Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Att komma igång med en DM600S

  1. #1

    Att komma igång med en DM600S

    Nu startar jag en ny tråd eftersom jag har köpt utrustning och behöver lite hjälp och tips för att konfigurera allt.
    Jag har gått och köpt enDreambox DM600S och en T55 torodial samt en DiSEqC 8/1, EMP Multiswitch. Min gamla T90 torodial är lite för stor för att slänga upp på balkongen (bor i lägenhet nu). Igår svetsade jag stativ till parabolen och justerade in den. Till min förvåning fick jag in både Atlantic Bird 3 5°W och Astra 23.5°E. Men jag har bara 4 lnb än så länge. De är nu riktade på Atlantic Bird 3, Sirius, Hotbird och Astra 19.2°E.

    Jag har läst runt lite om vilken image jag ska lägga in men vill gärna ha lite åsikter och tipps då jag har noll koll känns det som. Som det är nu ska jag inte köra CS. Utan bara försöka ta in så mycket som möjligt från följande lista
    http://www.parabolexperten.se/VPSList.htm

    Fråga 1: vilken image bör jag välja av Boxman, Gemini, Nabilo, PLi, CVS?
    Om jag förstått det rätt så är Gemini den vanligaste eller?

    Fråga 2: behöver jag göra en göra en flash erase och i så fall hur gör man det på en DM600S

    Fråga 3: Behöver jag en emu eller behövs bara den när man vill använda CD eller Viasat? Och i så fall är det newcamd jag bör använda?

    Fråga 4: Behöver jag en emu för att lägga in nycklar eller räcker det med en image?

    Fråga 5: Jag har hittat en nybörjar guide till DB 500s. är det någon som har förslag på en guide till DM600S?

    Fråga 6: Om jag förstått det rätt så behöver jag en image som passar just min Dreambox medan emu och plugins är samma till alla? Stämmer detta?

    Fråga 7: Är där några plugins som jag behöver tänka på redan nu? Eller är de bara till för funktioner som är mindre viktiga?

    Många dumma frågor blir det…. Jag är glad för all hjälp jag kan få då jag är total nybörjare på Dreambox…
    Hoppas någon orkar läsa allt det här...

    /Hobbe

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    1. När det gäller val av image så får man testa sig fram och se vilken man själv tycker fungerar bäst... Alla har olika tycke... Själv kör jag Gemini... Och kan varmt rekommendera den då den är enkel och fungerar bra...

    2. Nej det behöver du inte...

    3. Du måste ha en emu för att koda av kanaler... Och som emu så rekommenderar jag Mgcamd... Newcamd fungerar bra som server medans Mgcamd är en bra klient...

    4. Ja du behöver en emu för att köra med nycklar...

    5. Det är mer eller mindre samma sak som på DM500...

    6. Ja images är från box till box (500/600/7000/7020/7025) medans emu och plugins funkar överlag... Förutom till 7025 då det är MIPS vilket är en annan processor men idag så finns det mesta till båda... PPC ska du köra på din DM600...

    7. gSUB kan vara bra att ta med om du vill ha med undertexter på kanalerna som sänder ut dom separat...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    Hej nu har jag kommit en liten bit på vägen efter en del svordomar och mycket annat runtomkring som krånglar… Haft lite problem med min DHCP server….. men nu funkar det.

    I gårkväll lyckades jag lägga in Gemini 3.60 i min box efter en hel del försök….
    Jag förklarar problemet här. Det kan kanske hjälpa någon annan!

    Först försökte jag enligt guiden för 500s och kopplade in nollmodemskabeln,
    Startade Dreamup, valde com1 och tryckte på connect. Programet talar om för mig att jag ska starta boxen. När jag gör det kommer ett meddelande ”ist kein gültiger Integerwert” vilket betyder ”is no valid integer value” DVS jag har ingen aning…. Programmet loggade att jag har en DM600PVR så någon form av kontakt fanns.
    Efter en hel del försök med olika datorer och versioner på Dreamup med samma resultat antog jag att det inte berodde på mina fönstermaskiner eller versionen av Dreamup.
    Den slutliga lösningen var att ha både nätverkskabeln och nollmodemskabeln inkopplad
    Skriva in IP:na och då funkar allt perfekt! Detta kanske är trivialt eller så kanske det beror på att min nollmodemskabel kommer ifrån teknik lego. Vad vet jag?
    Klockan 00:21 var imagen fixad. Lite halvtrött på jobb idag efter 5.5h sömn

    Så till kvällens projekt! Att ladda i en emu. Om jag förstått det rätt behöver jag bara mgcamd om jag inte ska köra cs

    Frågor
    1. Om jag förstått det rätt så fungerarar både newcamd och mgcamd som cam och client medan man måste ha newcamd eller newcs för att köra server. Stämmer detta? Jag har inte fattat den exakta skilnaden mellan dem. Någon som kan förklara?
    2. Manuell installation eller inte och varför?
    3. Om man installerar emu:n igenom blå panelen, laddar boxen själv ner emu:n från Internet?
    4. finns det någon utförlig guide om detta och hur man konfigurerar det?

    Många dumma frågor blir det!

    Tacksam
    /Hobbe

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Har du senaste versionen av DreamUp ? Det är bara den som funkar mot 600,
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    jo jag hade senaste versionen från comhit:s download. Det funkade till slut när jag använde både nätverks och nollmodems kabel. Det kanske ska vara så
    Jag tror: (Nollmodemet behövdes för att ställa boxen i rätt mode vid start medan att filen laddades up genom nätverket). Gick fort ock smidigt när det väl fungerade!

    Jag har hittat en guide på hur man installerar Mgcamd/newcs på Dm600 som verkar ok. ska nog prova detta ikväll. Fast det kanske är overkill när jag inte behöver det just nu. men men

    /Hobbe

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.
    Nätverkskabeln behövs INTE, jag flashar ALLTID med bara nollmodemskabeln (= säkrare).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Man använder med fördel båda, boxen flashas från ram minne oavsett hur imagen överförs dit.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    De gånger som jag provat med båda snörena i så har det blivit korrupta img, men aldrig om jag bara använt serisnöret.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Kanske skillnad mellan modellerna. Jag lovar att det inte funkade med bara ett snöre på min... kunde inte ens connecta. Eller så är det fönstermaskinernas fel….

    Nu har jag fått igång boxen med softcam och key’s allt funkar fin fint!
    Ganska många intressanta kanaler blir det endå! Pr*mier är ju inte så dumt.
    Vi får väll se om det blir fler i min vänskapskrets som köper Dreambox då kan man ju alltid….

    En fundering jag har...
    Indikatorer i GUI på gemini finns det en massa förkortningar som jag antar står för vilket krypterings system kanalen använder sig av. B I V N S CW... osv jag tror jag fattar de flesta men kan någon skriva ut vilken bokstav står för vilket system så jag är säker? någom bokstav blir grön så kan man koda upp eller betyder det bara att man har en nyckel? jag har fått grön bokstav på någon kanal men inte kunnat se den...

    Kvällens projekt blir att fixa subtitlar o sortera kanaler.

    /Hobbe

  10. #10

    DM 600

    Man måste använda Nollmodemskabel + Nätverkskabel när man Flashar DM 600 första gången. Jag har provat alla alternativ men det är bara det som funkar.

    /Micke

Liknande ämnen

  1. Komma igång
    Av RedRay i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 19:43
  2. Komma igång med DM600S
    Av BenkeBus i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 19:48
  3. Komma igång
    Av 40hz i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 07:04
  4. Komma igång!
    Av bn i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-07-24, 23:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss