Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: slut på bandbredd

  1. #1

    slut på bandbredd

    Hej hopp!
    Vet inte riktigt om denna fråga platsar här, den härrör ju delvis till dreambox
    Om inte så får ju gärna nån vänlig admin flytta på den då.

    Det lilla problem jag har är att när jag surfar på internet, tex laddar ner en fil via bittorent så tar det all bredbands kraft,, det blir inte ens kvar så det räcker till dreamboxen.
    Nu går det iofs ställa in i torrent programet vad max nerladdningshastighet ska vara.
    Men,,om jag tex ser på en reklamfilm från nån svensk sida så tar det all kraft o den har jag ju inte ens möjlighet o kunna begränsa hastigheten av vad jag vet..

    Help help...

    P.s detta ett nytt fenomen...dvs uppstått sista dagarna.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    96
    Tackad
    3 gånger
    Du ska begränsa upload också och lämna kvar lite till DB även om DB kräver nästan ingeting (för att förhindra avbröt).
    VU+ Solo2

  3. #3
    hmmm....jo jag vill ju gärna begränsa både upp o ner så att det finns lite kräm kvar till dreamboxen. Detta gäller ju vanliga windows komponenter tydligen, för torrent programet kunde jag ju ställa in direkt i..vart jag ställer in för alla windowskomponenter vet jag ju inte riktigt... har försökt spåna lite i min D-link router..men det blev jag inte mycket klokare av

    Hjälp

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Köp en Linksys-router där har du upnp tjänster så du kan begränsa/port. Dlink undviker man i möjligaste mån alltid.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Markoh helt onödigt byta router.

    Kör man Windows kan man använda sig av Netlimiter, där kan du styra alla program,dvs hur mycket kapacitet dom får osv. Detta borde lösa dina problem.

    http://www.netlimiter.com/

    Dessutom loggar den trafik osv, jag sparade detta under varje månad, kul att se hur mycket man drar ner linan.

    Numera kör jag inte netlimiter hela tiden, bara ibland när jag behöver hindra något program från att sänka linan.

    Tror det finns liknande under linux / unix men det vet jag inget om

  6. #6
    Tack för alla svar! Detta e en guldgruva
    Nog med smöret...hahaha

    Dennisolof..en liten fundering ang Netlimitern:: kan jag tex ställa in i den att Dreamboxen tex ska 10% av all bredbands kapacitet?

  7. #7
    I Netlimiter begränsar du trafiken till/från datorn du installerar det på. Vill du reservera till Dreamboxen så är maktoh's lösning bättre. En linksys med DD-WRT är grymmt bra.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Johan har rätt. Självklart fungerar bara netlimiter på datorn i fråga. Man kan inte styra andra enheter såsom dreamboxen.

    Netlimiter är en mycket billig variant till bandbreddskontroll på den egna datorn (windows) om man jämför med liknande nätprodukter där man också kan styra.

    Dom kostar mycket pengar, oftast och för dom
    flesta är detta inte ett problem ändå. Däremot om du är ute efter att reglera allt, då är ju just matkoh lösning förmodligen den bästa.

    Mest med tanke på priset.

    Det är ju inte direkt så att man behöver "enterprise" lösningar hemma hehe, fast många vill nog "våta hårdvaru drömmar"



    Det borde finnas någon lösning till dreambox där man kan reglera hastigheten, den kör ju trots allt linux eller vad det nu är och just detta operativ kan göra avsevärt mycket mera trix än windows. Plus det är stabilare över lag.

    Å andra sidan är det inte ett operativsystem för gajmers. Men man kan ju köra båda

  9. #9
    Vi pratar inte direkt Enterprise lösningar iofs. En Linksys WRT-54GL med DD-WRT och det handlar om knappt 600kr.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  10. #10
    Hmmm...ok...den stora frågan e ju varför min ner lina har börjat sagga ihop totalt.
    Har ju inte instalerat nått på sista veckorna..utan detta fenomen uppstod helt huxflux...
    har en 8 mb lina med en verklig hastighet på ca 2,2 ner...i går gick det helt plötsligt i 2,8 ner..men då funka ju som sagt inget annat heller..

    Tack för all svar!

Liknande ämnen

  1. Slut ??
    Av jan-olov i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 10:26
  2. Är det slut
    Av Tompa10 i forum Canal Digital
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 23:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss