Citat Ursprungligen postat av toffe
Det flesta operatörer inom IP-TV (t.ex FastTV osv) har bara rätt att sända ett begränsat urval av de kanaler som i övrigt är tillgängliga. Ofta återsänds bara en operatörs, t.ex Canal Digital eller Viasats, utbud. I vissa fall får man enstaka av konkurrentens utbud - t.ex Bredbandsbolaget fick nyligen in Kanal 5 från Canal Digital, till sitt övriga utbud av Viasat-kanaler.

FastTV t.ex, återger bara SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen och TV4 i grundutbudet - som till skillnad från t.ex Boxer är belagt med månadsavgift. Dessutom bör man tänka på att skyddet av kanalerna sända via IP-TV är dels är operatörsberoende, och dels eftersom det är "programkortsfritt" (som om det skulle vara en fördel) är skyddet tightare kopplat till boxarna. Det gör det t.ex omöjligt att låta en vanlig PC dekryptera de skyddade kanalerna - eftersom det i IP-TV-boxarna ligger lagrat en privat nyckel som är synnerligen hemlig ur operatörernas synpunkt.

En ytterligare effekt av detta skydd gör att det inte går att göra någon "card-sharing" - främst för att det inte finns något kort att dela på. Och till skillnad från de övriga DVB-standarderna så är det också omöjligt att med hjälp av den IP-TV-box man är förpassad till spela in från två olika kanaler på samma kväll.

Som det märks har jag inte mycket till övers för IP-TV. Det är inte IP-TV som sådant, utan inkarnationen av den som operatörerna har kokat ihop som gör den värdelös. Kort sagt lider IP-TV av att det är en ny teknik med massor av möjligheter som begränsas av det gamla tänk som boxarna representerar.
Hmm.. I det stadsnät jag är uppkopplad till finns IP-TV. Både Canal Digital och Viasat finns som operatörer. Man får ett programkort från dem om man abonnerar på något kanalpaket. Boxen är densamma oavsett vilken av dem man väljer. Vad är skillnaden mot hur det fungerar med parabol? På vilket sätt omöjligör IP-TV cardsharing? Eftersom det är Canal Digital och Viasat som är operatörer är det väl samma krypteringsteknik som via parabol som används, dvs Conax eller är jag ute och cyklar? DGStation har släppt en Linuxbaserad IP-TV box och jag kan inte se varför samma koncept som för DVB-S, DVB-T och DVB-C inet skulle kunna fungera för IP-TV. Men någon kan säkert förklara:-)