Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: SPDIF - Problem att överföra ljudet från laptop till TV

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Hmm jag vill kunna kolla i manualen att du verkligen har SPDIF, iofs tror jag ju det men ändå.

    Sedan är det ju så att kör du SPDIF måste du även ha rätt inställningar, jag kan ju välja lite i datorn när det gäller sådant.

    Plus att dina högtalare måste kunna ta emot SPDIF eller om det nu är hörlurar och kunna kåda av dessa signaler annars lär du inte få något ljud.

  2. #12
    Du menar högtalarna på Tv:en eller högtalarna på Biohemma systemet måste kunna ta emot SPDIF för att de ska komma ljud?

    Ska försöka idag att ta bort PC kabeln o överföra både ljud och Bild via S-Video sladden om det går..för när jag hade PC kabeln inne så kom de inte ljud när S-video sladden kopplades till Tv:en.. Ingen bild heller..men de kan ha o göra med att PC kabeln satt i..

    Vart på datorn kan man välja inställningar för SPDIF da?
    Det är inte det vi läser som gör oss lärda utan det vi kommer ihåg!

    http://aktivist.se/fullbanner.jpg

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Precis. Även om man så att säga skickar ut SPDIF (digitalt) från datorn måste du ha en mottagare på andra sidan som kan ta emot och omvanda det digitala till analogt och därefter skicka ut det till rätt högtalare.

    Oftast finns det ju någon form av såda apparat i högtalaren (alternativt förstärkaren, subwoofer) om man har en SPDIF ingång på sitt system, t.ex. stereon m.m.

    På min dator, har ett realtek chip, kan man välja två olika, antingen 48Khz eller 96Khz plus jag kan väja att inte skicka ut något via SPDIF, dessa inställnigar finns endast under realteks soundmanager. I övrigt måste man även kolla i windows så man inte stängt av spdif och lite sådant. Jag kan t.ex. inte köra med 96Khz då mina högtalare eller själva avkådaren som jag har inte klarar detta.

    Man kan råka ut för liknande problem under "AC3 Filter" inställningarna (om man har sådan ljud på filmer etc) där finns det också massa inställningar att "pilla" på

    Kolla runt lite bland ljudinställningar och liknande, kanske du hittar det du behöver

    Här är mina högtalare jag kör med:

    http://www.overclock3d.net/reviews.p...lansing_ada885

    Jag spelar musik ibland men oftast inte så högt, duger fint för mig Subwoofer gör ju hela skillanden, alla borde ha sådant numera

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Anders_79
    A men stoppar in den där Phones uttaget är..Inget ljud endå min vän
    SPDIF är en digital signal och det kan du inte överföra via den där analoga kabeln du länkar till. För att få ljud från din dator till din TV måste du köra analogt ljud. Din ljudutgång kan vara en kombinerad utgång som både klarar digitalt och analogt och i så fall måste du se till att analogt är valt och att ljudvolymen på line out eller phones är uppdragen.

    Sätt i ett par vanliga hörlurar och mixtra tills du får ljud. När du fåt ljud är det bara att köra med din kabel in till line in på TV:n.

    Du skrev i nåt annat inlägg att du skulle testa att köra ljud över S-VHS. S-VHS är enbart en bildsignal så du kan hålla på länge om du ska försöka få ljud den vägen:-)

  5. #15
    Vad är det för skillnad på en analog och en digital kabel?
    Vad är det för skillnad på s-vhs och s-video?
    Jag tror att kabeln fungerar men då ska det vara till spdif-hörlurar eller en sån där liten subwoffer i plast som DennisOlof länkar till.
    7.62mm - One size fits all. xx/

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    maximus precis.

    "Vad är det för skillnad på en analog och en digital kabel?"

    Det är fortfarande en kabel, det är mera vad man överför, analogt eller digitalt signalmässigt och andra aspekter, skärmning, kvalite, dämpning och en hel del andra saker. Alla kablar kan överföra analogt eller digitalt, men om signalen kommer fram osv är ju en annan sak.

    Här finns massor av information om att "lägga kabel" (brukar jag göra på toan).

    8)

    "Vad är det för skillnad på s-vhs och s-video?"

    Där har du svaren eller informationen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/S-VHS
    http://en.wikipedia.org/wiki/S-video



    Det finns ju inget som hindrar att man inte kör på en annan form av kabel, men oftast så brukar ju inte TV apparater kunna ta emot digitalt ljud.

    Problematiken ligger i att man måste ha två enheter, den digitala som sänder och den digitala som tar emot. Själva ljudet kan ju aldrig spelas upp digitalt, vi människor hör ju musik analogt så att säga. Så någon stans på vägen måste en omvandlig ske och ju längre ut i kedjan närmare "slutkund" desto bättre.

    Så egentligen borde stereoapparater för att vara så bra som möjligt ha en förstärkare och digital till analog omvandlare för varje högtalare, inbyggd i den t.ex. då kan man ju även använda superhög kvalite på kabeln som överför sista biten på kanske 40cm eller något sådant plus superbra högtalare emelent.

    Men det är ju "overkill" dom flesta hör ju ändå inte speciellt bra, precis som när man blir äldre så försämras hörseln.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signal

    Där står det lite om digitala signaler, man kan enkelt säga såhär att det digitala ljudet (t.ex. på en CD) kan aldrig till 100% representera det analoga ljudet som spelas in, t.ex. någon som sjunger, men eftersom man med mattematik kan representera det analoga som digitalt går det ändå, man hackar upp sinusvågen, ljudets kurva i massor av små staplar som man sedan använder för att bygga fram sinusvågen igen vid uppspelning i t.ex. en CD-spelare. Poängen är att vi kan inte höra eller upptäcka den lilla skillnad som finns, man kan bortse från den.

    Däremot kan man t.ex. höra skillnaden på en vanlig CD om man spelar upp den med en CD-spelare som har 32bitars DAC eller bara t.ex. 4bitars DAC och man behöver då inga superhögtalare för att höra detta. Ganska stor skillnad faktisk. En kompis har en skiva från "rullande stenarna" som är inspelade i 32bitars, den låter faktiskt cirka 30% bättre än andra "vanliga" cdskivor. Jag vet inte hur det är numera ? allt kanske är 32bitars ?

    Iofs så har ju dom flesta cd-spelare säkert 16bitars DAC'ar numera så det låter nog bra ändå.

    P.S. Jag är inte ljud-nörd, har läst en del av eget intresse om digitala signaler, signalbehandlig, hur adsl fungerar signalmässigt, video tekniker. Finns en del böcker att köpa om man vill plöja igenom. Jag kan ju inte själva matten bakom allt detta men det är ju mindre intressant.

    Kul att veta hur saker fungerar och de kan ju vara lite nörd-stämplat, men å andra sidan är ju dom flesta här eller kanske 30% "card-sharing" nördar, dom som har kunskapen i alla fall hehe.

  7. #17

    Re: SPDIF - Problem att överföra ljudet från laptop till TV

    Citat Ursprungligen postat av Anders_79
    Hello...

    Jo, jag har köpt en sådan kabel till ljudet http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.c...e_1950_2647153

    Och denna kabel sätter jag in i SPDIF uttaget på Laptopen, och den vita änden stoppar jag in i vita hålet i tv:en o den röda i röda.. Men jag får ingen ljud .. Bara bild via en vanlig Pc:e kabel som kopplas mellan Laptopen o Tv:en..

    Nån som har nån ide på hur man fixar detta så att jag även får ljud :S?

    I volymhanterarn så är SPDIF grå dvs går inte o styra volymen, vet inte om de har nått med saken o göra men den borde va grön eftersom det är därifrån jag överför ljudet..

    Aja..all hjälp uppskattas..

    MVH
    Anders
    Hej jag strulade med detsamma men kom på att man får maxa ljudet på laptop samt sköta ljudnivån på normal tvljudknapp.

    LOB

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 13:59
  2. Streama från DB 500c till laptop
    Av ellokko i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 13:34
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 13:11
  4. Överföra video till datan?
    Av Nils-Gunnar i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 18:24
  5. Ta ut ljudet från en musik-dvd?
    Av FreddieZ i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-25, 11:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss