Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Formatera och bygga upp en bärbar PC

  1. #1

    Formatera och bygga upp en bärbar PC

    Hej, jag har formaterat flera PC-ar och installerat om OS-et och byggt upp datorerna programmässigt från grunden. Laptops har något skumt med sig som leder till att bilden blir liten i mitten av skärmen. Nu har jag en möjlighet att "göra om" en bärbar, men vågar jag? Vad är det jag behöver för att bilden skall fylla upp skärmen?
    Hälsningar

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Laptop har en fast upplösning för skärmen. T.ex. 1024x768. Om du kör med en lägre upplösning än den skärmen är gjord för så utnyttjas inte hela skärmen.
    Prova att ställa om bildens upplösning till samma som skärmens.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Och se till att välja frekvensen 60 Hz, som alla TFT-skärmar ska ha.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4

    Formatera och bygga upp en bärbar PC

    Jag köpte en begagnad, rekonditionerad laptop från ett företag som just har det som affärsidé. Den hade bara en liten bild i mitten (jag fick liksom installera det sista i XP Pro när jag startade den första gången). De kunde inte hjälpa mig i telefon, utan jag fick skicka tillbaka den och den kom åter fixad.
    För länge sedan köpte jag en annan laptop som blev formaterad av säljaren. Han berättade att om jag bara installerade operativet (win98) så skulle bilden bli en liten ruta i mitten. Det behövdes några speciella filer för att få upp bilden över hela skärmen. Han fixade det utan att jag fick veta hur det gick till.
    Jag tänkte att någon läsare här hade något hum om det.

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Gå till datortillverkarens hemsida & ladda ner drivrutiner till skärmen (grafiken9. Finns hos ALLA leverantörer.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som vi sagt tidigare så handlar det om att ställa in grafikkortets upplösning så att den motsvarar skärmens upplösning.
    Ibland kan man som matkoh skriver behöva ladda ner grafikdrivrutiner hos tillverkaren om inte Windows standarddrivrutiner stöder hårdvaran.

    Det som händer om du får en liten ruta är att Windows inte känner igen din hårdvara och därför installerar drivrutiner för standard-VGA (640x480 bildpunkter). Alla grafikkort klarar standard-VGA och därför får du bild, fast en liten bild eftersom bara en del av skärmen används.

    För att kunna köra med högre upplösning t.ex 1024x768 så måste Windows ha rätt drivrutin för ditt grafikkort.

    Det som behövs om du får liten bild är alltså att installera rätt grafikdrivrutiner och sedan ställa in den upplösning som motsvarar skärmens upplösning. Oftast 1024x768 på lite äldre laptops. På nyare kan det vara högre upplösningar som gäller. Med dagens wide-screen skärmar så finns det ett antal olika upplösningar på skärmar så vet man inte så får man kolla i spec. för den laptop man har.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Formatera Hårddisk
    Av atlas776 i forum AzBox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:37
  2. Formatera Hårddisk
    Av khasim i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 12:01
  3. Formatera hårddisk
    Av K.K. i forum Windows
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 06:03
  4. Formatera en laptop (acer)
    Av Samoth i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 14:57
  5. formatera!
    Av Megaman i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 15:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss