Som rubriken lyder Samsung vs Dreambox.
Jag undrar vad jag bör satsa på. Jag vill kunna ta emot och koda av så många kanaler som möjligt utan att betala något abonnemang. Jag är främst intresserad av tysk, fransk och engelskspråkiga kanaler samt musikkanaler. Jag har redan en T90 med 5 huvuden. Thor, Sirius. Astra, Hotbird och Atlantic bird 3. kanske blir några till sedan![]()
Så till huvudsakliga frågor
http://www.parabolexperten.se/VPSList.htm
Enligt listan är det en massa kanaler som man kan ta in tydligen.
Dreambox
Fråga 1. Kan Dreamboxen ta allt i listan? (förutsatt att den är uppdaterad)
Fråga 2. Behöver man några ytligare tillbehör förutom programvara? Typ någon Cam
Samsung
Fråga 3. Om jag förstått det rätt ska man ha en Samsung DSR 9500 med CI port alternativt lödda på den själv. Kan man göra det på alla 9500 modeller?
Fråga 4. Jag har läst att man ska ha ett tomt programkort typ guldkort en Programmerare. Stämmer detta och var hittar jag ett guldkort?
Fråga 5. Behöver man en Dragon Cam eller liknande och i så fall vad gör den som inte boxen klarar?
Samsung vs Dreambox
Fråga 6. Vilken av boxarna kan koda av flest kanaler?
Fråga 7. Vilken är stabilast med avseende på både mjukvara och tuners?
Fråga 8. Övrigt bra att tänka på?
Jag hoppas någon orkar svara på alla mina frågor!
Jag har försökt att läsa mig till så mycket som möjligt men jag är nybörjare igen. innan har jag bara skruvat i analoga system och slutade med det typ 1999. Kastade upp en parabol i januari i år och nu börjar det klia i fingrarna. Jag är tacksam för alla svar och tips jag kan få
Med vänlig hälsning
/Hobbe