Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Kulturdepartementet tänker förbjuda Piratkort

  1. #1

    Kulturdepartementet tänker förbjuda Piratkort

    Citat:
    "Kulturdepartementet har tagit fram ett lagförslag som gör det olagligt att köpa eller använda piratkort, i syfte för att få tillgång till betal-tv och andra tjänster utan att betala.

    I dag är det inte olagligt att använda ett piratkort eller annan avkodningsutrustning för att skaffa sig tillgång till betal-tv utan att betala. Det ska det nu bli ändring på, enligt förslag i en departementspromemoria från kulturdepartementet. De nya reglerna innebär att att även personer som för privat bruk köper eller använder avkodningsutrustning i syfte att få tillgång till en tjänst utan att betala för den kan dömas till böter.

    – Krav på att även privat olovlig hantering av avkodningsutrustning ska vara straffbart har framförts sedan lång tid tillbaka. Det känns därför bra att vi har ett förslag som kan remitteras till berörda instanser. När vi fått remissynpunkterna kommer regeringen att ta ställning till hur vi driver frågan vidare, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i en kommentar.

    Departementspromemorian ska nu gå på remiss till berörda myndigheter, tv-företag och tjänsteleverantörer inom it-området samt till ett stort antal upphovsrättsorganisationer och andra intresseorganisationer. Remisstiden går ut den 20 augusti och därefter kommer regeringen att ta ställning till vilka lagändringar som ska föreslås i en kommande proposition.
    Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2008."
    Källa:
    http://www.idg.se/2.1085/1.105106

  2. #2
    Undrar när de tänker förbjuda Dreambox? :twisted: :twisted: :twisted:

    El L :lol: kk :lol:

  3. #3
    Det blir väl lika mycket fiasko som lagen som förbjuder sexköp.
    MC-buren MV-Coach.

    SÖK via SÖK-funktionen! Frågor ställs i forumet, INTE till mig!

  4. #4
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Dom kan aldrig förbjuda Dreambox... Det hade skapat kaos i alla dess former för MÅNGA produkter... Låt säga såhär... Ett enkelt och "nästan" liknande exemple...

    Du får som snabbas köra i 120km/h på motorväg i Sverige.. Nästan ALLA bilar går fortare än 120km/h vilket gör det möjligt att bryta lagen... Samma sak gäller Dreamboxar... Dom tillverkas som en produkt... Hur folk sen använder den är upp till användaren och inte tillverkaren...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Deaaaaaas
    Dom kan aldrig förbjuda Dreambox... Det hade skapat kaos i alla dess former för MÅNGA produkter... Låt säga såhär... Ett enkelt och "nästan" liknande exemple...

    Du får som snabbas köra i 120km/h på motorväg i Sverige.. Nästan ALLA bilar går fortare än 120km/h vilket gör det möjligt att bryta lagen... Samma sak gäller Dreamboxar... Dom tillverkas som en produkt... Hur folk sen använder den är upp till användaren och inte tillverkaren...
    Var får man köra 120 km/h i Sverige ?
    Mvh
    Mimmie

    Den som ställer enkla frågor,vill nog ha enkla svar.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    mimmie hehe, är du tung på foten

    Nu när det blivit fint väder kör man automatisk fortare

    http://www.vv.se/templates/page3____12252.aspx

    Kvittar att dom ska förbjuda piratkort, och precis som Deaaaaaas kan dom knappast förbjuda dreambox. Jag anser att det är leverantörernas fel att folk älskar dreambox.

    Om dom sluttade jiddra med krypteringstandarder och försöka låsa folk till boxar osv skulle det inte vara ett lika stort problem. Dreambox är ju frihet, därav folk gillar den.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av mimmie
    Var får man köra 120 km/h i Sverige ?
    E6 förbi halmstad.
    ALLA frågor ska ställas publikt i forumet och inte via PM till ComHit crew.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jag lär ju inte åka dit för att köra 120 lagligt. Jag har ju kört 120-130 så länge jag kan minnas på motorvägen hehe.

    Vem kör inte fort på motorvägen

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    359
    Tackad
    7 gånger
    Hur gick det egentligen med detta lagförslag ?

    Träder det i kraft den 1 Juli 2008 så som det står på regeringens sida ?

    Om jag förstår saker och ting rätt så är det just produkter som dreambox och smartwi som de vill komma åt ?

    Finns förövrigt mer läsning på gamla Stop:s hemsida samt det nya Tevefolkets hemsida

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Mango, dreambox kan dom aldrig komma åt.

    Det är ju en box man kan använda som man vill att sedan folk använder det olagligt är ju inte tillverkarens fel, dreambox i sig kan aldrig bli olagligt.

    Kortdelning är ju redan olagligt vad jag vet, men många anser säkert att varför ska det vara olagligt att kunna se TV-kanaler på flera TV-apparater med ett kort men har betalat för. Iofs har det blivit bättre med tvilling kort osv.

    Däremot kan jag förstå om SmartWI och andra liknande produkter blir olagliga eftersom dom är avsedda att utföra något som inte är tillåtet, enligt kontrakten, jag tror det i alla fall. Det är ju lite som MP3 spelare med radiosändare var förbjudet från början, numera är det tillåtet men det är ju bara för att effekten är så liten.

    Man får fortfarande inte sända egen radio utan tillstånd.

Liknande ämnen

  1. Piratkort
    Av Orfeous i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 21:16
  2. Piratkort
    Av markusla i forum Boxer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 20:17
  3. Ang Piratkort...
    Av codehunter i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 18:07
  4. Piratkort i AUS ?
    Av frozen i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-23, 14:46
  5. [LÖST] piratkort.nu
    Av pk i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-12-21, 09:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss