Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: signaldelare

  1. #1
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger

    signaldelare

    Tjena,

    Jag har en Parabol med Quadhuvud från CD och så ville jag labba lite med HTPC och införskaffade ett tv-kort, då infann sig problemet att jag inte hade nån ledig plats på mitt LNB och letade lösningar, hittade en "smart" lösning tyckte jag

    http://www.kjell.com/?item=39727&path=

    Säljs även av satpro.se (exakt samma) och enligt dem:
    HF-tät splitter för Satellitsignal
    Uttag: 2 st
    Anslutningar: F honkontakt
    Du kan splittra satellitsignalen till två olika satellitmottagare, Den fungerar som Twin LNB.


    MEN....

    Jag får signal från LNB, men endast ett litet antal kanaler, och vad jag lyckats lista ut är det inga vertikala signaler som kommer fram, visar alltså ingen signal alls och kan således inte låsa.

    Testade att splitta mellan två dekodrar med samma usla resultat.

    Frågan är SKA den splitta all signal och kan det vara för att jag kör på ett QUAD som det fuckar..har inget singel-lnb hemma men det känns som ..kommer det signal till 4 boxar borde det räcka till 5..eller kan det vara så enkelt så splittern inte gör det den är ämnad att göra, dvs trasig.

    Jag är inte direkt expert på det här med signalvärden och all dess gloria, men det är ju alltid kul att labba =)
    Multitasking means screwing up several things at once.


  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Tja, om det är Quad och alla utgångar är upptagna, varför inte byta till Octo LNB, då har du totalt 8 utgångar.

    Annars vet jag inte varför det inte fungerar.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Inlägg
    169
    Tackad
    16 gånger
    Tjena,
    problemet du har är nog följande:
    Din nuvarande mottagare skickar ut antingen en Disegc eller DC+ton för att välja vilket frekvensband och polarisation från LNB:n den vill ha.
    När du kopplar ihop den vanliga mottagare med ditt TV-kort via splittern, så försöker bägge att signalera till LNB:n vilken frekvensband och pol de vill ha.
    Båda styrningarna kopplas vidare genom splittern till LNB:n.
    Nu kan två saker hända, antingen driver den ena mottagaren starkare och det blir bara dess begäran som uppfattas av LNB:n eller så får LNB:n tuppjuck och du får något slumpmässigt tillbaka.

    I vilket fall som helst låter det inte särsklit nyttigt för dina mottagare att vara ihopkopplade på detta sätt.

    Det du skall ha är nog en smart switch tillsammans med en LNB med separata utgångar för varje polarisation och frekvensband. Sådana switchar finns med möjlighet att koppla in 4,8 eller 16 mottagare till samma LNB ( finns ännu större ).
    Själv har jag en med 8 ingångar+ terrest och 8 utgångar.

Liknande ämnen

  1. Signaldelare
    Av mathiascar i forum Boxer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 18:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss