Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Glapp i antennkabeln till parabolen??

  1. #1

    Glapp i antennkabeln till parabolen??

    Tjena.

    Återigen har ett märkligt problem dykt upp... Jag tar emot satellittv från Viasat och det har senaste tiden börjat strula kraftigt.

    Symptomet är att bilden plötsligt försvinner och ej kommer tillbaka oavsett om man startar om boxen. Meddelande kommer upp om att det är problem med mottagningen. Om jag börjar mixtra med anslutningen till boxen kommer bilden så småningom tillbaka för att någon minut senare försvinna på nytt.

    Jag vet att det inte är fel på boxen, så då återstår kabel, switchen på taket eller LNB'n.

    Frågan är alltså: Vad är det som felar?

  2. #2
    Om det blir skillnad när du mixtrar med sladden vid boxen skulle ju kunna tyda på att det är nått glapp där.
    Testa isf att klippa sladden o montera ny kontakt.

    Annars är det bara att börja byta en del i taget för det kan ju vara nått av det du säger om nu inte parabolen flyttat sig pga storm edyl.

    Om du bara tittar på viasat så behöver du ingen switch
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    Jag ha testat att klippa av och koppla om, dock med samma kontakt. Kan kontakten fallera? Den är väl liksom bara en fixtur för att kabeln ska fästas på korrekt sätt i mottagaren?

    Det lutar åt att jag byter en del i taget. Varför jag inte tagit bort switchen är att kabeln inte räcker att dra direkt mellan lnb och mottagare.

    Intressant i sammanhanget kanske kan vara att kabeln är förlängd på ett ställe. Kan kopplingarna totalt sett blivit för dåliga och därför stör ut bilden? Som det är nu har jag inga "pixelfel" i bilden, utan allt slocknar på en gång.

  4. #4
    Att kabeln är skarvad är ytterligare en felkälla

    En kabel har bara en viss livslängd, plasten torkar och det kommer in fukt och oxider.
    Jag skulle gissa att det är kabeln men det är förmodligen den som är bökigast att byta ut
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Är kontakten anpassad till kabeln då ?? varje kabeldiameter kräver sin egen modell av kontakten. Den ska vara trög att gänga på kabeln när du har vikit över skärmstrumpan över ytterhöljet.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    T-bird: I mitt fall är det ett genuint helvete att dra ny kabel... Hoppas verkligen att detta inte ska vara nödvändigt.

    Matkoh: Kontakten har ej rätt dimension i förhållande till kabeln. Dock har detta alltid fungerat tidigare. Av denna orsak kapade jag av kabeln och kopplade om i fall att kabeln hade fått sämre kontakt av någon anledning.

    Kan det vara så att det blir typ spänningsfall i kabeln om den och dess anslutningar börjar bli dålig? Om det vore så att kontakten var glapp skulle väl bilden bli pixlig innan den försvinner helt? Som det är nu blir det tvärsvart direkt utan förvarning. Först när man pillar på kontakten kommer bilden tillbaka (efter MYCKET pillande - skruva i, skruva ur osv.)

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ett sätt att testa är ju att dra en ny kabel men du bör kunna lägga den temporärt på något vis så du slipper dra den.

    Bara köpa ordentlig längd, att försiktigt skruva bort kabeln och ansluta den nya på LNBn ska inte vara några problem, man får vara försiktig så att inte parabolen rubbas då får man ju inte in någon bild.

    Om kabel sedan funkar och alla problem är borta (säg du testar det i 1-2månder). Då vet du att det var kabeln varpå du då bör satsa på att dra en ny kabel. Även om det är jobbigt.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Du jobbar med koaxialkabel & det har lite att göra med spänningar, däremot är det extremt viktigt att man kontakterar kabel / kontakten rätt. Då det krävs att ex. dielektrikum inte ändras. Så därför är det mycket viktigt att du har rätt kontakt till kabeln, och naturligtvis en bra kabel, med så grov innerdiameter som möjligt (1.1 mm är min tycker jag)
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    DennisOlof: Jag lutar allt mer åt att byta ut kabeln, trots att det i princip innebär att lägga nytt tak, men först vill jag vara absolut säker. Det är trots allt en onödig investering om det visar sig att det inte är kabelns fel, och jag antar att man inte får öppet köp på metervara

    Matkoh: som så ofta annars, verkar du ha bra koll. Hur skulle du förklara att bilden försvinner direkt - helt utan förvarning (typ störningar). Kan det verkligen vara enbart defekt kontakt? Problemen har ju liksom nyss dykt upp? Och vad innebär dielektrikum?

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Det är en tanke, men iofs så torde bilden bli "instabil" innan den försvinner helt pga. avbrott eller oxid.
    Dielektrikum är det mellanliggande lagret på var sin sida av polerna i en kondensator, och som du säkert vet så är en koaxialkabel helt enkelt en kondensator, där det vita isolermaterialet mellan mittledare & skärm är dielektrikum. Och det får INTE skadas.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 07:29
  2. Splitta antennkabeln?!
    Av bigmac i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 19:38
  3. Snö på parabolen
    Av Nubbe i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:36
  4. tv3 2-6 på parabolen
    Av pera i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 16:45
  5. Problem med glapp el fukt i kablar
    Av m_johan84 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 10:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss