Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Får bara in 1 kanal (analogt)..wtf

  1. #1

    Får bara in 1 kanal (analogt)..wtf

    Precis flyttat in i en lägenhet där det finns Comhem (analogt) 10 kanaler som ingår i hyran, problemet är att jag bara får in TV4+ (visserligen mkt bra bild).. men den kanalen kan man inte leva på. När jag söker får jag in någon ytterligare som bara har en vit bild utan något annat.. Sen kan jag ana SVT2 (jätte mkt myrornas krig).. OK now what, ringde comhem han tyckte jag skulle byta antennsladd. ok det hjälpte ingeting. Nu tycker han jag ska prova med en annan TV, (som btw funkar bra med satelit/boxer/analog/dansk TV på mitt förra ställe). Kan man förvänta sig nån hjälp ifrån företaget eller måste man som vanligt vända sig hit :/

    /Några bra ideér?

  2. #2
    Kundtjänst brukar inte veta så mycket. Ibland undrar man om de vet vad en TV är. =)

    Det låter konstigt ditt problem. Det kan ju vara något fel i fastighetsnätet och då brukar det vara fastighetsägaren/bolaget som får felavhjälpa det. Om de inte har serviceavtal med comhem...

  3. #3

    Re: Får bara in 1 kanal (analogt)..wtf

    Citat Ursprungligen postat av WiENER
    Precis flyttat in i en lägenhet där det finns Comhem (analogt) 10 kanaler som ingår i hyran, problemet är att jag bara får in TV4+ (visserligen mkt bra bild).. men den kanalen kan man inte leva på. När jag söker får jag in någon ytterligare som bara har en vit bild utan något annat.. Sen kan jag ana SVT2 (jätte mkt myrornas krig).. OK now what, ringde comhem han tyckte jag skulle byta antennsladd. ok det hjälpte ingeting. Nu tycker han jag ska prova med en annan TV, (som btw funkar bra med satelit/boxer/analog/dansk TV på mitt förra ställe). Kan man förvänta sig nån hjälp ifrån företaget eller måste man som vanligt vända sig hit :/

    /Några bra ideér?
    Vi hade samma "problem" på mitt jobb. Där var problemet att tv:n inte sökte in alla band (VHF1, VHF3, UHF) utan bara ett enda. När vi hjälpte tv:n att manuellt söka av de övriga banden, så hittade tv:n också övriga kanaler. Så kolla om tv:n verkligen söker av alla band när den söker sina kanaler. TV4 Plus sänds på ett separat band, där också svaga signaler av TV Finland och SVT2 sänds.

  4. #4
    ok, misstänkte nästan något sånt.
    Jag söker manuellt (för det är små "rattar" på varje kanal. (finns ingen automat-sökning, det är bara min gamla frukost-TV) Innebär det att TVn inte klarar mer band då för jag kan nog inte göra några andra inställningar förutom typ A-B-C på varje ratt men jag hittar ingeting alls på b respektive C när jag rattar..

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    WiENER så kan det vara.

    Din TV klarar förmodligen inte alla BAND som finns, eller att där kanalerna ligger kan du inte ratta in din TV till, det är nog därför du inte hittar kanaler, gå till grannen och fråga om han har alla kanalerna. På moderna TV apparater kan man se vart kanalerna ligger.

    Detta är speciellt vanligt på TV apparater som är tillverkade före 1990 eller något i den stilen.

    Ta hem den här och öppna den.

    http://www.macab.com/helpdesk/pdf_filer/BDT1000SE.pdf

    Gå till de sista sidorna, där hittar du CCIR-kanalerna. Där kan du se vad de olika banden heter (i alla fall vad dom heter på svenska). Sedan bara kolla med grannen eller någon annan som har modern TV.

    Alternativt om det går enkelt kan du lyfta in grannens TV till din lägenhet, koppla in och kolla att du har alla kanalerna, då vet du det är din TV som helt enkelt inte orkar längre.

    Det kanske blir till att skaffa en ny lite bättre TV för din del tror jag.

  6. #6
    Ajaj kan jag inte längre använda min frukost-TV, den som jag köpte i samband med min Commodore64 för länge länge sedan Nåväl den fungerar i vart fall klockrent helt otroligt.

    Jo jag har en nyare TV oxå men den har inte blivit inflyttad än, tänkte jag skulle klarar mig med den lille 1v.

    BTW tack för alla snabba svar,
    tråkigt att man behövde ringa CH-kundtjänst för dom är tydligen ägg.

  7. #7
    Har du en video kan du ju testa att ta in kanalerna i den och sen ser du via videon o tv'n.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    mangez_79 bra ide.

    Så kan man också göra, fixa en VHS beg. eller något för 100kr. De går ju alltid men annars får man nog kasta den där uråldriga TVn.

    Jag tycker analogt fortfarande ger bra bild, digitalt är ju bra men HDTV ger så grymt mycket bättre bild. Sedan är det ju bra att comhem får in så många kanaler i nätet.

    Har man bara ett bra intrimmat TV nät så får man fin-fin bild med vanliga analoga.

  9. #9
    En tjocktv ger ok bild analogt. Men med en LCD ser det inte så där jättebra ut.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Polisen det stämmer.

    Detta pga att LCD TV har en spikad upplösning, det är precis som du visar en bild på datorn som är t.ex. 800*600 och så zomar du in bilden eller gör en resize. De blir inte snyggt helt enkelt.

    Däremot borde vanlig TV se hyffsat bra ut på plasma. Den är ju inte låst till en upplösning på skärmen så att säga. I alla fall vad jag vet.

    Precis som vill man spela upp dvd filmer på LCD TV blir det snyggt om man har en med "up-scaling". Då ser det riktigt bra ut.

Liknande ämnen

  1. Kanal 5 och Kanal 9 är svarta!
    Av addat i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 12:49
  2. Kanal Lokal analogt.
    Av mangez_79 i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 17:07
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 12:11
  4. Sänds kanal 5 analogt längre ? *imt*
    Av storfors i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-17, 18:30
  5. kanal 5 se och kanal 5 dk borta
    Av elvings i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-06-22, 12:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss