Hej nu har jag kommit en liten bit på vägen efter en del svordomar och mycket annat runtomkring som krånglar… Haft lite problem med min DHCP server….. men nu funkar det.

I gårkväll lyckades jag lägga in Gemini 3.60 i min box efter en hel del försök….
Jag förklarar problemet här. Det kan kanske hjälpa någon annan!

Först försökte jag enligt guiden för 500s och kopplade in nollmodemskabeln,
Startade Dreamup, valde com1 och tryckte på connect. Programet talar om för mig att jag ska starta boxen. När jag gör det kommer ett meddelande ”ist kein gültiger Integerwert” vilket betyder ”is no valid integer value” DVS jag har ingen aning…. Programmet loggade att jag har en DM600PVR så någon form av kontakt fanns.
Efter en hel del försök med olika datorer och versioner på Dreamup med samma resultat antog jag att det inte berodde på mina fönstermaskiner eller versionen av Dreamup.
Den slutliga lösningen var att ha både nätverkskabeln och nollmodemskabeln inkopplad
Skriva in IP:na och då funkar allt perfekt! Detta kanske är trivialt eller så kanske det beror på att min nollmodemskabel kommer ifrån teknik lego. Vad vet jag?
Klockan 00:21 var imagen fixad. Lite halvtrött på jobb idag efter 5.5h sömn

Så till kvällens projekt! Att ladda i en emu. Om jag förstått det rätt behöver jag bara mgcamd om jag inte ska köra cs

Frågor
1. Om jag förstått det rätt så fungerarar både newcamd och mgcamd som cam och client medan man måste ha newcamd eller newcs för att köra server. Stämmer detta? Jag har inte fattat den exakta skilnaden mellan dem. Någon som kan förklara?
2. Manuell installation eller inte och varför?
3. Om man installerar emu:n igenom blå panelen, laddar boxen själv ner emu:n från Internet?
4. finns det någon utförlig guide om detta och hur man konfigurerar det?

Många dumma frågor blir det!

Tacksam
/Hobbe