GBPVR stödjer inte kodade kanaler men genom MultiDec DVB plugin kan man få de att fungera. Det hela bygger på att man sätter upp en kortserver och sen kan GBPVR prata med kortservern genom en kortklient. Den här guiden beskriver hur jag konfigurerat mitt system för att få det att fungera med digital-TV från Comhem (DVB-C) men det borde fungera på samma sätt med marksänd digitaltv (DVB-T) eller Satellit (DVB-S).

Allt är för eget privat bruk och får inte användas i syfte att dela abonnemang med andra eftersom det är olagligt.

Vad du behöver:

* GBPVR 0.99.05 eller senare. För mig funkade det först i version 0.99.12.
* En kortläsare som stödjer Phoenixstandarden
* MultiDec plugin - gör att GBPVR kan använda sig av en klient
* Yankse TT - En klient till kortservrar
* NewCS - En kortserver. Jag ha provat med version 1.00 och 1.20.
* NewCSGUI - Ett grafiskt gränssnitt till NewCS. Det behövs egentligen inte men är smidigt att ha.

Du hittar programmen här i filarkivet eller på http://www.skystar-2.com/softcam.htm

Steg för steg:

Konfigurera TV-kortet i GB-PVR. Prova att du kan se på fria kanaler som Discovery Mix och Comhem kanalen. Det går alltså att hitta de kodade kanalerna även om du inte kan se på dem utan programkort. De kodade kanalerna ska ge svart bild. Om du har problem att få någon bild i GBPVR kan du prova myTheatre som kan vara enklare att konfigurera.
Anslut kortläsaren och installera drivrutiner som det beskrivs på ad-tekniks webbplats. Anteckna vilken Com-port du använder. Använd verktyget för att sätta läsaren i Phoenix 3.58 Mhz.

Packa nu upp NewCS i en katalog och redigera newcs.xml. Målet är att få NewCS att prata med kortläsare och starta en kortserver av typen Radegast. Jag har lagt upp ett exempel på newcs.xml som du kan kolla på. Ange den com-port du anslutit kortläsaren på. Anteckna vilken port du startar upp Radegast servern på, i mitt exempel är det på 15000.

Starta nu newcs.exe och kolla vad som händer. Den ska få kontakt med kortläsare och hämta nycklar. Sen ska den säga att det startar upp en radegast-server på den port du valt. Saker du kan prova om det inte funkar är t.ex. att ansluta på en annan com-port, starta om newcs, starta om dator, prova annan flödesreglering (odd, even, none).

Startar du NewCSGUI istället för newcs.exe får du en ikon nere till höger i aktivetsraden istället för ett DOS-fönster. Det kan vara bra när du sen vill ha newcs igång i bakgrunden. NewCSGUI använder sig av den newcs som ligger i samma katalog.
När det fungerar med newcs packar du upp MultiDec i din GB-PVR katalog. Kör sedan RegisterMultiDec.bat för att aktivera MultiDec filtret.

Packa upp Yankse i MDPlugin katalogen i GB-PVR:s programkatalog.

Starta sedan konfigurationen för GB-PVR och gå till den sista fliken (Misc). Klicka i MultiDec ner till höger. Spara och starta GB-PVR.

Försök nu titta på en kodad kanal. Det ska då dyka upp en ikon nere till höger i aktivitetsraden. Klickar du på den ska du kunna konfigurera Yankse och kolla loggen. Stäng ner GB-PVR.
I MDPlugin katalogen har det nu skapats en yankse.ini där du kan konfigurera upp hur den ska ansluta till newcs. Du ska då ange den port du startade upp radegast servern på. Kolla mitt exempel. 127.0.0.1 är en IP-adress som går till din dator.

Nu skall alla delar vara på plats. Prova att starta GBPVR och kolla på en kodad kanal. Om det inte funkar så leta i loggarna efter felmeddelanden.

Lycka till!