dem. I vissa fall så kan man låta ladda hem materialet först och sen börja titta så slipper man eventuell buffring.
    2. Det sitter en server någonstans och broadcastar, alltså sänder ut vanlig TV som en mediaström i realtid på en specifik URL och man använder sen ett program, t ex VLC för att fånga den strömmen och kunna visa den på sin egen utrustning. Denna lösning använder även mediabolagen som säljer "IPTV genom ditt bredband" men lösningen hur strömmen når hushållet och sedan avkodas varierar och av naturliga skäl så använder dom lösningar som man inte kan se med en vanlig mediaspelare utan vidare. Den här lösningen går också att sätta upp internt på sitt egna LAN, man låter sin Dreambox skicka ut strömmande paket och sen kan man se det på en platta eller i en mobil. Även externt om man öppnar upp en port i brandväggen. Så har jag gjort i många år.

    Jag kör Kodi i min box, alltså efterföljaren till XBMC och tillsammans med några add-ons så är man igång. Jag vet att man även kan få igång detta i en Dreambox men det har jag inte hunnit till än (äger flera st).
    Alternativ 2 är lite lynnigt eftersom den sändande parten plötsligt kan upphöra eller byta adress så man ska inte luta sig tillbaka om man har kommit över en s k M3U-playlist som verkar funka för den kan vara död nästa dag.
    Ett mera sofistikerad lösning är att man lobbar in sig i en grupp där det finns administratörer som ser till att länkarna uppdateras och pekas om hela tiden till schyssta strömmar men av förklarliga skäl opererar denna verksamhet helt under radarn och kräver såväl inloggning som inbjudan samt någon form av finansiering. Å andra sidan så kan man få åtkomst till flera tusen kanaler på detta sätt, även svenska.

    Givetvis så krävs bra internetkapacitet för att få bra bild men faktum är att många av dem streamar i HD-kvalitet. Till skillnad mot för "riktig" IPTV via fiber där TV-strömmen oftast sänds på andra frekvenser än andra IP-paket så trängs dessa med all annan IP-trafik som går till och från dig så det krävs alltså en bra lina för att slippa lagg och få bra kvalitet om din trafik är påtaglig.

    Jag Googlade fram en länk och stoppade in den i min Kodi och vips så hade jag runt 400 kanaler. Inga svenska dock och med tveksam kvalitet. Sen kör jag Wifi mellan box och router och det är nog inte optimalt utan det bör vara trådat. Textning och inspelning har jag inte hunnit till än men för alternativ 1, streamning av film funkar textning nästan med automatik om man har rätt programtillägg installerat och inspelning bör heller inte vara nåt problem. Jag ser heller inga problem med att ha flera enheter i sitt hus som tittar på samma mediaström samtidigt, det här handlar inte om kortdelning utan om att fånga en utsänd ström och adressen är likadan var man än sitter.

    Någon som har mer och större insyn i detta får gärna spinna vidare på tråden, dock utan att bryta mot några forumregler.
    Senast redigerad av nizzehult den 2016-01-19 klockan 19:39.

  9. #19
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2004
    Inlägg
    20
    Tackad
    1 gånger
    Jag kör IPTV på denna box fungera jätte bra massa utländska kanaler http://satvision.se/mag-254-iptv-ott-box-original.html

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ja just det bara utländska kanaler inga svenska kanaler som viasat och cd
    på den ju ??
    eller manhalhanna ??

Liknande ämnen

  1. 2st Dreambox'r + IPTV
    Av MrFiskarn i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 16:31
  2. Iptv
    Av flottaren i forum AzBox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 23:40
  3. dreambox+iptv
    Av Boomerang i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 18:32
  4. IPTV box hur ?
    Av elements i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 00:39
  5. IPTV?
    Av acidcoke i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 06:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss